Gå til innhold
Arkivverket

Kopiering av en side i Kirkebok til eget bruk.


Bjørn  Angeland
 Del

Recommended Posts

Har brukt Google Chrome som nettleser. Ved kopiering av en side i kirkebøkene har dette blitt lagret med format "bmp" og med ca. 10-15 mb pr. bilde. Dette tar jo svært stor plass.

Når jeg nå har funnet ut at ved å bruke IE som nettleser, lagres bildene som "jpeg" filer og med under 1 MB som størrelse.

Er det noen mulighet for enkelt å endre "bmp" filene til "jpeg" filer?

Noen som har erfaring med dette?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har brukt Google Chrome som nettleser. Ved kopiering av en side i kirkebøkene har dette blitt lagret med format "bmp" og med ca. 10-15 mb pr. bilde. Dette tar jo svært stor plass.

Når jeg nå har funnet ut at ved å bruke IE som nettleser, lagres bildene som "jpeg" filer og med under 1 MB som størrelse.

Er det noen mulighet for enkelt å endre "bmp" filene til "jpeg" filer?

Noen som har erfaring med dette?

 

Det er mange programmer som klarer dette. De fleste Windows-maskiner er vel satt opp med programmet 'Paint'. Alle programmer -> Tilbehør -> Paint. Åpne *.bmp-filen og velg 'lagre som ...' og pass på at det står jpg som lagringstype.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har lagret alle bildene i microsoft picturemanager "mine bilder" og ikke i paint.

Betyr det at jeg fysisk må flytte alle over til paint?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan du ikke bruke den permanente bildelinken da? Høyreklikk -> Lagre som. Denne er jo jpg-format. Ellers anbefaler jeg programmet Xnview for konvertering i ettertid, det kan konvertere mange bilder på en gang i stedet for å måtte åpne ett og ett.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk til begge. Da lært jeg noe nytt idag og har funnet ut at jeg igjen burde sjekket ut dette før jeg startet å lagre i bmp format.

Det samme problemet har jeg med FT, men de bildene blir ofte "bare" på 3 Mb.

Dersom jeg høyreklikker her får jeg kun valget nettside som HTML format og da vises den ikke i mine bilder.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

Du kan poste nå og registrere deg senere. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Ditt forrige innhold har blitt gjenopprettet .   Tøm tekstverktøy

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.