Gå til innhold
Arkivverket

Tingbøker Orkdal


Landmåleren
 Del

Recommended Posts

I Digitalarkivet finner jeg tingbok nr. 1 - nr. 12 for Orkdal sorenskriveri (23.11.1688-28.02.1806). Men hvor finner jeg tingbøkene etter dette, f. eks. 13, 14, 15 osv.? Er ikke disse digitalisert eller er de utilgjengelige av andre grunner? De må jo eksistere siden jeg finner henvisninger til tingbok 13-16 (fram til 1866) i oversikten over avskrifter. I bygdeboka for Meldal er det referert til en sak der det den 16. oktober 1826 "Blev Ret sat og Thingfred lyst til en Aastedssags Behandling paa Gaarden Solem" og den regner jeg med finnes i Tingbok nr. 14 for Orkdal sorenskriveri, men denne finner jeg ikke på Digitalarkivet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

17 timer siden, Landmåleren skrev:

I Digitalarkivet finner jeg tingbok nr. 1 - nr. 12 for Orkdal sorenskriveri (23.11.1688-28.02.1806). Men hvor finner jeg tingbøkene etter dette, f. eks. 13, 14, 15 osv.? Er ikke disse digitalisert eller er de utilgjengelige av andre grunner? De må jo eksistere siden jeg finner henvisninger til tingbok 13-16 (fram til 1866) i oversikten over avskrifter. I bygdeboka for Meldal er det referert til en sak der det den 16. oktober 1826 "Blev Ret sat og Thingfred lyst til en Aastedssags Behandling paa Gaarden Solem" og den regner jeg med finnes i Tingbok nr. 14 for Orkdal sorenskriveri, men denne finner jeg ikke på Digitalarkivet.

 

Her var vi i den lykkelige situasjon at tingbok nr. 13-16 lå ferdig skanna, slik at vi kunne prioritere dem for publisering i går ettermiddag: https://media.digitalarkivet.no/rg/browse?archives[]=no-a1450-08000000015100

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.