Gå til innhold
Arkivverket

På jakt etter informasjon om bestefar f.1924 Axel Kristensen (Axel Johannes Kristensen?)


Yngve Kristensen
 Del

Recommended Posts

Hei,

 

jeg er ganske ny på dette, men jeg er på jakt etter min bestefar og bestemor og potensielt hvem deres foreldre var. Dessverre sitter jeg med lite informasjon selv grunnet familien på farssiden ikke snakker sammen og har egentlig ikke gjort det på mange år, men jeg vil gjerne vite mer om hvem de var. De døde for en del år tilbake, min bestemor på 1990-tallet og min bestefar noen år seinere. Informasjon jeg  vet er;

1) Bestefar het Axel Kristensen, født i Bergen 1924. 

 

2) Han var fange på Espeland Fangeleir i 1945 etter og ha blitt overført fra Bergen kretsfengsel den 11 januar det året.  (https://www.fanger.no/persons/16826) Jeg har kontaktet Espeland Fangeleir stiftelsen, men de har ikke stort mer informasjon enn det jeg har funnet selv.

 

3) Bestemor skal ha hett Olga Josefine (Josephine?), og hun tok nok hans navn da de giftet seg, men jeg vet ikke hva hennes fulle fødenavn er. 

 

4) Jeg vet at hun var gift før krigen med en annen mann og hadde barn med han, men jeg vet ingenting om de og enda mindre om hvem hun var gift med. 

 

Jeg er absolutt villig til å bruke tid på dette, men jeg sliter med å finne ut av søkemotoren som er her og hvor ellers jeg kan søke og hvordan jeg skal gå fram. 

 

Takk for enhver hjelp dere måtte komme med. 🙂

 

Mvh 

 

Yngve Kristensen

 

Endret av Yngve Kristensen
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis dette er dødsannonsen til din bestemor, var pikenavnet hendes Thaule:

 

native.jpg
Side 31
vår gode mor, svigermor, snille mormor, farmor og oldemor, vår søster, svigerinne og tante Olga Josefine Kristensen f. Thaule døde stille i dag, 77 år. Haukeland Sykehus/ Fyllingsdalen, 3. januar 1996. Aksel
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Forutsatt at dette er din bestemor.

 

https://www.digitalarkivet.no/view/327/pv00000007924670

 

Olga Thaule giftet seg i 1937 med Karsten Gullaksen: Hentet fra "Bergens Arbeiderblad."

 

https://www.nb.no/search?q="olga thaule"~4&mediatype=aviser&sort=dateasc&series="Bergens Arbeiderblad (1927-41, 1945-91)."&fromDate=19370101&toDate=19371231

 

 

Screenshot 2023-02-02 at 16-57-45 Bergens Arbeiderblad fredag 29. oktober 1937.png

Endret av Bjarne Rosenstrøm
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Utrolig! mye å fordøye her, spesielt den siste linken Sissel kom med. Takker så mye. 🙂 Jeg må ta meg tid til å gå igjennom dette grundig, men dette er utrolig interessant. 

 

Setter stor pris på all hjelpen. 🙂

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

Du kan poste nå og registrere deg senere. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Ditt forrige innhold har blitt gjenopprettet .   Tøm tekstverktøy

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.