Gå til innhold
Arkivverket

Kun adelige som fekk navnet Adelus?


Mats Kalstad
 Del

Recommended Posts

https://www.nb.no/items/07ae7eeb6320817e48ccc401e9775d16?page=281&searchText=grytten

I denne bygdeboken er det nevnt en "Adelus" gift med ein fra "Teiste" slekten. Var det normalt at personer som ikke var av adelige slekter fekk dette navnet? 

Noterer meg også at en "Anders" giftet seg med bispedattera "Munthe" Hvilke stilling kan denne familien har hatt?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei Johan.

Jeg har en x-oldemor ved navn Adelus og hun var en husmansdatter.

Jeg tror det var ett "vanlig" navn

Søk på folketellingen i 1801 så får du se.

 

Slektsbok om Munthe finner du her. https://www.nb.no/items/URN:NBN:no-nb_digibok_2012051124002 

 

Men en annen sak.

I dette forumet skal man bruke fult fornavn og etternavn.

Heter du virkelig Johan Mats.

Finner ingen person i Norge med Mats som etternavn.

 

 

 

 

 

 

Endret av Leif B. Mathiesen
  • Takk 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 15.2.2023 den 22.51, Leif B. Mathiesen skrev:

Hei Johan.

Jeg har en x-oldemor ved navn Adelus og hun var en husmansdatter.

Jeg tror det var ett "vanlig" navn

Søk på folketellingen i 1801 så får du se.

 

Slektsbok om Munthe finner du her. https://www.nb.no/items/URN:NBN:no-nb_digibok_2012051124002 

 

Men en annen sak.

I dette forumet skal man bruke fult fornavn og etternavn.

Heter du virkelig Johan Mats.

Finner ingen person i Norge med Mats som etternavn.

 

 

 

 

 

 

Hei,

Tusen takk for at du har informert meg om navnreglene i dette forumet. Jeg beklager på det sterkeste at jeg ikke brukte mitt fulle navn i noen av mine tidligere innlegg. Jeg er en ungdomsgutt, og som mange av mine venner har jeg en tendens til å søke opp hverandre på nettet. Jeg er bekymret for at hvis jeg bruker mitt fulle navn, kan venner oppdage mitt store engasjement for slektsforskning via Google-søk. Derfor velger jeg å holde mitt etternavn litt anonymt i mine innlegg. Hvis dette fører til at jeg blir fjernet fra forumet, vil jeg takke for all hjelp og engasjement i mine tidligere innlegg.

Takk også for lenken til slektsboken om Munthe. Det kan være nyttig for meg.

 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Åja, fysjom, det vil jo være en katastrofe om noen oppdager at du holder på med slektsgransking!

Seriøs opptreden fører til at du blir respektert av oss, på lik linje med alle andre brukere av forumet. Engasjement for slektsgransking er et stort pluss, både nå og senere i livet, for vi kan garantere deg at du aldri noen sinne kommer til å bli ferdig med den granskingen!

Du bør kanskje heller spørre deg sjøl om hva slags venner du har? Eller aller helst, dra dem med deg inn i vår verden... 😊

Lenke til kommentar
Del på andre sider

@johan mats I staden for å ha fullt namn som visningsnamn kan du leggje inn fullt namn i signaturfila, slik f.eks. @Olaf Larsen har gjort.

https://forum.arkivverket.no/settings/signature/

 

Signaturen er berre synleg for innlogga brukarar. Dermed veit deltakarane kven ein diskuterer med, utan at det går ut over personvern. Då vil også fleire ta seg bryet med å svare på spørsmåla dine.

 

Eg er forresten einig med Olaf i at det finst verre ting å drive med enn slektsforsking. Mi eiga interesse for dette byrja forresten då eg var rundt 17-18 år.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når Johan mats nekter og følge forumets regler, fortjener han ikke svar fra noen. Men jeg ser at det stadig svares på hans spørsmål. Hvorfor? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå skal vi vel ikke løfte bøddeløksen for høyt . . .  Hjertens enig i at det kan påkalle et par fnis at Johan er redd for at han skal bli ‹disset› av kompisene for slektsinteressen sin. Men dette er tydeligvis viktig for ham. Og uansett hvor snodig, så synes jeg vi skal respektere at det er hans virkelighet.

Hvordan løse dette med hensyn til visningsnavn, har jeg ingen gode forslag til – men at et ungt menneske er såpass åpenhjertig og i tillegg har sans for slektsforskning varmer i hvertfall dette gubbe-hjertet. 🙂

 

Mvh

  • Liker 5
  • Takk 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 timer siden, Olaf Larsen skrev:

Åja, fysjom, det vil jo være en katastrofe om noen oppdager at du holder på med slektsgransking!

Seriøs opptreden fører til at du blir respektert av oss, på lik linje med alle andre brukere av forumet. Engasjement for slektsgransking er et stort pluss, både nå og senere i livet, for vi kan garantere deg at du aldri noen sinne kommer til å bli ferdig med den granskingen!

Du bør kanskje heller spørre deg sjøl om hva slags venner du har? Eller aller helst, dra dem med deg inn i vår verden... 😊

Jeg må dessverre si meg uenig i kommentaren din. Å håne meg, for st jeg ikke vil at noen av kompisene skal vite at jeg er så aktiv med dette,  er ikke akseptabelt og svekker motivasjonen ganske mye.  Det er viktig å respektere hverandres meninger og vise forståelse.

Videre vil jeg slutte å delta i dette forumet på grunn av enkelte kommentarer, som hindrer meg. Jeg har alltid trodd på åpen og konstruktiv diskusjon, og det å dele kunnskap og erfaringer med andre kan være svært verdifullt. Derfor ville jeg fortsette å delta her og bidra så godt jeg kan. Men jeg melder meg ut av dette fra no av.

Ps: husk hva forumet er til..

Mats

Endret av johan mats
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er Arkivverket som ha laget reglen for deltagelse i brukerforumet.

https://forum.arkivverket.no/announcement/2-ordensregler-for-debattene/

 

Jeg har åpenlyst  jobbet med slekta  i mange år og aldrig opplevd at noen av mine venner har mobbet meg for det.

Hvis du er redd for at "venner" eller bekjente vil mobbe deg for å lete etter slekt tror jeg at det egentlig ikke vil spille noen rolle hvilken hobby du har.

Mobbere bruker alt.

Hva vil skje hvis de finner ut hvem du egentlig er?

En databruker legger igjen så mange spor så en datanerd vil antagelig finne deg uansett.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg forstår trådstarter til en stor grad - tenåringer kan være nådeløse, så det kan være godt å slippe nedsettende/nedlatende kommentarer etc. Nå har Torbjørn lenger opp kommet med en mulig løsning. Håper Johan fortsetter her!

 

DTH

  • Liker 2
  • Takk 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, johan mats skrev:

Jeg må dessverre si meg uenig i kommentaren din. Å håne meg, for st jeg ikke vil at noen av kompisene skal vite at jeg er så aktiv med dette,  er ikke akseptabelt og svekker motivasjonen ganske mye.  Det er viktig å respektere hverandres meninger og vise forståelse.

Videre vil jeg slutte å delta i dette forumet på grunn av enkelte kommentarer, som hindrer meg. Jeg har alltid trodd på åpen og konstruktiv diskusjon, og det å dele kunnskap og erfaringer med andre kan være svært verdifullt. Derfor ville jeg fortsette å delta her og bidra så godt jeg kan. Men jeg melder meg ut av dette fra no av.

Ps: husk hva forumet er til..

Mats

 

Eg meiner at du bør lese kommentaren du svarte på ein gong til, for måten du tok kommentaren på er etter mi meining ikkje rettferdig. Han vil jo gjerne ha deg med som deltakar i forumet, og i tillegg at du deler interessa med vener slik at det blir fleire med på laget.

 

Eg forstår godt problemstillinga, og hadde eg vore tenåring i dag ville eg nok ha vore svært forsiktig med å eksponere meg for mykje på nettet. Samstundes er det nok fleire på din eigen alder som har interesse for slektsforsking enn det du veit om. Eg håpar uansett at du prøver ut forslaget mitt om å skrive namnet ditt i signaturfeltet, og at du blir med vidare. Digitalarkivet sitt forum bør vere det beste og mest inkluderande forumet for oss som interesserer seg for historie og/eller slektsforsking, og då trengst det fleire aktive brukarar, og ikkje færre.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, Torbjørn Igelkjøn skrev:

 

Eg meiner at du bør lese kommentaren du svarte på ein gong til, for måten du tok kommentaren på er etter mi meining ikkje rettferdig. Han vil jo gjerne ha deg med som deltakar i forumet, og i tillegg at du deler interessa med vener slik at det blir fleire med på laget.

 

Eg forstår godt problemstillinga, og hadde eg vore tenåring i dag ville eg nok ha vore svært forsiktig med å eksponere meg for mykje på nettet. Samstundes er det nok fleire på din eigen alder som har interesse for slektsforsking enn det du veit om. Eg håpar uansett at du prøver ut forslaget mitt om å skrive namnet ditt i signaturfeltet, og at du blir med vidare. Digitalarkivet sitt forum bør vere det beste og mest inkluderande forumet for oss som interesserer seg for historie og/eller slektsforsking, og då trengst det fleire aktive brukarar, og ikkje færre.

Ok, takk for rettelsen. Kanskje jeg tolket det litt feil.
Jeg mener det ikke er en "katastrofe" å ønske å ha en privat profil på et slektsforum, og det er viktig at alle brukere respekterer dette. Vist noen mener noe annet køyr på. For meg er slektsgransking en spennende hobby. Men jeg mener også at Imidlertid er det opp til den enkelte å velge hvordan de ønsker å presentere seg selv og sin forskning, og det bør være mulig å være en seriøs og respektert slektsgransker selv om man velger å ha en privat profil.

Det er heller ikke nødvendig å spørre seg selv hva slags venner man har når man ønsker å holde sin slektsgransking privat. Alle vet jeg driver litt på med det. Men at det skal ut i all offentligheit synest jeg ikke noe om, og det kan endre seg… 

 

Til slutt vil jeg bare sei at i et sånnt forum er det viktig og vise respekt, hvor alle føler seg inkludert. Uavhengi av hvilke valg de tar når det kommer til PERSONVERN og privat liv. Jeg har personleg følt at jeg har en viss grad blitt angrepet av en viss person. Der han prøver og få en forklaring på hvorfor noen gidder og hjelpe meg, og jeg ikke burde få hjelp, pga profilnavnet. Dette fører ikke til noe felleskap….

Vi er trossalt et slektsforum

 

Det var alt jeg hadde og si

Hadde dere gitt meg litt tid, og ikke presset på navnereglene, kunne jeg jo ha blitt mer offentlig etterhvert, er trossalt bare en vanlig ungdom som vil vite mer om forfedrene sine😕

 

Mvh Matskd

Endret av johan mats
Lenke til kommentar
Del på andre sider

55 minutter siden, johan mats skrev:

Jeg mener det ikke er en "katastrofe" å ønske å ha en privat profil på et slektsforum, og det er viktig at alle brukere respekterer dette.

Du snakker om å vise respekt?

Det å ikke følge reglene i dette forumet er respektløst!

 

 

Endret av Leif B. Mathiesen
Lenke til kommentar
Del på andre sider

41 minutter siden, Leif B. Mathiesen skrev:

Du snakker om å vise respekt?

Det å ikke følge reglene i dette forumet er respektløst!

 

 

Hei,

Jeg ser at du Leif B. Mathiesen siterte deler av min melding og ga en kommentar tilbake, men jeg vil påpeke at du misforsto hva jeg prøvde å si. Jeg var ikke imot å følge reglene i dette forumet, jeg var bare opptatt av at alle brukere burde respektere hverandres ønske om å ha en privat profil og at det bør være mulig å være en seriøs og respektert slektsgransker selv om man velger å ha en privat profil. Jeg er enig i at det er viktig å følge reglene i forumet, men det betyr ikke at vi ikke kan vise respekt og forståelse for hverandres ønsker om personvern og privatliv.

 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Snakker vi om Ordensregler for debatt 

Vil bare avslutte med at for det første burde vi ikke ha begynt å diskutere ordensregler for debatt i denne tråden som egentlig handler om navnet «Adelus» og ikke bruk av profilnavn. Spør du meg så er det viktig å holde seg til diskusjonstema per tråd. Hvis noen ønsker å diskutere eit sideemne som dette, bør de opprette en ny tråd for det. Slik som reglene sier. 

  1. Hold deg til en diskusjon til hvert emne. Hvis noen av debattantene ønsker å diskutere et sideemne, så må de opprette et nytt emne.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er sikkert mange gode grunner til at noe ønsker å verne om sin profil, også her inne. Det er egentlig ikke snakk om respekt eller mangel på så dann.

Det er ikke vi brukere av Digitalarkivet som har laget reglene. De er der av en grunn, og de gjelder alle som ønsker å benytte seg av de mulighetene som ligger i arkivene.

Dersom noen mener de enten er hevet over reglene eller mener å ha svært gode grunner til ikke å følge reglene, så bør man gjøre som er foreslått tidligere, nemlig å ta kontakt med de som har laget reglene.

Ut over det er det opp til hver enkelt bruker av dette å andre fora å velge hvorvidt man vil hjelpe eller ikke.

  • Liker 2
  • Takk 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sitat

Åja, fysjom, det vil jo være en katastrofe om noen oppdager at du holder på med slektsgransking!

Dette kalles ironi, og det var ment som det, for det er for de aller fleste av oss ganske ubegripelig at du har behov for å skjule dine interesser på den måten. Alle som publiserer innlegg her blir bedt om å bruke sitt eget navn, det er uavhengig av hvem du er, eller dine ønsker om informasjon. Alle brukerne av dette forumet, og andre tilsvarende forumer, vil helt sikkert hjelpe deg med å finne den informasjonen du ønsker, men da er det faktisk du som må innordne deg til forumreglene, ikke vi andre brukere som skal behøve å utsette deg for noen særbehandling. Du henviser til din unge alder, javel, da er du forhåpentligvis åpen for å lære litt fra oss som har noen år på baken. Her er det alle slags brukere av alle kjønn i alle aldre, noen med språkvansker, kanskje dysleksi, manglende kunnskaper om hvordan arkivene fungerer, folk som aldri har brukt en PC eller telefon i et forum, kanskje aldri har visst noe om slekta i det hele tatt. Felles for dem er at de har fått god hjelp av alle brukerene her, nesten før de får skrevet ferdig innlegget sitt. Dette er ikke facebook, men et ordentlig forum hvor vi bryr oss om hverandre, og forsøker å behandle hverandre med respekt. Vi forventer ikke noen ydmykhet fra deg som fersking, eller noe slikt tull, men at du oppfører deg som et verdig medlem av et av verdens beste forum. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 timer siden, johan mats skrev:

Hei,

Jeg ser at du Leif B. Mathiesen siterte deler av min melding og ga en kommentar tilbake, men jeg vil påpeke at du misforsto hva jeg prøvde å si. Jeg var ikke imot å følge reglene i dette forumet, jeg var bare opptatt av at alle brukere burde respektere hverandres ønske om å ha en privat profil og at det bør være mulig å være en seriøs og respektert slektsgransker selv om man velger å ha en privat profil. Jeg er enig i at det er viktig å følge reglene i forumet, men det betyr ikke at vi ikke kan vise respekt og forståelse for hverandres ønsker om personvern og privatliv.

 

 

Eg vil nok ein gong oppfordre deg til å skrive fullt namn i signaturfeltet, f. eks. "Mvh. Mats K...... D........" (byt ut prikkane med bokstavar). Dette vil då bli lagt til på slutten av kvart innlegg du skriv, og alle her blir glade og fornøgde. Signaturane blir ikkje vist til andre enn innlogga brukarar i forumet, og er dermed heller ikkje søkbare via Google.

 

Dette må no vel vere ei tilfredstillande løysing også for deg? Prøv no iallefall dette, og så får du heller fjerne signaturen seinare dersom dette blir eit problem. Dette blir mitt siste ord i denne saka.

Endret av Torbjørn Igelkjøn
  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

18 timer siden, Torbjørn Igelkjøn skrev:

 

Eg vil nok ein gong oppfordre deg til å skrive fullt namn i signaturfeltet, f. eks. "Mvh. Mats K...... D........" (byt ut prikkane med bokstavar). Dette vil då bli lagt til på slutten av kvart innlegg du skriv, og alle her blir glade og fornøgde. Signaturane blir ikkje vist til andre enn innlogga brukarar i forumet, og er dermed heller ikkje søkbare via Google.

 

Dette må no vel vere ei tilfredstillande løysing også for deg? Prøv no iallefall dette, og så får du heller fjerne signaturen seinare dersom dette blir eit problem. Dette blir mitt siste ord i denne saka.

Jeg ville ønske jeg kunne si at jeg ville ha tatt imot forslaget ditt med åpne armer, men det blir ikke før jeg er tilbake igjen. Tanken på at noen kunne nekte meg hjelp i slektsforskningen er smertefull og urettferdig etter mi meining, men som sagt er regler viktig og desse overholdte jeg ikke. Hadde dette forslaget komt med en gang hadde jeg slept dette, men ikke viste jeg ved hva som blei offentlig og ikke. Jeg følte også en viss frustrasjon over presset å måtte vurdere å endre navnet mitt for å få hjelp og gå totalt offentlig på google til den åpne verden. Men jeg vil vurdere forslaget ditt og er villig til å delta i fremtiden med fullt navn, selv om det betyr å opprette en ny bruker. Derfor blir dette en pause fra dette forumet.

 

Jeg vil ikke la fordommer hindre min lidenskap for slektsforskning, og jeg vil fortsette å lære på egenhånd med all hjelp og kunnskap jeg har fått fra dere forskere.

 

Mats

  • Liker 1
  • Takk 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei Mats. Dette var positivt. Alle her inne ønsker og gi hjelp å dele sin kunnskap med andre. Men så er det jo disse reglene da som gjelder dette forumet. 

 

Alle må vi følge disse og at du vil forandre visningsnavnet ditt til ditt rette navn er supert. 

 

Ønsker deg lykke til videre med en fantastisk hobby. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

Du kan poste nå og registrere deg senere. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Ditt forrige innhold har blitt gjenopprettet .   Tøm tekstverktøy

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.