Gå til innhold
Arkivverket

Gustav Henrik Anderson (Andersson) f. 23 1 1879; Huddinge Sverige.


mary-ann ressem
 Del

Recommended Posts

Gustav Henrik Anderson var gift med min bestefars søster Malla Petrine Larsen 

Opplysninger jeg har fra Gustav sin familie;

 

Gift i Trondheim 28 11 1915. 

Sør-Trøndelag fylke, Domkirken i Trondheim, Klokkerbok nr. 601C15 (1911-1921), Viede 1915, Side 118
Brukslenke for sidevisning: https://www.digitalarkivet.no/kb20060822010482

 

Her står far som forlover og han står oppført som Johan Andersson. Kan det være  den samme som jeg finner FT 1900??

 

 

Gustav død 1935 -08-07 ( 09-18) sansborgs- kyrkogården ( kvarten 07E grav 00594 - . Bodde i Stockholm Hølo 1896-99. (jeg har ikke funnet dette på nett).

 

Jeg har funnet:

Folketelling 1900, Stockholm kommune, Katarina rote 25 - Riksarkivet - Søk i arkivene

her finner jeg at han bor hos en familie. Kan det være foreldre? en bror med familie?

 

Er det noen som kan hjelpe meg med litt mer info om Gustav så hadde det vært kjekt.  

 

 

 

 

 

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

FT1920:

https://www.digitalarkivet.no/census/person/pf01074233001107

 

Fødsel, nr 3:

https://sok.riksarkivet.se/bildvisning/00036634_00093

 

Familien i HFL:

https://sok.riksarkivet.se/bildvisning/00036520_00257

 

Det ser ut til at familien han bor hos i 1900 er hans søster Hilda Carolina med mann og barn.

  • Takk 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

tusen takk for masse hjelp.  En del etterkommere i slekta som blir glad for det her.

Har ett spørsmål til;  Sliter med å se hva som er fødested for Johan Erik og Maria. Kanskje du kan hjelpe der og?

Endret av mary-ann ressem
Lenke til kommentar
Del på andre sider

I Rotemansarkivet står en del. Pröver med lenke:  Sök (stockholm.se)

Bruk Gustaf Henrik Andersson (gammel staving med f, og to s-er) og födt i Huddinge. ( födselsdato 1879-01-23 kan brukes).

Og vielsen står t.h. under "Övriga uppgifter", sammen med hans barn med annen mor. 

  • Takk 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, mary-ann ressem skrev:

Sliter med å se hva som er fødested for Johan Erik og Maria. Kanskje du kan hjelpe der og?

 

Far - Sorunda

Mor - Lista

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå har jeg fått svar på mange spørsmål om Gustav Henrik og hans liv.  Det dukket opp et barn som han hadde med en annen kvinne før han giftet seg med Malla Petrine Larsen .

Dette barnet heter Anna Elisabet f 25 04 1903. Mor heter Annalovisa Andersson, Blekingegt. 16.   Linken fra Vibeke Lund Åhling.

 

 

Sökresultat (stockholm.se) her har jeg funnet Anna Elisabeth  samme år som hun er født.  Virker som om foreldre er ukjent.. men det er de jo ikke.

 

Noen som kan hjelpe meg å finne  senere opplysninger om Anna Elisabeth?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei. Mulig det er Anna Elisabet jeg fant i Botkyrka,gift  med to barn. Legger inn fra forsamlingsbok og Sveriges dødbok.

 

Hilsen Kari

 

 

 

Botkyrka-AB-AIIa-13-1924-1929-Bild-610-Sida-503.jpg

Widegren.PNG

  • Takk 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har sjekket denne Anna Elisabet,og det er rett. Mor Anna Lovisa Andersson f. 25/8 1880 i Länna. Anna Elisabet bodde som forsterdatter hos sine morforeldre. Anna Lovisa døde 23/7 1931,ugift.

 

Hilsen Kari

  • Takk 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Datterdatteren her:

Nils Gustaf - Riksarkivet - Sök i arkiven

 

Datterdatteren er ikke i HFL, som går til 1897, men moren står der. Så rett familie.

 

(Anna Elisabets mor utskrevet fra Roslags-Bro iflg Rotemansarkivet, og denne har rett navn, rett födselsår, rett födselssted, og bor i Roslags-Bro.

Roslags-Bro kyrkoarkiv, Husförhörslängder, SE/SSA/1552/A I/24 (1890-1897) - Riksarkivet - Sök i arkiven)

  • Takk 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vibeke: Hvem er nils gustaf? Kan det være  en bror av Anna Elisabet?   Har han også Gustaf Henrik til far??

 

Kari:  Er det morforeldrene som står øverst som fam. 1?  

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Anna Elisabeth og Nils Gustav Andersson er jo  døde for lenge siden.  Men hadde dem stifta familie?

Finne det etterkommere i livet som kanskje kan bidra  med historie til sine slektninger her i Norge.

Gustav Henrik som ihvertfall er far til Anna Elisabeth har en sønn i Norge og han har en del etterkommere.

 

Kan jeg be om hjelp her og?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Både Stig Teodor og Sif Teodor  (Anna Elisabets sønner) har etterkommere som lever. Disse skal ikke nevnes her,kan ev. sende deg melding om du vil ha navn.

 

Hilsen Kari

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kremert, ja. "Eldbegängelse i Sandsborgskrem. 5/8 35"

 

Men dödsårsaken er ikke så lettlest:

Myocarditis

chronia? ("mangler" en c for chronica....) 

Pneum. l(?)oba..is (en bokstav for mange for "lobaris"....)

 

 

Endret av Vibeke Lund Åhling
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 31.1.2023 den 11.22, Carl Nilsen skrev:

FT1920:

https://www.digitalarkivet.no/census/person/pf01074233001107

 

Fødsel, nr 3:

https://sok.riksarkivet.se/bildvisning/00036634_00093

 

Familien i HFL:

https://sok.riksarkivet.se/bildvisning/00036520_00257

 

Det ser ut til at familien han bor hos i 1900 er hans søster Hilda Carolina med mann og barn.

Gustav Henrik har søster som heter Hilda Carolina og bror som heter Carl Johan født 1867 og  1869, så jeg trur kanskje det er tre søsken som bor i lag.   Barnet er kanskje Hilda sitt?

Huddinge kirkearkiv, Husforhørsprotokoller, SE/SSA/1516/A I/22 (1875-1880) - Riksarkivet - Søk i arkivene

Endret av mary-ann ressem
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, mary-ann ressem skrev:

Gustav Henrik har søster som heter Hilda Carolina og bror som heter Carl Johan født 1867 og  1869, så jeg trur kanskje det er tre søsken som bor i lag.   Barnet er kanskje Hilda sitt?

Huddinge kirkearkiv, Husforhørsprotokoller, SE/SSA/1516/A I/22 (1875-1880) - Riksarkivet - Søk i arkivene

 

Søsteren Hilda var faktisk gift med en mann som het Carl Johan Andersson, så det er nok mannen hennes og ikke broren som de bor sammen med. Du ser også at den Carl Johan de bor sammen med er oppført født i Töby, ikke Huddinge.

 

Her er Agda Marias fødsel (nr 321) som bekrefter foreldrenes navn:

https://sok.riksarkivet.se/bildvisning/00006807_00222

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 3.2.2023 den 18.19, Vibeke Lund Åhling skrev:

Ja, morens foreldre.

 

Samme mor. Se 09_13324.pdf (stockholm.se) Står ikke hvem som er far her. Dåpsbok 1898 Roslags-Bro sperret.

 

10_03207.pdf (stockholm.se)

 

 

Er det noen mulighet å finne noe om Nils Gustaf anderson f. 1898? Finnes det sider i Sverige som tilsvarer Gravminner i Norge?  Har han vært gift? Da står kanskje fars navn?

Kanskje det er noen som kan finne svar her også? Har han en annen far så er det ikke noe å gå videre med.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Legger  ved fødselsbok på Nils Gustaf., nr. 52,far ukjent.

 

Han giftet seg 3/8 1929 i Matteus,Stockholm,nr. 198 der står ingen far nevnt.

 

Han døde 24/6 1970

 

Hilsen Kari

Nils Gustaf.PNG

Matteus-A,-AB-EII-7-1928-1930-Bild-960-Sida-92.jpg

dødbok Nils G.PNG

  • Takk 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

Du kan poste nå og registrere deg senere. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Ditt forrige innhold har blitt gjenopprettet .   Tøm tekstverktøy

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.