Gå til innhold
Arkivverket

Feil i avansert personsøk etternavn.


Rolf Hestetræet
 Del

Recommended Posts

Har i det siste merket at når man søker i avansert personsøk i etternavn etter feks nils* eller niels* så får man opp ulikt antall treff enten man også registrere andre parameter som fornavn, bosted, rolle etc og man begrenser det til et geografisk område/kirkesogn. Har forstått det sånn at det er lagt inn i søkemotoren varianter av skrivemåter slik at man får samme treff enten man søker det på den ene eller andre måten.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Om jeg forstår deg riktig, kan nedenstående være et eksempel. Det gjelder søk med fornavn = Ole og kommune = Utsira.

 

Jeg har undersøkt i databasen, og det ser ut til at variantsystemet behandler Nilsen og Nielsen som to ulike etternavn.

 

Når det gjelder fornavn behandler variantsystemet derimot Niels som en variant av Nils, så akkurat her er det en inkonsekvens i variantsystemet, slik jeg vurderer det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for svar @Kristian Hunskaar (Arkivverket) og beklager at jeg glemte å legge ved eksempel.

Det er som du skriver i siste innlegg at det er slik jeg opplever dette søket og burde ikke varianten for etternavn være den samme som fornavn eller er det noen grunn for at dette er ulikt?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.