Gå til innhold
Arkivverket

Släktforskar


Tom Gjerrud
 Del

Recommended Posts

Hej,

mitt namn är Tom Gjerrud, föddes i Göteborg 1977. Min fars namn var Trygve Gjerrud och jag försöker hitta lite om hur mitt släkt träd ser ut och försöker även forska hur min fars liv såg ut. Vad jag har fått reda på är att jag har 4st ”syskon” i Bergen och 2 st i Drammen. Men vart är min ”familj ifrån? Är vi från Bergen eller Drammen? Har även fått reda på att min far satt i fängelse då han ställde upp i anda världskriget men inte för rätt land. Sen har jag hittat ett namn i USA, Robert Gjerrud, var han min farbror elller vem var han, har jag släkt i USA?

 

Med vänlig hälsning, Tom Gjerrud

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi har begrensa med ressurser og derfor er det også i svært begrensa grad at vi kan hjelpe slektsforskere, men heldigvis er mange kilder tilgjengelige i Digitalarkivet

Ved et enkelt søk på Trygve Gjerrud får jeg opp et treff der, men om det er din far eller en navnebror veit jeg ikke.

 

Men om du sender inn en forespørsel på skjema, legger ved det du har av opplysninger om ham, spesielt fødselsdato er nyttig, og ber om veiledning for hvordan du starter opp med å finne foreldrene hans, så vil vi trolig kunne hjelpe deg å starte opp.

 

Om der har vært landsvik-sak mot ham etter krigen, så kan dette være aktuelt for deg:

https://www.arkivverket.no/utforsk-arkivene/andre-verdenskrig/landssvikarkivet-hvordan-fa-tilgang

 

Og enten han døde i Norge vil den lokale tingretten ha en dødsmelding der man skal føre opp alle arvinger, altså skal alle barna stå der om de ikke er adoptert bort. Jeg vil anta at Sverige har et liknende system.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Denne forespørselen passer kanskje bedre i Brukerforumet? Uansett, hvis du søker på navnet Trygve Gjerrud i nb.no med anførselstegn - med andre ord "Trygve Gjerrud" - får man en del treff, deriblant om rettssaken mot ham i 1946.

 

DTH

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kortversjonen her er vel at Trygve Gjerrud (Gjerud) ble født i Sagbukta i Svelvik (Strømm prestegjeld) og slektsgården Gjerrud ligger ikke så langt unna - Svelvik var egen kommune frem til 2020 da det ble en del av Drammen kommune. Men han stiftet altså familie i Sandviken ved Bergen.

 

Du finner Sagbukta og Gjerrud gård ved å søke i norgeskart.no

 

DTH

Endret av Dag T. Hoelseth
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

Du kan poste nå og registrere deg senere. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Ditt forrige innhold har blitt gjenopprettet .   Tøm tekstverktøy

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.