Gå til innhold
Arkivverket

Dødsfall i Frankrike, lar det seg gjøre å finne dødsannonser, gjelder årene 1960 og 1969? Hva med folketellinger 1920-1940?


Bjørn Piro
 Del

Recommended Posts

Birger Hasle, født 27 august 1887, døde i Caen, Frankrike 1o mars 1960. Lar det seg gjøre å finne hans dødsannonse? Dødsannonse rykket inn i Aftenposten av familien her hjemme har jeg. Han forlot Norge allerede i 1909. 

 

Birger Hasle var "gift" med Jeanne (Janette) Justine Loiseaux, født Lesquilbet, født 17.11. 1886. Hvorfor jeg skriver gift i anførsel er fordi hun var katolikk og kunne derfor ikke få skilsmisse fra ektemannen som hun forlot da hun ca. 1916 slo seg sammen med Birger Hasle. Dette er hva de gamle i familien har fortalt meg. Hun hadde 3 barn i sitt tidligere ekteskap, hvorav de 2 eldste ble oppdratt hos faren. Birger Hasle hadde både Æreslegionen og St. Olavs Orden, og i bokverket over de som er tildelt St. Olavs Orden står det at Birger Hasle giftet seg i Paris
26 november 1929 med nevnte dame.  Dette er nok opplysninger han selv er kommet med og behøver derfor ikke å være sant. 
Jeanne (Janette) Justine Loiseaux/eller Hasle døde i Eaubone, Val-d'Oise 18 juni 1969. Eaubone ligger hva jeg har forstått 16 km fra Paris sentrum.

Lar det seg gjøre å finne hennes dødsannonse?

Likeledes dødsannonsen til den fraseparerte ektemannen, Louis Emile Loiseaux, født 21.5.1885, død Paris XVI 28.2.1960.

 

Jeg er også interessert i om nevnte  3 personer lar seg spore opp i kilder tilsvarende våre folketellinger for tidsrommet 1920-40. I tidsrommet 1910-20 var Hasle å finne i Sfax, Tunis, Janette og den første mannen bodde i Sfax ca. 1912-20.

 

Birger Hasle var generaldirektør i det norsk/franske trelast importfirmaet Anciens Etablissements L. Savare & Co. i Caen og Deauville, Frankrike 1919-40. Lar det seg gjøre å finne opplysninger om selskapet?

 

 

 

 

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her er folketellinger for Eaubonne, Val-d'Oise:

 

Recensement de population - Archives départementales du Val-d'Oise (valdoise.fr)

 

Dersom det ikke er en adresse å gå ut i fra er nok dessverre eneste mulighet å bla seg gjennom manuelt.

 

 

 

Endret av Frank Marton Pedersen
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg skulle  vel for ordens skyld ha skrevet at mitt siste innlegg til dels var en fortsettelse av det jeg la ut i juli 2022. Men jeg var engstelig for at jeg ville få svar på så mye annet om Loiseaux/Lesquilbet familiene.  Det som er viktig for meg nå er i første rekke å få en bekreftelse på hvorvidt min grandonkel Birger Hasle formelt var gift med Jeanne (Janette) Justine Loiseaux, født Lesquilbet (1886+1969). Om de i dødsannonsene til de 2 mennene hennes som døde med 11 dagers mellomrom i 1960 som etyterlatte stod Madame Hasle eller Madame Loiseaux, og hvilket etternavn hun selv stod med da hun døde i 1969.

 

I mellomtiden har jeg slitt med å finne etterslekten i Frankrike, men synes nå å ha lyktes med det.

Tante Janette hadde 3 barn:

1. Marie Louiseax, født 1908, død 12005. Ugift.

2. Paul Louiseax, født 1909, d. 2002. Gift og hadde 2 barn.

         a. Jean-Pierre Loiseaux, f.  1948+2001 Bosatt i Frankrike.



 

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

19 minutes ago, Frank Marton Pedersen said:

Her er folketellinger for Eaubonne, Val-d'Oise:

 

Recensement de population - Archives départementales du Val-d'Oise (valdoise.fr)

 

Dersom det ikke er en adresse å gå ut i fra er nok dessverre eneste mulighet å bla seg gjennom manuelt.

 

 

 

 

Jeg skummet litt raskt gjennom tellingen for 1946 for norske nasjonaliteter, men fant ingen (kan selvsagt ha oversett noe). Kanskje var Hasle blitt fransk statsborger eller kanskje bodde familien et annet sted.

 

 

 

Endret av Frank Marton Pedersen
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her gikk noe galt, kom vel i skade for å trykke på feil tast før innlegget mitt var ferdigskrevet!

 

Så jeg fortsetter: I mellomtiden har jeg slitt med å finne etterslekten i Frankrike, men ser nå en lysning.

Tante Janette hadde 3 barn:

1. Marie Loiseaux, født 1908, død 2005. Ugift.

2. Paul Loiseaux, født 1909, d. 2002. Gift og hadde 2 barn.

         a. Jean-Pierre Loiseaux, født 1948, død 2001. Bosatt i Frankrike.

         b. Sonja Loiseaux, født 1950-årene. Har i disse dager fått tak i email adressen hennes. Hun bor i Frankrike.  Selv vet hun lite, men skal rote i gamle papirer etter faren.                   Hun kunne fortelle at bestemoren etter krigen "bodde sammen" med en nordmann. Engelsken hennes er dårlig, så jeg har sagt hun får skrive til meg på fransk.

3. Jeanette (Nenette) Loiseaux, født 1915, død Mexico City 1984. Gift med Renaud de Rouffignac (1907+1964).

        a. Eric de Rouffignac, f. 1945. Han kom med sine foreldre til Amerika i 1947, men foreldrene reiste siden til Mexico, mens Eric på et eller annet tidspunkt kom tilbake til                    USA og bor i dag i Austin, Texas. Eric har jeg fått god kontakt med, men sier selv at jeg vet mye mer om familien enn han selv. Bestemoren i Frankrike har han aldri 
           sett. Det var Eric som anbefale meg å  kontakte kusinen i Frankrike.

 

Så kort oppsummert er jeg ikke veldig optimistisk når det gjelder hva de nålevende familiemedlemmene kan bidra med. 

.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

29 minutter siden, Frank Marton Pedersen skrev:

 

Jeg skummet litt raskt gjennom tellingen for 1946 for norske nasjonaliteter, men fant ingen (kan selvsagt ha oversett noe). Kanskje var Hasle blitt fransk statsborger eller kanskje bodde familien et annet sted.

 

 

 

Ifølge mine opplysninger bodde min onkel/tante gjennom mange år i Caen, Normandie, men hjemmet deres ble bombet under krigen, hvoretter de flyttet til Paris. Jeg vet de fortsatt bodde i Paris i slutten av 1945, for min far hadde et oppdrag der og besøkte dem i tidsrommet 9-19 desember 1945. Siden vet jeg at de flyttet tilbake til Caen, men når vites ikke.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg fant et gammelt postkort fra min grandonkel Birger Hasle fra mars 1953 med bilde av gården i Caen hvor han han bodde med sin kone. Han forteller at huset omtrent nå står ferdig (det betyr vel at bygningen ble bombet under krigen). Postkortet viser også et monument (stor søyle) med følgende tekst: Le Monument aux morts de la Place Foch, og i en parentes står det en henvisning til: l'hotel Malherbe. Jeg har forgjeves forsøkt å finne gatetilknytning.  Finner jeg hvilken bydel dette er, blir det kan hende lettere å søke på dødsfalls annonseringen?

 

 

 

 

 

 

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ser at flere andre personer som døde like før/etter Birger også er oppført med adressen 20 Avenue Georges Clémenceau. Folketellingene antyder at det lå/ligger et sykehus her (Hospital). Jeg tror nok at Birger døde på sykehuset i Caen, men hadde adresse Rue du 11 Novembre. Immeuble Beausejour er nok et leilighetskompleks av et slag.

 

 

 

 

 

Endret av Frank Marton Pedersen
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette er et forsök til oversettelse av förste del:

 

nr 304

10. 03.1960 kl 20:40  /på/ Avenue Georges I Clémanceau döde Pedersen Birger Hasle, Ridder av Æreslegionen, bopel i Caen, /i/ Rue du 11 Novembre, huset Beauséjour, födt i Drammen (Norge), 27.08.1887, 72 år gammel, tidligere norsk visekonsul, sönn av Peter Hasle og Octavia Olsen, /begge / döde, ugift.

......

 

Endret av Vibeke Lund Åhling
Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 hours ago, Bjørn Piro said:

Jeg fant et gammelt postkort fra min grandonkel Birger Hasle fra mars 1953 med bilde av gården i Caen hvor han han bodde med sin kone. Han forteller at huset omtrent nå står ferdig (det betyr vel at bygningen ble bombet under krigen). Postkortet viser også et monument (stor søyle) med følgende tekst: Le Monument aux morts de la Place Foch, og i en parentes står det en henvisning til: l'hotel Malherbe. Jeg har forgjeves forsøkt å finne gatetilknytning.  Finner jeg hvilken bydel dette er, blir det kan hende lettere å søke på dødsfalls annonseringen?

 

Interessant, kan du legge ut bilde(r) av dette postkortet?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 hours ago, Bjørn Piro said:

Le Monument aux morts de la Place Foch, og i en parentes står det en henvisning til: l'hotel Malherbe.

 

Dette monumentet ligger like ved Rue du 11 Novembre. Temmelig sikker på at det var her Birger bodde, ja.

 

Google Maps

 

Capture.thumb.JPG.3b5d5218e349de3ee70078240a5286b4.JPG

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 hours ago, Vibeke Lund Åhling said:

Dette er et forsök til oversettelse av förste del:

 

nr 304

10. 03.1960 kl 20:40  /på/ Avenue Georges I Clémanceau döde Pedersen Birger Hasle, Ridder av Æreslegionen, bopel i Caen, /i/ Rue du 11 Novembre, huset Beauséjour, födt i Drammen (Norge), 27.08.1887, 72 år gammel, tidligere norsk visekonsul, sönn av Peter Hasle og Octavia Olsen, /begge / döde, ugift.

......

 

 

Det er veldig interessant at Birger står oppført som ugift her. En sterk antyding at han aldri giftet seg, og kan nok tyde på at vielsen 26.11.1929 ikke skjedde (i det minste som som en tradisjonell katolsk vielse). Paris har veldig mange distrikter/arrondissementer. Om du vil sjekke dette nærmere kan du sjekke alle vielser i Paris i 1929 her:

 

État civil à partir de 1860 - Actes d'état civil - Archives de Paris

 

 

Endret av Frank Marton Pedersen
Lenke til kommentar
Del på andre sider

 

Dette bildet fant jeg  på nettet,  og viser den store søylen som stod foran bygningsmassen i Caen hvor min grandonkel og grandtante bosatte seg i 1953  (etter en tid i Paris). De bodde i bygningen som ble gjenreist til venstre for søylen. Jeg fikk høre at deres hjem i Caen ble bombet av tyskerne og var årsak til at de reiste til Paris. Som kjent  bodde de her fortsatt i desember 1945.  Postkortet jeg viser til klarer jeg dessverre ikke å legge ved - av en eller annen grunn.   jeg klarer å lese av Hotel Malherbe på bygningen til høyre for søylen.  

 

En annen svært interessant opplysning er dødsmeldingen du Frank har funnet frem til (fra 1960) -  hvor deler av oversettelsen sendt av deg Vibeke viser at min grandonkel står oppført som UGIFT (celibataire) !!!  Det var det flere i familien i Norge som også fastholdt.

 

 

 

Caen - Juin - juillet 1944 De la place Foch vers la rue du 11 novembre ...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

Du kan poste nå og registrere deg senere. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Ditt forrige innhold har blitt gjenopprettet .   Tøm tekstverktøy

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.