Gå til innhold
Arkivverket

Søkning Holga Raben

Henning bay
 Del

Recommended Posts

2 minutter siden, Ivar Moe skrev:

Enig med deg Egil, mange i disse tider som ikke gir tilbakemelding og da blir all tidsbruk til hjelp veldig unødvendig.

Det kan selvsagt være ulike grunner for det, men på generelt grunnlag er jeg helt enig med deg.

3 minutter siden, Ivar Moe skrev:

Men særdeles godt nyttår til deg og dine og også til alle andre gode brukere og hjelpere her i forumet.

Et riktig godt nytt år til deg og dine også, Ivar 😊!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 2 måneder senere...

Dette er vældig interessant 

takker for alle bidrag. Jeg prøver at samle spørgsmål op og svare så godt som muligt. Vender hurtigt tilbage.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mange mange mange tusind hjertelig tak. Jeg er imponeret og rørt over hvordan I har kunne finde alt dette. Min morfar brugte hele sit voksne liv på at forstå sammenhængen. Jeg ved at han besøgte Svendborg egnen for at finde svar på mysteriet. Og jeg husker at der var noget med en Mathiesen slægt. Hvilket kan passe med at Holga eller Helga var et “ægte” barn. “Dødsannoncen” passer med at Holga var født i 1865 (faktisk er jeg født i 1965). Kan I se hvilken avis har publiceret dødsannoncen? Det er nyt at parret var tilbage i Danmark og kom til USA igen med båden Island. Jeg har i mange år undret mig over hvorfor og hvordan de kom fra New York til San Francisco og vi har fået fortalt at de blev gift i den danske kirke i San Francisco. Men en sådan har vist aldrig eksisteret. Men derimod er der en Norsk Sømandskirke hvilket kunne passe med den historie at Holga/Helga var født i Hamar/Norge. Den historie kan passe med at det rent faktisk var pinligt at man havde et barn uden for ægteskabet. Så det var lidt en løgn at hun kom fra Norge. Spørgsmålet er også lidt om hun havde mødt sin mand i Danmark og de så havde rejst sammen til USA eller de havde mødt hinanden i USA. Jeg har fået fortalt at de mødte hinanden i USA. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg forstår ikke denne reference. Er Helga /Holga nævnt i notatet fra 1871? Og hvad indikerer billedet omkring Vejby?

20. juni 1871 - Vejby, Frederiksborg, Denmark

image.thumb.png.e4fb19ae63bed50f1499ce99bb70101b.png

Ekteskap17. mar 1867 - Helligånds Kirke, København, Denmark

image.thumb.png.d38dd245e881b729537838c3ec50fbbf.png

Maren Hansine Helga født Jensen - Folketælling 1890 - Odense, Odense, Odense Købstad (danishfamilysearch.dk)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Et spørgsmål er også hvordan og hvornår Holga kom til USA og med hvem? Var det sammen med hendes mor? Eller andre?

Er det muligt at finde ud af hvornår Niels Morris Eriksen blev sendt til Danmark? Vi har fået fortalt at han blev sendt alene med båden til Danmark som 7 årig. Kan man finde ud af hvornår hans far Johannes kom til Danmark?

Jeg har fået fortalt at Johannes og Holga mødte hinanden i San Francisco i den Danske Forening som hed “bien” - mon der kan findes fortegnelser af dette?

Efter Holgas død skulle Johannes have ernæret sig som Guldgraver. Kan man finde records af det?

Lenke til kommentar
Del på andre sider