Gå til innhold
Arkivverket

Hjelp til søk etter EVEN f 8.6.1898, døpt 16.10.1898

Fredrik Aaserud Eng
 Del

Recommended Posts

Hei.

Jeg leter etter historien til EVEN. Jeg har funnet klokkerboken hvor han er skrevet inn som uekte.  Fødselsdato, dåpsdato, faddere og foreldre er nevnt. Når det gjelder foreldrenes fødselsår så er de overskrevet så jeg er litt usikker på om det stemmer. Jeg vedlegger link til klokkerboken her:

https://media.digitalarkivet.no/view/8873/18

Jeg lurer på om dette kan være en ukjent onkel til min mor. Hun har ikke hørt om han. Jeg har forsøkt etter beste evne å nøste i dette men klarer ikke å komme noen vei. Er det noen som kan hjelpe meg i denne saken?

mvh

Fredrik Aaserud Eng

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Under folketellingen i 1910 finnes det en Even som er registrert med samme fødselsdato (08.06.1898).

https://www.digitalarkivet.no/census/person/pf01036377004170

Han står registrert som "bortsatt barn".

Det er ikke så langt fra Sør-Odal til Aurskog, men det bør sjekkes ut nærmere.

• Takk 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tusen takk Anfinn og Lars.

Anfinn: ikke lett å lese det presten har skrevet..

Lars: skjønner det er litt usikkerhet..

Til dere begge. I klokkerboka står far oppgitt med fødselsår 1877 men det stemmer ikke med den faren som jeg tror det kan være. Han er født 1872. Det er jo overskrevet.. Navnet i klokkerboka stemmer med min mann født i 1872.. Noen tanker?

takk til dere begge!!!

Fredrik

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ved dåpen til Even står det Opgivet af Barnets Moder. Hun kan jo ha antatt at de var jevngamle? Jeg synes opplysningen om at barnefaren bor på Aaserud i Nes, Romerike identifiserer ham ganske godt.

• Takk 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her er konfirmasjonen til Even i Blaker i Aurskog i 1913

Akershus fylke, Blaker i Aurskog, Ministerialbok nr. II 3 (1909-1919), Konfirmerte 1913, Side 9
https://media.digitalarkivet.no/view/730/13

Men det står en merknad på konfirmasjonen, hvor jeg synes det opplyses at moren 16.12.1898 for soknepresten hadde erklært å ha oppgitt falsk barnefar, og at hun ikke er seg i stand til å oppgi farens navn, da hun ikke kjente ham. 

• Liker 1
  • Takk 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

For en dramatisk historie..

Anne Lise: Enig med deg. Ut fra mine opplysninger virket det svært sannsynlig at faren er identifisert, men oppgitt med feil fødselsdato i klokkerboka. Even ville i så fall vært min mors onkel. Men se hva Grethe fant!

Lars: Takk for informasjon igjen.

Grethe: Hvilken dramatisk historie du avdekker. At altså moren oppgir feil far ved fødselen for så trekke det tilbake for sognepresten! 

Takk igjen. Dere avdekket en fantastisk historie. Å forfølge Karens liv videre er ikke like relevant for meg da Even trolig ikke er i min slekt. Dette har vært utrolig spennende.

mvh

Fredrik Aaserud Eng 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

54 minutes ago, Fredrik Aaserud Eng said:

men oppgitt med feil fødselsdato i klokkerboka

Når det gjelder foreldrenes fødselsår i klokkerboka, oppfatter jeg dette som en ren slurvefeil fra klokkerens side. Han har byttet om det han fikk oppgitt som morens og farens fødselsår, 1776 og 1777, og korrigert det etterpå.

Endret av Matthias Kolberg
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 timer siden, Grethe Flood skrev:

Her er konfirmasjonen til Even i Blaker i Aurskog i 1913

Akershus fylke, Blaker i Aurskog, Ministerialbok nr. II 3 (1909-1919), Konfirmerte 1913, Side 9
https://media.digitalarkivet.no/view/730/13

Men det står en merknad på konfirmasjonen, hvor jeg synes det opplyses at moren 16.12.1898 for soknepresten hadde erklært å ha oppgitt falsk barnefar, og at hun ikke er seg i stand til å oppgi farens navn, da hun ikke kjente ham. 

Det er jo nevnt datoen 16.12.1898 her. Jeg får inntrykk av at denne datoen peker på en skriftlig kilde i en kirkebok eller noe. Er det mulig å finne denne eventuelle nedskrivingen. Altså opprinnelig dokumentasjon fra 1898 om at hun mener feil far er oppgitt.

mvh

Fredrik Aaserud Eng

Lenke til kommentar
Del på andre sider