Gå til innhold
Arkivverket

Ønsker hjelp om min mors tante som reiste til Amerika


Trond Geir Strandhaug
 Del

Recommended Posts

Jeg har selv i mange år prøvd å finne ut om min mors tante som reiste til Amerika og om det er mulig å finne ut noe om henne der borte.  Marthea Knutsdatter Høyby født 25/1 1856 på husmannsplassen Høiby/Høyby under Oppstad gård i Sør Odal.  Far til Marthea er Knut Knutsen Høyby født 25/10 1828, på plassen Høyby, moren er Karen Marie Hansdatter Suterud, født 7/7 1832 på gården Suterud i  Sand sogn, Nord-Odal.  Som jeg nevnte innledningsvis har jeg i mange år prøvd å finne henne, uten  hell, verken på noen overfart til Amerika eller der borte.  I skifte på plassen Høyby omkring 1900 står det at hun er i Amerika.  i ettertid etter hennes reise over, reiste to av hennes "helsøsken" Knut og Ole og en "halvsøster" Indiane (Jennie i Amerika) over,  disse tre har jeg med hjelp, funnet der borte, men ikke Marthea.  Nå håper jeg at noen kan bistå meg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Legger inn en tidligere etterlysning fra SlektsForum om samme dame - https://slektogdata.no/slektsforum/viewtopic.php?t=102265

 

Der ligger bl.a. utflyttingen hennes (innf. # 3 ovenfra) - Hedmark fylke, Oppstad i Sør-Odal, Ministerialbok nr. 9 (1886-1926), Utflyttede 1886-1891, Side 218, Brukslenke for sidevisning: https://www.digitalarkivet.no/kb20060418050610
 

I tillegg er det forslag i tråden, er disse fulgt opp?

 

Dersom du har andre tråder hvor det fremkommer opplysninger så bør du vedlegge disse.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

59 minutter siden, Egil Johannessen skrev:

Legger inn en tidligere etterlysning fra SlektsForum om samme dame - https://slektogdata.no/slektsforum/viewtopic.php?t=102265

 

Der ligger bl.a. utflyttingen hennes (innf. # 3 ovenfra) - Hedmark fylke, Oppstad i Sør-Odal, Ministerialbok nr. 9 (1886-1926), Utflyttede 1886-1891, Side 218, Brukslenke for sidevisning: https://www.digitalarkivet.no/kb20060418050610
 

I tillegg er det forslag i tråden, er disse fulgt opp?

 

Dersom du har andre tråder hvor det fremkommer opplysninger så bør du vedlegge disse.

Hjertelig takk, kan ikke huske at jeg har sett kommentaren vedrørende kirkeboken for Oppstad kirke. Jeg har faktisk letet selv uten å ha funnet det. Jeg har litt vanskeligheter med å forstå alt hva presten har skrevet. Da det gjelder de mulige Marthaene som fremkommer i `i de gamle innlegget tviler jeg på om noen av disse er min Marthea.  Av hennes søsken var det Knut som reiste etter henne til Amerika.  Jeg har heller ikke funnet hans reise dit bort.  Tenkte meg muligheten av at Marthea hadde sent billett/penger til Knut som da kom over etter henne. Hadde jo i såfall vært naturlig at de hadde kontakt der borte.  Knut sendte billett/penger så Ole kom over senere.  Knut ble forøverig gift i Amerika med Anna Pedersdatter fra Gran på Hadeland, født 14/9 1871,  omtrent i 1894 i Sioux city, Iowa, USA   Oles kone reiste over senere til Amerika med sine Norsk fødte barn og sin svigerinne Indiane.  Indiane (Jennie i Amerika) bodde i samme gate der borte som sin halvbror og da hun fikk barn var en av hennes halvbrødre fadder til barnet.  

Lenke til kommentar
Del på andre sider

On 2/2/2023 at 6:57 AM, Egil Johannessen said:

Der ligger bl.a. utflyttingen hennes (innf. # 3 ovenfra) - Hedmark fylke, Oppstad i Sør-Odal, Ministerialbok nr. 9 (1886-1926), Utflyttede 1886-1891, Side 218, Brukslenke for sidevisning: https://www.digitalarkivet.no/kb20060418050610

 

Ifølge 1900 US Census bror Knud utvandret i 1880. Han bodde i Sioux City, Woodbury, Iowa.

 

https://www.familysearch.org/ark:/61903/1:1:M9GS-L9Z

 

Ifølge 1900 US Census bror Ole utvandret i 1893. Han bodde i Sioux City, Woodbury, Iowa.

 

https://www.familysearch.org/ark:/61903/1:1:M9GS-9JZ

 

Jeg finner ikke spor etter Marthea, dessverre.

 

 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 minutter siden, Anton Hagelee skrev:

 

Ifølge 1900 US Census bror Knud utvandret i 1880. Han bodde i Sioux City, Woodbury, Iowa.

 

https://www.familysearch.org/ark:/61903/1:1:M9GS-L9Z

 

Ifølge 1900 US Census bror Ole utvandret i 1893. Han bodde i Sioux City, Woodbury, Iowa.

 

https://www.familysearch.org/ark:/61903/1:1:M9GS-9JZ

 

Jeg finner ikke spor etter Marthea, dessverre.

 

 

Jeg har hele tiden trodd at Marthea reiste over først, men om han reiste i 1880 reiste jo han før Marthea, som reiste i 1886.  Før i tiden syntes jeg det var mye mye enklere å finne og søke på lister over båter og personer som reiste over.  Ettersom sidene er forandret "ørten" ganger sliter jeg litt med å finne personene som har reist over.  Jeg har funnet skipslistene med kona og barne til Ole og Oles halvsøster Indiane. Det syntes jeg var greit, men de andre personene sliter jeg med,

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Knut  født 1/2 1860   død 31/10 1940 Sioux City, Woodbury, Iowa, United States

Ole  født 16/4 1865  død 19/4 1911 Sioux City, Woodbury, Iowa, United States

Halvsøster Indiane (Jennie)  født  9/12 1875

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, Trond Geir Strandhaug skrev:

Knut  født 1/2 1860   død 31/10 1940 Sioux City, Woodbury, Iowa, United States

 

Det er denne? - https://www.findagrave.com/memorial/214192902/knudt-knudson

 

Finner ingen OBIT for ham, kun en dødsnotis.

 

3 timer siden, Trond Geir Strandhaug skrev:

Ole  født 16/4 1865  død 19/4 1911 Sioux City, Woodbury, Iowa, United States

 

Det er denne? - https://www.findagrave.com/memorial/136688678/ole-knutson

 

Finner heller ingen OBIT for ham, kun en notis om begravelse.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, Trond Geir Strandhaug skrev:

Halvsøster Indiane (Jennie)  født  9/12 1875

 

Vet du ikke når hun døde? Var hun gift? Hvor bodde hun?

Endret av Egil Johannessen
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

 

7 timer siden, Egil Johannessen skrev:

 

Vet du ikke når hun døde? Var hun gift? Hvor bodde hun?

Indiane ble gift i USA,  15/1 1898 Woodbury, Iowa, med Nels Edwin Peterson født 16/2 1875 fra Westervik, Sweden

Lenke til kommentar
Del på andre sider

34 minutter siden, Anne Tonby skrev:

Marthea er ikke nevnt i obit etter broren Knut i 1940

https://www.newspapers.com/clip/117921839/

 

 

Imponerende, denne omtalen har jeg ikke sett, vet heller ikke om min tremenning i USA har sett den. Ole døde tidlig og de yngste barna hans bodde hos Knut.  Leo som er nevnt, er faren til min tremenning Karen.  Marthea er ikke nevnt som du skriver, hun var jo født i 1856 og kan rimeligvis være død i 1940. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 timer siden, Egil Johannessen skrev:

 

Det er denne? - https://www.findagrave.com/memorial/214192902/knudt-knudson

 

Finner ingen OBIT for ham, kun en dødsnotis.

 

 

Det er denne? - https://www.findagrave.com/memorial/136688678/ole-knutson

 

Finner heller ingen OBIT for ham, kun en notis om begravelse.

Vet ikke grunnen til at han ikke har noen OBIT, men med hjelp fra dette forumet har jeg tidligere fått greie på at Oles kone var på et sykehus og det var en av grunnene til at barna ble "bortsatt" til Oles bror Knut.   I notiset dukket det opp et nytt spørsmål.  I ekteskapet mellom Ole og Berthe Marie  (Mary in USA) har jeg funnet følgene barn:  Ragna Konstanse (Regner i USA) Olsdatter Knutsen (Knudson i USA) født januar 1886 i Norge,  Martha Otilie  (Martha i USA) Olsdatter Knutsen (Knudson i USA) født Sep 1888 i Oslo Norge,  gift Calmer  i USA,  Karsten Reinhold  (Carstan i USA) Olsen Knutsen  (Knudson i USA) født 16/8 1893 i Sør Odal død 11/2  1901 Sioux City, Woodbury, Iowa,  Helen Knudson  født 13/11 1899 Sioux City, Woodbury, Iowa, død 8/2 1973 Sioux City, Woodbury, gift  Menefee i USA,  Esther Knudson født 1900 Sioux City i USA, Bertha Marie Knudson født 28/12 1901 Sioux City,  Woodbury, død mars 1985 Sioux City, gift Sullivan,  William Knudson født 11/9 1905  Iowa, død 17/11 1936 Cherokee, Iowa,  Leo Van Knudson født 8/12 1910 Sioux City, Woodbury, Iowa,  død 13/11  1984 Sioux City, Woodbury, Iowa.                                     Hvem er det "ukjente" barnet som dør i 1904.   

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 3.2.2023 den 22.25, Egil Johannessen skrev:

@Trond Geir Strandhaug

 

Har du nøyaktig dødsdatoer på de søsknene som reiste til USA? Har du evt. funnet nekrologer (obituaries) for dem? Der kan det evt. stå noe om Mathea.....

Jeg lurer på, finnes det noen obituaries på Indiane (Jennie)   Hadde i så fall vært en bekreftelse på at Jennie var Indiane.  hvor finner du i såfall disse obituaries ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 8.2.2023 den 21.28, Trond Geir Strandhaug skrev:

hvor finner du i såfall disse obituaries ?

 

Det finnes flere store avis databaser som f. eks. NewspapersCom, GenealogyBank, NewspaperArchive. I tillegg kan du kontakte bibliotek eller slektsforskningsorganisasjoner i staten/county det gjelder - de har ofte tilgang til lokale aviser.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 8.2.2023 den 21.28, Trond Geir Strandhaug skrev:

Jeg lurer på, finnes det noen obituaries på Indiane (Jennie)   Hadde i så fall vært en bekreftelse på at Jennie var Indiane.

 

Jeg har spurt deg tidligere om dato for hennes dødsfall, men det har du ikke svart på.

 

 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, Egil Johannessen skrev:

 

Jeg har spurt deg tidligere om dato for hennes dødsfall, men det har du ikke svart på.

 

Jeg vet ingen ting om henne etter at hun reiste.  Prøvd å finne hvilken båt hun reiste med, uten å få noe treff.  Har prøvd å finne henne ved adkomsten til Amerika, uten treff. Har prøvd ulike varianter på navnet hennes, for å sjekke om hun kan ha benyttet et enklere navn ved adkomsten dit bort uten treff.  Det står jo i skiftet etter hennes far at Marthea er i Amerika, vet jo ikke om hun sendte noe brev hjem til Norge som fortalte at hun faktisk var der borte.  Jeg har jo forespurt min tremenning der borte om som er født i 1935 om hun har hørt at tanten til faren hennes, Marthea,  har blir nevnt, men dette er helt fremmed for henne.  Da det er sagt har hun heller ikke hørt at noen har nevnt Indiane som skiftet navn til Jennie.  

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Merkelig jeg svarte på innlegget dit Egil, men da jeg skulle "sende" det, ble det borte.  Jeg har ikke greie på noen vedrørende Marthea. Det som er kjent er at det står i kirkeboken at hun skal til Amerika. Vi ser i skiftet etter hennes far, at hun skal være i Amerika.  Er jo ikke kjent med at hun skrev noe brev til Norge,  som fortalte at om hun faktisk var i Amerika. Har prøvd i mange år å finne  ut om hun faktisk reiste til Amerika, uten hell.  Har prøvd å søke på det jeg kjenner om hun er registrert ved adkomsten til Amerika, uten hell. Har prøvd å søke etter henne i Amerika, prøvd varianter av fornavn og etternavnet uten hell.  Har jo en tremenning der borte som er født i 1935 Jeg har spurt henne om hennes far som er nevø til Marthea, om faren hennes eller slekten hennes kan ha nevnt Marthea, men Marthea er helt ukjent for henne.  Da det er sagt, har hun heller ikke hørt om Indiane som skiftet navn til Jennie. Jeg syntes det er underlig at når fire søsken fra ei liten grend i Odalen utvandrer til Amerika er at de ikke holdt sammen i "det fremmende landet" 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Beklager at jeg misforsto deg.  Jeg vet ikke når Indiane døde.  Jeg har funnet etterkommere her, prøvd å opprette kontakt, men liten respons.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 10 måneder senere...

Egil Johannessen

 

Har du tilgang til "kirkebøker" i Amerika.  Indiane/Jennie gifter seg med Nels Edwin Peterson den 15/1 1898 i Woodbury, Iowa, United States.  Står det foreldrene der slik det gjør i Norge.

 

Hilsen

 

Trond

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, Trond Geir Strandhaug skrev:

Har du tilgang til "kirkebøker" i Amerika.  Indiane/Jennie gifter seg med Nels Edwin Peterson den 15/1 1898 i Woodbury, Iowa, United States.  Står det foreldrene der slik det gjør i Norge.

 

Det står ikke navn på foreldrene ved innføringen i kirkeboken, men i Iowa, U.S., Marriage Records står de nevnt som Knudt Knudson og Regna Olson.

 

Iowa, U.S., Marriage Records, 1880-1947

Name Jennie Knudson
Gender Female
Race White
Age 21
Birth Date abt 1877
Birth Place Norway
Marriage Date 15 Jan 1898
Marriage Place Woodbury, Iowa, USA
Spouse Nels Edwin Peterson
Father Knudt Knudson
Mother Regna Olson

1898 Vielse.jpg

Endret av Egil Johannessen
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvem har håndskrevet disse navnene mon tro ?  Det er det jo ingen i dag som kan svare på.  Moren hennes het.  Rangdi (Ragnhild) Ottersdatter og faren Knut (Knud) Knutsen.  Så navnene er jo nesten like.  

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg trodde jeg hadde arkivert det, men den linken fungerte ikke. For flere år siden fikk jeg hjelp, litt usikker på hvem, men den hjelpen var topp.  Min mors tante Indiane Knutsdatter som jeg vet hjelp i dette forum mener har skiftet navn til Jennie Knudson da hun kommer til USA, bodde i samme gate i Sioux City, Iowa, USA som  bror, enten var det Knut Knudson eller Ole Knudson og at en av disse "guttene" var fadder ved dåpen av Jennie barn. Nå lurer jeg på om noe klarer å finne tilbake til det gamle innlegget for flere år siden eller kunne søke opp dåpen på Pearl Edna Chapman født 11/5 1899 i Sioux City, Iowa, USA for å se hvem som er fadderne 

 

På forhånd takk

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

Du kan poste nå og registrere deg senere. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Ditt forrige innhold har blitt gjenopprettet .   Tøm tekstverktøy

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.