Gå til innhold
Arkivverket

Diskusjoner for frivillige som lenker på histreg.no


Kjell Inge Tomren
 Del

Recommended Posts

Jeg har nå hatt tilgang til å lenke i histreg.no siden desember 2020. Jeg prioriterte først mine egne forfedre og deretter min kones forfedre. Jeg har hatt som mål å følge anene våre bakover fra 1920 og tilbake til de som finnes i 1801-tellingen. Etter det har jeg lenket personer fra Haram kommune i Møre og Romsdal. Jeg tenker at histreg.no er den beste måten for å overlevere resultater av min slektsgransking til mine etterkommere og eventuelt andre interesserte. 

 

Jeg har forstått at dette er en dugnad og at det er ca 170 andre som også lenker i histreg.no på frivillig basis. Jeg har savnet "faglige" diskusjoner rundt det vi gjør. Jeg sendte spørsmål til Lars Holden om dette, og han svarte at det var noen diskusjoner her inne relatert til histreg.no, så jeg tenkte det var greit å prøve med noen spørsmål her.

Er det flere som savner et forum for for frivillige på histreg.no?

Er forum her på arkivverket egnet til formålet?

 

Hilsen Kjell Inge Tomren

 


 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, det var en del av interesse i den tråden, men veldig mye er fra oppstarten og det virker irrelevant nå. Jeg fant kun et innlegg fra hele 2022.

 

Mange av kommentarene gjelder feil i enkelt profiler. Jeg savner mer grunnleggende diskusjoner om funksjonalitetet i histreg.no, hvilke forbedringer som kan gjøres, hvordan vi bruker systemet og hvordan vi bør prioritere. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 år senere...
På 29.1.2023 den 22.43, Kjell Inge Tomren skrev:

Er det flere som savner et forum for for frivillige på histreg.no?

Bare en liten oppdatering i tilfelle noen søker seg fram til denne tråden, men ikke har funnet tråden som jeg dro i gang tirsdag 12. mars 2024: 

Denne tråden resulterte i mange innspill om fordeler og ulemper med histreg.no og vi fikk tilbakemeldinger både fra ansatte i Arkivverket og i Norsk Regnesentral. Vi har fått lovnader om at ønsker og innspill vil bli vurdert i det videre arbeidet med utviklingen av systemet bak histreg.no

I forståelse med Norsk Regnesentral har vi også konkludert med at aktive brukere av histreg.no (Historisk befolkningsregister, HBR) vil bli oppfordret til å bruke dette forumet til faglige diskusjoner og til innspill om feil og mulige forbedringer av systemet bak histeg.no Jeg ser med forventning fram til gode ordvekslinger og oppfordrer til aktiv deltagelse. 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

Du kan poste nå og registrere deg senere. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Ditt forrige innhold har blitt gjenopprettet .   Tøm tekstverktøy

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.