Gå til innhold
Arkivverket

Ida Oline Austgard


Sigrid Lien UiB
 Del

Recommended Posts

Hei, mitt navn er Sigrid Lien. Jeg er fotohistoriker, professor ved Universitetet i Bergen, og arbeider med et kapittel til en bok om tidlige kvinnelige fotografer. Akkurat nå skriver jeg om Louise Engen som var aktiv i Bodø fra 1893-1940. Jeg er litt fascinert av et av kvinneportrettene, et fotografi av en ung kvinne som sitter ved et bord og leser. Bildet er i Nordlandsmuseet arkiv og er publisert i Digitalt museum https://digitaltmuseum.no/021018613491/portrett-av-ida-oline-austgard-fodt-andreassen-i-1895-fra-marhaug

Der er hun navngitt som Ida Oline Austgård (født Andreassen i 1895) fra Marhaug. Jeg lurer på om noen av brukerforumets dyktige medlemmer kan hjelpe meg til å finne fram til ytterligere informasjon om Ida Oline.  På forhånd takk, Sigrid

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tusen hjertelig takk. Så imponerende og så mange kilder så raskt! Jeg gleder meg til å gå nærmere inn i dette materialet. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

54 minutter siden, Sigrid Lien UiB skrev:

Tusen hjertelig takk. Så imponerende og så mange kilder så raskt! Jeg gleder meg til å gå nærmere inn i dette materialet. 

 

Takk for fin tilbakemelding 😊! Hyggelig å kunne bistå og håper noe av materialet er interessant for deg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, Sigrid Lien UiB skrev:

Hei igjen 

 

Håper jeg kan plage deg med et spørsmål til: Jeg slo opp i Grytøyrs bok på s.101, slik du foreslo, men klarer ikke helt å finne fram til Ida Olines familie. Se vedlegg.

Mvh Sigrid

 

Hei!

 

Det er 2 forskjellige bøker - den jeg henviste til var utgitt i 2018 og heter Syvende far i Steigen og andre slektninger : slektsbok. B. IIa

 

Den andre (som du har vedlagt) ble utgitt i 2015 og heter Syvende far i Steigen, og andre slektninger : slektsbok. B. 1

 

Lenke til begge her https://www.nb.no/search?q="Syvende far i Steigen"&mediatype=bøker

 

På side 197 i den du har henvist til vil du finne far (Andreas Michael/Mekal), farfar (Hans Arnesen) og farmor (Karen Helene Ananiasdatter) til Ida Oline https://www.nb.no/items/d92d7289dc4aa65fe88e4ec27000a54f?page=201&searchText="andreas michael"

Endret av Egil Johannessen
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 uker senere...

Join the conversation

Du kan poste nå og registrere deg senere. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Ditt forrige innhold har blitt gjenopprettet .   Tøm tekstverktøy

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.