Gå til innhold
Arkivverket

Ingemar Bolt, f.1898 i Sandar, avmøsntring i Missisippi 1940


Svein Bjarne Johansen
 Del

Recommended Posts

Ingemar mønstret på flytende hvalkokeri D/T Ulysses i 1939, og mønstret av i 1940 iflg Krigsseilerregisteret.

https://www.krigsseilerregisteret.no/skip/31035/monstringer?page=2

Men der står det ingenting om hvor han avmønstret. 
https://www.krigsseilerregisteret.no/skip/31035?page=0

Iflg historikken vedr 1940. står det: Våren 1940 er hun på vei til New Orleans, og nok en gang grunnstøter hun. Denne gang på en sandbank i Mississippi. ULYSSES gjøres igjen om til et regulært tankfartøy.

 

Er det mulig å finne ut hva som skjedde der, hvor han reiste osv. Han påmønstret 12.04.1941 DS Fjordheim i New York. Men det er altså tiden i mellom jeg tenker på.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, Lars Kittilsen skrev:

Så regner jeg med at du har denne, men siden jeg først fant den:

 

image.png.b646a00e099c2946ab914a8fb96c7037.png

Den har jeg og alt om kona Aagot ... 🙂 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hovedrullen er bra, men noen ganger kan hovedkortene ha noen flere opplysninger (og motsatt).

Jeg fant ham uansett ikke.

Endret av Lars Kittilsen
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, Lars Kittilsen skrev:

Hovedrullen er bra, men noen ganger kan hovedkortene ha noen flere opplysninger (og motsatt).

Jeg kan fant ham uansett ikke.

 

Hvis du tenker på kortene i arkivet Direktoratet for sjømenn (https://media.digitalarkivet.no/db/browse?archives[]=no-a1450-01000001367823), så er det naturlig at Ingemar Bolt ikke finnes der, all den tid han døde i 1946. Direktoratet ble opprettet i 1948 og har derfor kun kort på sjømenn som var aktive i 1948 og/eller senere. Kortene overtar rullenes funksjon fra og med 1948.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, Lars Kittilsen skrev:

Hovedrullen er bra, men noen ganger kan hovedkortene ha noen flere opplysninger (og motsatt).

Jeg kan fant ham uansett ikke.

 

Siden du lurer på tidsrommet mellom 1940 og 1941, er han i hvert fall registrert i Sandar i 1941:

Adressebok for Vestfold fylke og Drammen : med skatteligninger. 1941 (nb.no)

Men han kan jo ikke ha vært mye hjemme ...

Jeg vet ikke om han var mye hjemme, men iflg krigsseilerregisteret virker det ikke slik. Han hadde noen lange perioder fra avm. til pm. Kan jo ha vært hjemme da. Men det var krig. Hvis han ikke var hjemme under krigen, så forlot han familien 07.10.1939 og kom aldri tilbake. Han døde 28.01.1946 i Sydney.

https://www.krigsseilerregisteret.no/sjofolk/370807/monstringer

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, Svein Bjarne Johansen skrev:

Jeg vet ikke om han var mye hjemme, men iflg krigsseilerregisteret virker det ikke slik. Han hadde noen lange perioder fra avm. til pm. Kan jo ha vært hjemme da. Men det var krig. Hvis han ikke var hjemme under krigen, så forlot han familien 07.10.1939 og kom aldri tilbake. Han døde 28.01.1946 i Sydney.

https://www.krigsseilerregisteret.no/sjofolk/370807/monstringer

 

Det var jo en del nordmenn som ble igjen på Ulysses utover høsten 1940 (jfr artikkelen over), og da er det ikke mange månedene igjen til påmønstringen du nevner i april 1941 ... 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, Lars Kittilsen skrev:

Det var jo en del nordmenn som ble igjen på Ulysses utover høsten 1940 (jfr artikkelen over), og da er det ikke mange månedene igjen til påmønstringen du nevner i april 1941 ... 

Nei akkurat, og da var han nok i New York, men hvor han bodde og sånn vet jeg ikke om. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

52 minutter siden, Svein Bjarne Johansen skrev:

Nei akkurat, og da var han nok i New York, men hvor han bodde og sånn vet jeg ikke om. 

 

 

Endret av Lars Kittilsen
Lenke til kommentar
Del på andre sider

SLETTET. Fant opplysninger på sjøhistorie.no, men oppdaget at disse også finnes i lenken fra krigsseilerregisteret.no (som du nevnte i første innlegg)
Der ligger det både mønstringer, utmerkelser og kildehenvisninger. 🙂

Endret av Lars Kittilsen
Lenke til kommentar
Del på andre sider

21 timer siden, Lars Kittilsen skrev:

SLETTET. Fant opplysninger på sjøhistorie.no, men oppdaget at disse også finnes i lenken fra krigsseilerregisteret.no (som du nevnte i første innlegg)
Der ligger det både mønstringer, utmerkelser og kildehenvisninger. 🙂

Når det gjelder Ingemar Bolt, så mønstret han på i Cardiff, Wales i UK 18. mars 1942. Så han spå jo ha kommet seg over til England og Wales. Vet du om noe register etc. hvor en kan søke på passasjerer fra New til UK?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

48 minutter siden, Svein Bjarne Johansen skrev:

Når det gjelder Ingemar Bolt, så mønstret han på i Cardiff, Wales i UK 18. mars 1942. Så han spå jo ha kommet seg over til England og Wales.

Han mønstra på D/S Fjordheim i New York 12.4.1941 og mønstra av i Cardiff, Wales 10.3.1942 ifølge Krigsseilerregisteret

 

D/S Fjordheim   Norge Ukjent New York, NY, USA 12.4.1941 Cardiff, Wales, UK 10.3.1942
Endret av Åsbjørg Susort
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

Du kan poste nå og registrere deg senere. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Ditt forrige innhold har blitt gjenopprettet .   Tøm tekstverktøy

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.