Gå til innhold
Arkivverket

Snarlig hjelp til tyding av et gårdsnavn

Thomas Kjær
 Del

Recommended Posts

Hadde satt stor pris på snarlig hjelp til å tyde to gårdsnavn jeg sliter med, henholdsvis punkt 2 og 4 på side 72. Jeg ønsker altså å finne ut hvilken går vedkommende har vokst opp på, samt hvor hennes foreldre bodde. 

https://media.digitalarkivet.no/view/30348/72

1)

image.thumb.png.c412e12fa954994dd9944bcdec15dffa.png

2)

image.thumb.png.4c3ef006eaf6247107f78b0235d5d62e.png

På forhånd, tusen takk for all hjelp, tips og innspill.

Mvh

Thomas Kjær

Endret av Thomas Kjær
Tillegsinfo
Lenke til kommentar
Del på andre sider

36 minutter siden, Arild Kompelien skrev:

Møgstoe, i dag Møkstu.

Buan?, i dag Buin

Den første leser jeg som Møgstøe, som oppgis å ligge i Rollag hovedsogn. Problemet er bare at det ikke fins (eller fantes) noen gård i det sognet som heter noe i nærheten. Riktignok har en Mykstu i Veggli sogn i Rollag kommune og Mykkestu i Uvdal sogn i Nore og Uvdal kommune, som da var annekssogn under Rollag prestegjeld. Men foreldrenes navn synes ikke å passe inn på noen av de gårdene.

Jeg leser også Buan, som angivelig skal ligge i Svene anneks av Flesberg prestegjeld, 2 mil nord for Kongsberg. Problemet er nok en gang at det fins ikke noen gård med navn Buan eller Buin i Svene. I dagens Flesberg kommune fins det to stk. Buin, men de ligger henholdsvis i Lyngdal sogn og Flesberg hovedsogn. Og heller ikke på noen av dem synes navnene å passe inn.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Anfinn Bernaas skrev:

Så har ein Buen [Buene] i Jondalen, rett nok i den vestre delen som høyrde til Gransherad.

Buen i Gransherad-Jondalen er en av mine ættegårder, Anfinn, og der er det ikke spor etter dem i kildene. 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider