Gå til innhold
Arkivverket

Kristi Vraalsdatter Vinje f ca 1630 sine foreldre?


Stine Holmen
 Del

Recommended Posts

Hei, jeg holder på med slekt i Lårdal/Høydalsmo og er kommet til Fjødde, Vrål ca 1630+/- gm Gunnbjørg (også gift k Neri Jørundsson) Kristi gm Olav Trondsson fra Vinje og senere med Sveinung Olavsson (Sveinung paa Haugen) Men…synes det er litt forvirrende med opphavet til Kristi. For i andre bøker enn «Lårdal ætt og heim» og i de fleste slektsprogrammer jeg har sjekket så står Kristi oppført som datter av Vraal Haukelid og Sissel… Ref Vinje og Rauland. Så spørsmålet er.

Hvem har rett… Hvem er Kristi sine foreldre? 

Endret av Stine Holmen
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er du sikker på at Kristi er en Vraalsdatter?

Eg har ei Kristi Lauritsdatter, datter til Laurits Bjørnsen Edland og gift med ein Ole Opgaarden. Hennes sønn Vraal var gift med Sissel Tarjesdatter...

 

Avskrift skiftekort:

78b-79b    Vinje                   Avg. Lauritz Biørnnsen Edtland

           Edland                  Enke: Asloug Olluffsdatter

           1666-18/10              Barn: Olle, Signuld, Olle, Biørn

                                       Kristi g.m. Olle Opgaarden i Haukeli

                                       Ragnild g.m. Størcker Guegaarden ibm

 

 

157a-157a  Vinje                   Avg. Laurids Biønsen Nordre Edtland

           Edland nordre           og hans hustru: Alsloug Olluffsdatter

           1679-8/9                Barn: Oluff, Sigvald, Lille Ollaff, Biøn

                                         Kristi (død), men barn:

                                              Vraal, Knud Oluffsønner

                                              Asloug Oluffsdatter

                                         Ragnild

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, Kristi Vraalsdatter er nevnt både i bygdebok under Fjødde i «Lårdal ætt og heim» av Tarjei Førstøyl og i bygdebok for «Rauland og Vinje 1»  s480 her så står det om Vraal Haukelid som hadde en datter som ble gift til Vinje. Men hans kone het Sissel. Så ja navnet Kristi Vraalsdatter er nok korrekt. 
 

image.jpeg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei, jeg spør?… Men jeg tror nok det er to forskjellige personer. Om Vrål hadde vært gift to ganger ville det nok vært nevnt et sted… 

Endret av Stine Holmen
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Eg tror det må være Vrål og Gunnbjørg. Sjå om du kan finne skifte etter dei...

Rikard Berge har slitt med kronologien mht Vrål Olsen og Ole Vrålsen og eg har prøvd å finne ut av det siden dette er mine forfedre og -mødre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

128a-128b  Vinje                   Avg. Olle Trondsen Norgaarde Winnie
           Nordgården Vinje        Enke: Kristi Wraalsdatter
           1672-15/3               Barn: Wraal, Trond, Hermoe
                                         Gunbiør
                                   "Paa Børnenes Vegne deris Faderbroder Targiei Rui"

 

Kristi Vraalsdatter _ Skiftekort

Telemark fylke, Skiftekort (1689-1821), Skifteprotokollside, Side 1479

Brukslenke for sidevisning: https://www.digitalarkivet.no/sk20100225621480

Telemark fylke, Skiftekort (1689-1821), Skifteprotokollside, Side 1478

Brukslenke for sidevisning: https://www.digitalarkivet.no/sk20100225621479

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fant Kristi Vraalsdatter i mine notater fra "Jakten på Vrål"

Hu har (foreløpig?) ikkje fått plass i mitt tre.

"Heldigvis" ser det ut som sønnen Vrål Olsen ikkje har fått barn, så da treng eg ikkje bekymre meg for at han kan lage krøll for meg og mine Vrål Olsen 😊

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei, og takk. Det er jo fremdeles litt uklart hvem om er Kristi sine foreldre… Men at hun het Kristi Vraalsdatter Fjødde/Vinje  er vel sikkert og ikke Haukelid… Ref skifte. (Fjødde =Fjellet i Høydalsmo) For alle navn på barn stemmer jo. (Hennes sønn Vrål døde ung… og var nok aldri gift). I slektsprogrammer så ser jeg at det er «hundrevis» av MyHeritage/Geni etc som har knyttet henne til far Vraal Haukelid, Kristi Vraalsdatter Haukelid og med mors navn: Sissel. - Og det er jo det jeg tror er helt feil…  At Kristi sin mor var Gunnbjørg Fjødde gift med Vraal Fjødde stemmer jo helt også med navnet på datteren.  Ref skifte. (Som enke ble Gunnbjørg Fjødde senere gift med Neri Jørundsson). 
Så da er vel konklusjonen, tror jeg, at «alle» som har lagt inn og kopiert hverandre i slektsprogrammene ha feil foreldre på Kristi…? 
 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Var ikke klar over denne uoverensstemmelsen mellom bygdebøkene og har tatt Rikard Berges påstand for "god fisk" (som "alle" andre).

 

MEN: I skifte(korte)t etter Kristi står det om jord i "Fielle" - som må være dansk/norsk "oversettelse" av lokaluttalen "Fjødde". 

 

Altså "må" vel "Lårdal ætt og heim" ha rett!? 

 

 

Endret av tom askerøi
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei og hjertelig takk. Det er jo ikke enkelt å søke i kirkebøker og kilder bestandig, når både navn er mange og like og også skrives ulikt på samme person. Da trenger amatører som meg ekspert hjelp.  Godt jeg ikke tok «treff på My Heritage for korrekt» det har jeg brent meg på før, så nå sjekkes og dobbeltsjekkes. På Kristi har jeg bladd og lest og lest igjen. -Og min tillit til at «Lårdal ætt og heim» er korrekt er nå 100%. 🦋 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei, ja Neri hadde sete på Åkre med Ækre i Manndal. Jeg leser : «at det står i Kirkeboken for Seljord «Nerre Aachre» var gravfestet ved Flatdal kirke først i desember 1671. Og de fire barna er fra et tidligere ekteskap. Neri og Gunnbjørg hadde ingen barn». 
Så da er vi på track med rette folk på Fjødde. 🦋 

  • Takk 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg satt akkurat og kommenterte at med alle de barna i 2. ekteskap var det sannsynlig at Gunnbjørg var "mye" yngre enn Vrål - og derfor godt kunne ha vært hans 2. kone. 

Men så tikket overstående inn fra deg og fjernet den bekymringen...

 

 

 

 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei. Siden vi var i gang her… Det ser ut til at Gunnbjørg er fra gården Kvåle Gnr 69 Bnr. 1 «I 1590 går odelsbonde Knut Kvåle opp gårdens grenser med naboen Tormod på Nordaberg, lensmannen dømmer.  Knut skatter som odelsbonde fra 1593-1623. Kvåle med Haukom og Å er fullgarder. Han eier også jord i Ofte…. Og det leses …«samstundes er Vrål Fjødde førd med ei tunne i Haukom og ei halv mæle i Ofte. Dette Kalla giftingsgods. …. sidan ser me Neri (Jørundsson) Fjødde, andre mannen hennar… og… Aslak Mule i Vinje (gift med en søster) hev kvar si helvt i Haukom. 
Så da er man jo litt videre. 

Endret av Stine Holmen
  • Takk 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Stine Holmen skrev:

Aslak Mule i Vinje (gift med en søster) hev kvar si helvt i Haukom. 

 

Æh - en søster av hvem? Gunnbjørg?

Og er det Aslak Hallvordsøn Mule det dreier seg om?

Beklager at jeg ikke henger helt med...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 

Beklager, men hvem Aslak Mule det dreier seg om vet jeg ikke ….I teksten jeg leser står det et spørsmålstegn ved om Aslak Mule i Vinje kan vær gift med en søster av Gunnbjørg, ettersom både Neri Fjødde og Aslak Mule har hver sin del i Haukom. «Trur om vinbyggjen au kan ha havt giftaet sitt frå Kvåle?» 

  • Takk 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

Du kan poste nå og registrere deg senere. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Ditt forrige innhold har blitt gjenopprettet .   Tøm tekstverktøy

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.