Gå til innhold
Arkivverket

Lars Olsen


Nadia Kartfjord
 Del

Recommended Posts

Hej.

          Jeg søger oplysninger om Lars Olsen, han skulle være født i Saude Herred, Telemark, i sidste halvdel af 1700 , det eneste jeg kan finde er, Sauherad ( Saude ) og Nes, desværre starter kirkebogen for døbte i 1820, kan der være et andet sogn der engang hed Saude ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det kan det være, jeg ved ikke så meget om ham, hvem hans forældre er hvornår han er født, udover sidste halvdel af 1700, om han er omstrejfer eller blevet det, han er far til Gunhild Larsdatter, hvis mor er omstrejfer Pernille Jahnsdatter, Gunhild blev født i Aurdal den 11 januar 1806, oplysningen om Lars Olsen har jeg fra Eilert Sunds beretning om fantefolket.

Endret av Nadia Kartfjord
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Et omreisende par med samme navn døper en sønn Ole i Innvik i juli 1808 - hjemmedøpt 30. juni:

https://www.digitalarkivet.no/view/255/pd00000005081205

Sogn og Fjordane fylke, Innvik, Olden, Utvik, Nedstryn, Loen, Oppstryn i Innvik, Ministerialbok nr. A 1 (1750-1816), Fødte og døpte 1808, Side 187
https://media.digitalarkivet.no/view/11506/188

 

 

 

 

Endret av Grethe Flood
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja det tyder på at det er dem, det er ikke så enkelt at finde noget om dem, de opholder sig jo alle mulige steder, desværre, Eilert Sund har en del brugbart, men mange af stederne han omtaler, er ikke til at finde, det bliver heller ikke bedre af , ikke at kende forældrenes navne.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sannsynligvis ikke det Ulland du er ute etter, men det er et Nedre Ulland Vest for Lillehammer. Det er 100 km langt unna Hedalen, men hvis de er reisende, er det kanskje en kamp. Jeg tror at Bergen stift står for Bergen stiftamt. 


Men hvis Ole ble døpt i Sogn og Fjordane (I dag Nordre Bergenhus), så snakker vi om en veldig mye større avstand på 200 km+

 

Quote

Eilert Sund har en del brugbart, men mange af stederne han omtaler, er ikke til at finde, det bliver heller ikke bedre af , ikke at kende forældrenes navne.

 

Du sa også at det er et par andre steder du ikke fant? Jeg kan prøve det hvis du vil.

 

Lower Ulland.png

Upper Ulland.png

Endret av Dylan Simon
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 hours ago, Dylan Simon said:

Sannsynligvis ikke det Ulland du er ute etter, men det er et Nedre Ulland Vest for Lillehammer.

 

 

Det er bare det at Ulland vest for Lillehammer har navnet etter en gård, og har aldri vært et prestegjeld. Det lå heller ikke i Bergens stift.

 

Med "Ullands" prestegjeld i Bergens stift vil jeg tippe vi skal til Aurland prestegjeld i Indre Sogn, Bergens stift. Så hvordan kan navnet Aurland bli til Ulland? Det ser vi en variant av i begynnelsen på denne kirkeboka hvor det skrives Uhrlands Præstegjeld:

 

Aurland sokneprestembete, SAB/A-99937/H/Ha/Haa/L0006: Ministerialbok nr. A 6, 1821-1859
Brukslenke for sidevisning: https://www.digitalarkivet.no/kb20070615660002

 

Reiseveien dit kan ha vært Aurlandsdalen og over fjellet til Hallingdal, eller via Lærdalsøra og over Fillefjell og nedover Vang, Slidre og Aurdal.

 

Her er informasjon om Bergens stift: https://lokalhistoriewiki.no/wiki/Bergenhus_stiftamt

 

Hedalen i Sør-Aurdal hørte til under Christians amt: https://lokalhistoriewiki.no/wiki/Kristians_amt

 

Innholdet er ikke oppdatert på siste lenke, da der beskrives at Christians (Kristians) amt bestod av områdene som tilsvarer fylkene Oppland og Hedmark. Disse er ganske nylig slått sammen, og er nå en del av det som per idag heter Innlandet fylke.

 

Endret av Espen Tjernshaugen
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

De er rejsende, og der er mange sogne og kirkebøger at gennemgå, det har ind imellem gjort, at jeg ville opgive at finde dem, jeg har brugt mange timer på at finde Waadertinius i Vange, Løvdal og saude, uden held, Waadertinius findes heller ikke i Sverige, det var der nogen der mente, jeg skrev til det svenske rigsarkiv, men svaret var negativt, der er heller ikke blevet døbt nogen Lars Andreasen Lindbom der, så hvad gør man, opgiver eller prøver igen, det er mange kirkebøger at skulle igennem.

Alt hjælp til at finde disse folk, modtages med stor taknemmelighed.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 hours ago, Nadia Kartfjord said:

... jeg har brugt mange timer på at finde Waadertinius i Vange, Løvdal og saude, uden held, Waadertinius findes heller ikke i Sverige ...

 

Har du en lenke til hvor dette stedsnavnet "Waadertinius" er skrevet?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det jeg mener står, er:

 

Rejsende Person

Lars Lindbom fød

paa Wardenhuus

i Norge

 

Jeg kan ta feil, men tror stedet kan være Vardøhus, altså i Finnmark.

Endret av Espen Tjernshaugen
tasteleif
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har gennemgået Vardø, Vadsø, Tana, Berlevåg Gamvik og Talvik, desværre uden held, men jeg skal gennemgå de sidste 11 senere, man ved jo aldrig om heldet er der.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

Du kan poste nå og registrere deg senere. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Ditt forrige innhold har blitt gjenopprettet .   Tøm tekstverktøy

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.