Gå til innhold
Arkivverket

Tysklands grenser ca 1700 - 1900


Nina Kröger
 Del

Recommended Posts

Jeg prøver å spore slekten min i Tyskland og har i den forbindelse møtt på steder som i dag ikke tilhører Tyskland. Hvor gikk lande grensene fra rundt 1700 og til 1900? Og hvem arkiv skal en leite i? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

det vert vel fort eit spørsmål om kva du meiner med "Tyskland".   Ein reknar vel det tyske riket som nokolunde samla frå 1870-talet.

Før det var det fleire titals meir og mindre uavhengige små og litt større statar.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du er nok nødt til å være mer spesifikk. "Tyskland" eksisterte ikke som stat før 1871. Før det var det en rekke større og mindre stater som var løselig knyttet sammen. Svært mye av dagens Polen var tysk inntil 1945, da dagens grense mot øst ble satt ved elva Oder.

Endret av Leif Biberg Kristensen
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

28 minutter siden, Ivar S. Ertesvåg skrev:

det vert vel fort eit spørsmål om kva du meiner med "Tyskland".   Ein reknar vel det tyske riket som nokolunde samla frå 1870-talet.

Før det var det fleire titals meir og mindre uavhengige små og litt større statar.

Svar til Ivar og Leif. Dere har helt rett i at jeg mente tyske riket. Har googlet og lest mange artikkler, men blir mere forvirret enn klok av det 🫣. Preussen har dukket opp i mitt tre og hvis jeg har forstått det riktig så er noe i Polen nå. Korriger meg hvis jeg tar feil. Så fra Berlin og inn i Polen er mest interresant.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 minutter siden, Frank H. Johansen skrev:

Hvis du har et mer spesifikt stedsnavn, så kanskje vi kan hjelpe deg. På denne siden er ett av mange kart på nettet som illustrerer grense-endringene - https://www.familysearch.org/en/wiki/Prussian_Poland_Civil_Registration

Det er stedet som Joachim Christian Porath er fra. Wustrow, preussen.

 

 

6A0364D4-D4EB-43F5-BC54-72AF50DC3468.jpeg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 timer siden, Lars Johannessen skrev:

Ligger alle 3 i Preussen? Tusen takk 😊

Endret av Nina Krøger
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 25.1.2023 den 15.45, Nina Krøger skrev:

Ligger alle 3 i Preussen? Tusen takk 😊

 

Nei, ingen av disse lå i Preussen hverken da Joachim Christian Porath ble født ca. 1798 eller da denne kilden ble satt opp i 1845. Nr. 1 kom riktignok under Preussen da Kongeriket Hannover ble annektert i 1866, men det visste de jo ikke i 1845. 

 

Nr. 2 og nr. 3 mistenker jeg at er samme sted, som fra 1815 lå bare noen hundre meter fra grensen til prøysisk Vorpommern, men aldri innenfor Preussens grenser. 

 

Etter å ha konsultert min morfars meget detaljerte tyske skoleatlas fra før 1. verdenskrig finner jeg imidlertid en liten landsby Wustrow ved Elben, helt vest i Brandenburg, kjernelandet i Kongeriket Preussen. Dette er også et sted der det ville være naturlig for folk å søke nedover til Altona.

Tysk wikipedia: Wustrow (Lanz) – Wikipedia 

Google Maps: Wustrow - Google Maps 

 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 timer siden, Dag Thorsdalen skrev:

 

Nei, ingen av disse lå i Preussen hverken da Joachim Christian Porath ble født ca. 1798 eller da denne kilden ble satt opp i 1845. Nr. 1 kom riktignok under Preussen da Kongeriket Hannover ble annektert i 1866, men det visste de jo ikke i 1845. 

 

Nr. 2 og nr. 3 mistenker jeg at er samme sted, som fra 1815 lå bare noen hundre meter fra grensen til prøysisk Vorpommern, men aldri innenfor Preussens grenser. 

 

Etter å ha konsultert min morfars meget detaljerte tyske skoleatlas fra før 1. verdenskrig finner jeg imidlertid en liten landsby Wustrow ved Elben, helt vest i Brandenburg, kjernelandet i Kongeriket Preussen. Dette er også et sted der det ville være naturlig for folk å søke nedover til Altona.

Tysk wikipedia: Wustrow (Lanz) – Wikipedia 

Google Maps: Wustrow - Google Maps 

 

Jeg har konkludert med det samme, egentlig. Har googlet og lest, og sett på kart over grensene i preussen. La ut et innlegg i Berlin und Brandenburg https://www.archion.de/de/forum/threads/porath.14224/#post-64391 men det ble først flyttet til Schleswig Holstein, Hamburg og deretter til Mechlenburg, Vorpommern. Har ikke fått noe svar på det innlegget enda. 
 

Jeg har tatt en dna test som viser ca 12 % på baltisk tilknytning, noe jeg deler med min fars kusine i Tyskland. Så jeg føler Brandenburg område er det riktige, men sikker er jeg ikke.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 26.1.2023 den 23.15, Dag Thorsdalen skrev:

 

Nei, ingen av disse lå i Preussen hverken da Joachim Christian Porath ble født ca. 1798 eller da denne kilden ble satt opp i 1845. Nr. 1 kom riktignok under Preussen da Kongeriket Hannover ble annektert i 1866, men det visste de jo ikke i 1845. 

 

Nr. 2 og nr. 3 mistenker jeg at er samme sted, som fra 1815 lå bare noen hundre meter fra grensen til prøysisk Vorpommern, men aldri innenfor Preussens grenser. 

 

Etter å ha konsultert min morfars meget detaljerte tyske skoleatlas fra før 1. verdenskrig finner jeg imidlertid en liten landsby Wustrow ved Elben, helt vest i Brandenburg, kjernelandet i Kongeriket Preussen. Dette er også et sted der det ville være naturlig for folk å søke nedover til Altona.

Tysk wikipedia: Wustrow (Lanz) – Wikipedia 

Google Maps: Wustrow - Google Maps 

 

Det var riktig sted 🥳. Jeg har funnet Joachim Christian Porath sine foreldre. Endte med å betale for å få tilgang til kirkebøkene. Takker og bukker for all hjelp 😊

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

Du kan poste nå og registrere deg senere. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Ditt forrige innhold har blitt gjenopprettet .   Tøm tekstverktøy

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.