Gå til innhold
Arkivverket

Foreldre til Emelie Jensen f 27.07.1872?


Anna Blix
 Del

Recommended Posts

Hei flinke folk!

jeg er ny på dette. 

 

Jeg har funnet fram til en Emelie Jensen, gift med Karl Jensen, i folketellingen fra 1910: https://www.digitalarkivet.no/census/person/pf01036979000264

Født i Kvalsund, bostet i tellingen 0032 Kvisnesfjord.

 

Men jeg finner ikke ut mer om henne. Hvordan kan jeg finne ut hva foreldrene hennes het, og besteforeldrene igjen? Hva hun het før hun gifta seg? 

Jeg har prøvd å søke i kirkebøker fra Hammerfest og Kvalsund, men får ikke opp noe på hennes fornavn, heller ikke noe som stemmer med fødselsdato når jeg slår opp barn døpt i 1872 med navn Emilie. 

 

Hvordan kan jeg gå videre for å finne mer slekt bakover? 

 

Takk for alle tips om videre hjelt!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei, og velkommen til forumet!

Jeg oppfatter at du også ønsker innspill til hvordan du kan komme videre.

Her er noen tips fra meg:

  • Benytt «avansert personsøk» når du søker etter personer. Da kan du spisse søket ditt etter hvilke opplysninger du allerede har.
     
  • Bruk trunkering (*) og andre tegn når du er usikker på skrivemåten. Ofte er transkriberingene unøyaktige, og skrivemåten kan også endre seg med tiden. (Ofte kan døtre til Jens både kalles Jensdatter og Jensen. Hvis du skriver Jens* vil du få med begge versjonene.)
    Les mer om hvordan du søker med spesielle søketegn.
     
  • Hvis du vet fødselsåret, er det lurt å legge inn dette under «fra og «til»-feltet. Da reduserer du antall treff. Men i eldre dokumenter var de ikke alltid like nøyaktige, og det kan ofte være lurt å legge til et par år i begge ender. Hvis du vet at Emilie er født i 1872, kan det være smart å søke fra 1870 til 1874.
     
  • Bruk også geografi og andre filtreringer. Hvis du ikke vet hvor noen bor, kan det være en ide å skrive inn fødested.
     
  • Mange har bare fornavnet nevnt i dåpen. Da kan det være lurt å la etternavn-feltet våre åpent og heller legge inn ett av foreldrenes navn under «relatert person».
    Nå du vet at noen bor sammen, eller har fått barn sammen, kan bruken av "relatert person" være lurt.
     
  • Ikke stol blindt på transkriberingene. Prøv derfor å finne originaldokumentet. Her kan du også finne flere opplysninger og merknader.
    Ofte finner du originaldokumentet under «skannet» øverst til høyre på siden.image.png.ee4ac10e9b112ca43cc90e02bc90fc4d.png

 

Prøv deg frem og test ulike kombinasjoner.

Alt dette er en treningssak!

 

Lykke til!

Endret av Lars Kittilsen
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tusen takk for all hjelp alle sammen, både for de konkrete pekerne til ny informasjon, og til Lars for gode tips til å jobbe videre. Hjelper veldig!

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

Du kan poste nå og registrere deg senere. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Ditt forrige innhold har blitt gjenopprettet .   Tøm tekstverktøy

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.