Gå til innhold
Arkivverket

Fæster slekt. Søker navn og f.data på barna til Diderich Christian Fæster f. 2 feb. 1732 i Slagelse. Kone Anna Maria Hø(y)rberg.


Ivar Moe
 Del

Recommended Posts

Det skal ha vært tre barn, derav kun ett som vokste opp. Ref begravelse vers ved konas død i 1782.

Ved Madame Festers Begravelse i Trondhjems Domkirkegaard, den 31te December 1782 : bare følgende Tanker optegnede paa Liigpladen af hendes efterlevende Ægtefelle Diderich Christian Fester (tind.io)

 

Jeg finner dåper i Kjøpenhavn men vet ikke om det er  Diderich Christian som er faren

 

 Frederic Wilchen 

4. jan 1762 i Frelsers kirke i Kjøpenhavn

Nederst høyre side  

Frederic Wilchen - Danske kirkebøker 1576-1919 - MyHeritage

Her er mor ført som Maria

 

Juliana Matilde  døpt

29. sep 1768 i Holmen sogn i Kjøpenhavn

Her er mor ført som Anna Margrete Jacobsdr

 

 

Det er også døpt en Hans Severin 14 feb. 1760

Der er mor ført som Maria Melchiorsdatter

Hans Severin - Danske kirkebøker 1576-1919 - MyHeritage

Her er far oppført med yrkestittel matros så dette er nok ikke Diderick Christians barn.

 

Hvis noen kjenner navn på barn etter Diedrich Christian Fester eller klarer å identifisere foreldere til disse barna døpt i Kjøpenhavn så er det flott. 

 

Mvh

Ivar

 

 

Endret av Ivar Moe
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg beklager Ivar, men her kan jeg neppe hjelpe deg. Jeg har ingen av dem registrert i mine databaser. Jeg registrerte en god del av Fæster slekten i Trondheim i håp om å finne noe som kunne knytte dem til den delen av slekten som holdt til i Bergen/Hordaland. Men ingen av dem synes å passe inn her.

 

Jeg har rett nok en Diderich Clausen Fæster 1666-1728 som var født i Trondheim, men døde i Sønderup, Danmark. Han var gift med Anna Elisabeth Jensdtr. Spend ca 1666- 04.04.1743 i Korsør, Danmark. De fikk 10 barn sammen, alle født i Danmark mellom 1696 og 1718. Hvorav 5 var sønner.

Men om noen av de evt var far til Diderich Christian Fæster vet jeg ikke.

Endret av Rune Thorstensen
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

God kveld Rune

 

Det er denne karen - Didrik Christian Fester – WikiStrinda (strindahistorielag.no)

 

Jeg ser nå at ekteskapet med kona Anna Maria var barnløst, så da har han fått 3 barn før 1771, det kan jo stemme med at han får barn i Kjøpenhavn.

 

Moren hans var Juliane Frost. Mulig den Juliane født i 1768 kan være en oppkalling. Jeg finner dessverre ikke henne i kirkeboka

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er det en militær stilling?

 

 

Diderich Clausen Fæster hadde en sønn Jens født 1697 i Pedersborg ? Men jeg har ikke fulgt denne familien videre, så jeg vet ikke om han ble gift og fikk barn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

11 timer siden, Rune Thorstensen skrev:

Diderich Clausen Fæster hadde en sønn Jens født 1697 i Pedersborg ?

Ja det er rett familie. 

 

 
Fødsel3. feb 1732 - Boeslunde, Boeslunde, Sorø, Denmark
Død5. jan 1811 - Boeslunde, Slagelse, Sorø, Denmark
ForeldreJens Dideriksen Fester og Juliane Frost
SøskenMaren Fester og Jens
KoneAnna Maria Høyberg
Endret av Ivar Moe
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei igjen Ivar.

 

>Da ble det straks mer interessant for min del.

Om du skulle snuble over opplysninger om når og hvor Jens og Juliane Fæster døde, så er jeg interessert i å høre fra deg.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jens Dideriksen Fester
ca 1697  Pedersborg, Sorø
 
4. juni 1747 (i en alder av ‎~50‏)  Boeslunde, Slagelse, Sorø
 
Juliane Frost
Ca. 1708  Boeslunde
 
17. okt 1759 (i en alder av ‎~51‏)  Slagelse, Sorø, Denmark
 
Slagelse Herreds Skifteprotokol, p. 484 b.
Skiffte Forretning efter afgangene Madame Juliana Frost Salig Fæsters Degn i Boeslunde, som døde i Slagelse d. 17. Octobr. 1759 i Fattiges Hus på Løvegade ...
... hendes efterladte 2de Børn, neml. 1 Søn Diderich Christian Fæster, 28 Aar gl. tienende Hr Professor Wadschær i Kjøbenhavn, og 1 Datter Maren Fæster 18 Aar gl. tienende Hr. Conferentsraad Løvenørn på Antvorschou ... etc.
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

15 timer siden, Ivar Moe skrev:

Da fant jeg dåpen. Er det noen som klarer å lese hva som står etter Fæster. Yrke?

 

 

J-en på linjen under forstyrrer, men jeg synes det står "enroll. Mat." = innrullert matros. Det passer med at dåpen skjer i Holmen kirke.

Endret av Ola Teige
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hm, jeg ser forslaget. Men hadde det stått "huset", så ville jeg forventet en høyere strek på h-en og en strek og kanskje slags krusedull over den åpne u-en.  Det er ikke det siste på "Lund" i linjen under, men u-en der er likevel åpnere og anderledes.

Endret av Ola Teige
Pokkers autokorrektur!
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Interessant Ola, det må jeg si.

 

Hva med denne ? Hvordan tyder du ordet etter Fæster her ? Og hva er etternavn på kona Mulig dette er samme mann.

Nederst høyre

 Frederic Wilchen - Danske kirkebøker 1576-1919 - MyHeritage

 

Og denne. Her står det hvert fall matros men står det Cofardie matros ?

Nr. 3 venstre

Hans Severin - Danske kirkebøker 1576-1919 - MyHeritage

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hans Severin - 14. feb 1760 

  Frelsers Kirke, København, Denmark

 

image.thumb.png.76fadd5879c09391c10279c5e68d9b83.png

 

Frederic Wilchen - 4. jan 1762

  Frelsers Kirke, København, Denmark

image.thumb.png.e8e4c0b9e4462b493afbb70f16490bff.png

 

image.thumb.png.3fcc38bce16dac4bb43f6e1105336c5f.png

Endret av Ivar Moe
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nr. 1: Ja "Cofardie Matross".

 

Nr. 2: Den var verre, Han er i hvert fall nå styrmann. Kan det stå Melchiors dr. underst? Så er det skrevet noe over "Melchiors" - "E..de..s".

 

Det kan være at jeg leser Melchior fordi jeg har det fra før, men jeg synes likevel det kan passe. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja på den siste er det noe skriblerier oppå, jeg synes det står Eric... med Melchiors under, men samme problem som deg, kan være påvirket av forrige dåp.

 

Jeg tviler nå på om dette kan være Diedrich Christian sine barn, han var aldri matros. Jeg heller nå til at matros/styrmann Diderich er av vestnorsk opphav selv om jeg ikke har han i mine papirer og dermed ikke kan plassere han.

 

Takk for god hjelp her Ola

Endret av Ivar Moe
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hej,

 

Ifølge skiftet efter Diderich Christian Fester, som begyndte 5. januar 1811, var der ingen arvinger.

Han havde lavet testamente 2. juni 1802 og ifølge det, skulle renterne af arven på godt 3000 dr. -

tilfalde degne og skoleholderes enker og andre fattige i Boeslunde sogn.

 

Sorø bys registreringsprotokol, 1791-1843, opslag 290 - side 288, højre side.

Sorø bys skifteprotokol 1772-1834, opslag 293 til 296, hvor ovenstående tekst står

 

Venlig hilsen,

Berit Pagh.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tusen takk Berit.

Dette var nyttig informasjon. Da var det ingen livsarvinger etter Diderich Christian.

I begravelses talen ved konas død er det nevnt 3 barn derav to som døde i ung alder. Dette var da sannsynligvis  hennes barn fra ett tidligere ekteskap.

 

Vedrørende de 3 barna etter Diderich Fester født i København så er det få spor å finne.

 

Hans Severin jobber for det Dutch East India Company i 1787.

Hans Severin Fester, in the service of the Dutch East India Company, chamber Amsterdam » Open Archives

 

De to andre Juliane Mathilde og Fredric Wilchen finner jeg ikke flere registreringer på, men tar svært gjerne i mot tips i denne saken

 

Mvh

Ivar

Endret av Ivar Moe
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei Rune

Spennende funn. Nytt for meg.

 

 Det står jo vitterlig Dideric Fester i kirkeboka. Mor Ane Maria Hviting??? Eller ?

På dette tidspunkt var Diderich Christian gift (1771) med Anna Maria Hørberg. Hvis dette er en annen Diderich Fester  hvor kan han plasseres?

Jeg har kun en Didrich i mine papirer i Trøndelag på denne tiden.

 

Men navnet Juliane Jensine må da være en direkte oppkalling etter foreldrene til Diderich Christians foreldre, Jens og Juliane.

 

Er det noen som kan opplyse oss om denne Didrich og kona Ane Maria ?

Endret av Ivar Moe
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kan ikke se at det er andre med navn Diederich Christian Fæster.

Vi vet dessuten at han ble tilsatt som matematikk lærer i Trondheim i 1768. Og vi vet at han ble gift i 1771 og at kona døde i Trondheim 1782.

Dersom det er samme mann fikk han en datter Juliane Mathilde i København i 1768 med en Anne Margrethe Jacobsdtr. Dersom det er samme mann, vil jeg tro denne Juliane må ha dødd før 1775.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har trålet kirkebøker i Trondheim for å finne begravelsen til Juliane uten å lykkes.  Så da er det litt slutt på ideer her  om hvordan gå videre med disse sakene, Vi får håpe det dukker opp noen gode tips før eller siden.

 

Mvh

Ivar

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 31.1.2023 den 22.18, Rune Thorstensen skrev:

Hva med denne Ivar?

 

Juliane Jensine døpt 11.08.1775 i Trondheim.

 

Dette må vel være samme jente som er å finne i Danmark hos sin søster Maren. 

Da er det kanskje en gyllen sjanse til å komme videre.

 

Juliane Jensine Fester - Folketælling 1801 - Sorø, Alsted, Sorø (danishfamilysearch.dk)

Endret av Ivar Moe
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har en Maren Fester. Hun var søster til Diderich Christian. Det må være hans datter Juliane som bor hos Maren i Sorø. 

Det må være feil at Juliane var søster til Maren.

 

Endret av Ivar Moe
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

Du kan poste nå og registrere deg senere. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Ditt forrige innhold har blitt gjenopprettet .   Tøm tekstverktøy

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.