Gå til innhold
Arkivverket

Personer på institusjon og folketellingen i 1875


Finn Drabløs
 Del

Recommended Posts

Hvordan ble personer som var på en institusjon registrert i folketellingen i 1875? Ble de registrert på sitt opprinnelige hjemsted, eller ble de registrert på institusjonen? Og hvor er i så fall de listene?

 

Bakgrunnen for spørsmålet er at jeg har en person som jeg finner i folketellingen for 1865, og i folketellinger etter 1875, men ikke i selve 1875-tellingen. Det er en mulighet for at hun da midlertidig var på en institusjon. Hvor ville hun i så fall vært registrert? For sjøfolk som var på skip den 31. desember 1875 finnes det jo egne lister. Er det noe tilsvarende for noen aktuelle institusjoner? Er det i så fall lister som er tilgjengelige?

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Slik står det i skjemaet til 1875-teljinga:

image.png.fe99da8de4ed0ec9288e0908b5acc2f8.png

Altså ville det vere naturleg å føre vedkommende både på institusjon og eventuell heimstad.
Om ho er ført på institusjon burde ho vere søkbar som alle andre. Om du kjenner adressa kan du forsøke å søke på denne, om ein t.d. søker på «storgade 33» får ein opp både ansatte og innsatte på tukthuset.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for gode innspill! Jeg får fortsette å grave. Så langt ser det ut til at hun ikke har vært registrert hverken på hjemstedet eller på noen institusjon i 1875, i hvertfall når jeg søker med ulike varianter av navnet. Jeg vet at hun i senere folketellinger ble klassifisert som "sindssvag" eller "sindsyk". Er det eventuelt noen begrensning på den type institusjoner om pasientene er søkbare (eller synlige) eller ikke i folketellingen? Men som sagt, jeg får grave videre. Takk for hjelpen så langt!

 

Finn

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bare et lite PS her: Det er riktig som påpekt over at personer på institusjon er med i folketellingen i 1875, også de som er pasienter. Jeg har for eksempel ingen problemer med å finne pasientene på "Rotvold Asyl" i 1875. Så det må være en annen grunn til at "min" person er som sunket i jorden i 1875. Jeg får grave videre ...

https://www.digitalarkivet.no/census/search/1875/52377?page=3&familiestilling=patient&bosted=rotvold sindsygeasyl

 

Finn

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

Du kan poste nå og registrere deg senere. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Ditt forrige innhold har blitt gjenopprettet .   Tøm tekstverktøy

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.