Jump to content
Arkivverket

Tilfeldige personer ("strays") fra Hadeland

Per Morset

Recommended Posts

Interessant. Fredrik Biørnsen ble i 1733 utnevnt til degn og klokker i Gran, og hadde trolig stillingen til han døde i desember 1766, 66 år gammel, begravet som "klokker" en tirsdag uten dato Kona Elisabet Nilsd Stabel f ca 1702, b 8.1 1774, 72 år, enke etter F.B. Begge begravet i Gran. De bodde trolig på Klokkergarden Sanne.  Jeg ha ikke funnet noen barn. Døde uten livsarvinger.  Fredrik må ha vært en sentral person på Granvollen, og har nok hatt utallige granske barn til opplæring i lesing og kanskje skriving osv, katekisme og salmevers. 

I kunngjøringen til prost Schnitler dukker det opp søsken både til klokkeren og hans kone!  Hennes bror student Caspar Stabel  og bror Anders Stabel begge døde, men den siste i København uten at man vet med eller uten livsarvinger. Friederich Biørnsen skal ha en bror ved navn Jacob Biørnsen, færgemand i Sønderborg; og 2de søstre i Slesvig, nanvlig Mette og Dorothea begge gift Brun. 

Tusen takk. De andre personene i kunngjøringen vet jeg ikke noe om  PJD

• Like 2

3 minutter siden, Per Jacob Desserud skrev:

Interessant. Fredrik Biørnsen ble i 1733 utnevnt til degn og klokker i Gran, og hadde trolig stillingen til han døde i desember 1766, 66 år gammel, begravet som "klokker" en tirsdag uten dato Kona Elisabet Nilsd Stabel f ca 1702, b 8.1 1774, 72 år, enke etter F.B. Begge begravet i Gran. De bodde trolig på Klokkergarden Sanne.  Jeg ha ikke funnet noen barn. Døde uten livsarvinger.  Fredrik må ha vært en sentral person på Granvollen, og har nok hatt utallige granske barn til opplæring i lesing og kanskje skriving osv, katekisme og salmevers. 

I kunngjøringen til prost Schnitler dukker det opp søsken både til klokkeren og hans kone!  Hennes bror student Caspar Stabel  og bror Anders Stabel begge døde, men den siste i København uten at man vet med eller uten livsarvinger. Friederich Biørnsen skal ha en bror ved navn Jacob Biørnsen, færgemand i Sønderborg; og 2de søstre i Slesvig, nanvlig Mette og Dorothea begge gift Brun. 

Imponerende hva du vet Per Jacob. Kjekt å få innføring i historien til folket på den tid. 

Supert.

Mvh

Ivar

19 minutter siden, Per Jacob Desserud skrev:

Hennes bror student Caspar Stabel 

Slettet. Feilt århundre

Edited by Ivar Moe

9 timer siden, Per Jacob Desserud skrev:

Fredrik Biørnsen ble i 1733 utnevnt til degn og klokker i Gran, og hadde trolig stillingen til han døde i desember 1766, 66 år gammel, begravet som "klokker" en tirsdag uten dato Kona Elisabet Nilsd Stabel f ca 1702, b 8.1 1774, 72 år, enke etter F.B. Begge begravet i Gran. De bodde trolig på Klokkergarden Sanne. 

Jeg kan bekrefte at de bodde på Sanne. Min ane Hans Olsen Berger ble hans etterfølger. Hans ble utnevnt som klokker og skolemester i 1767. Etter at Hans flyttet inn på Sanne, lå han i langvarig strid på tinget med enken etter Fredrik Bjørnsen om manglende vedlikehold av husene på Sanne. Saken inneholder interessante detaljer om alle bygningene der.

Saken er gjengitt i mitt slektsnotat her: https://www.dropbox.com/scl/fi/5ymije5tauvb1ac1784gy/128-129.pdf?rlkey=c4uw4r2nozkartxcdprx9h4si&dl=0

• Like 4

Please sign in to comment

You will be able to leave a comment after signing in

Sign In Now
  • Recently Browsing   0 members

• No registered users viewing this page.
  • Create New...

Important Information

We have placed cookies on your device to help make this website better. You can adjust your cookie settings, otherwise we'll assume you're okay to continue.