Gå til innhold
Arkivverket

Hvor ble det av Ole Halstensen Tippen og kona Anne Olsdtr. Høynes, Eid, Nordfjord etter vielsen i 1743?


Rune Thorstensen
 Del

Recommended Posts

Ved vielsen 07.07.1743 i Eid er brudgommen oppført som Ole Halstensen Tippen og bruden som Anne Olsdtr. Høynes.

Ole Halstensen - Eid sokneprestembete (SF), ministerialbok nr. A 2: Eid prestegjeld, 1741-1769 - Digitalarkivet

 

Jeg skylder å gjøre oppmerksom på at samme år giftet en Ole Halstensen Lindvigen i Hornindal med en Synneve Jonsdtr. Engebø.

Jeg nevner det fordi kirkebøkene på denne tiden knapt nevner kvinnen bl a ved barnedåper.

 

Jeg tror det er "mitt" par som døper en sønn Halsten 29.07.1743 og en sønn Ole 17.02.1746 på gården Hundvik.

Halsten - Eid sokneprestembete (SF), ministerialbok nr. A 2: Eid prestegjeld, 1741-1769 - Digitalarkivet

 

Ole - Eid sokneprestembete (SF), ministerialbok nr. A 2: Eid prestegjeld, 1741-1769 - Digitalarkivet

 

De fikk trolig flere barn, men det er vanskelig å vite når bare farens fornavn Ole er nevnt. Det kan jo være mange med det fornavnet som fikk barn i Eid på den tiden.

 

Er det noen av brukerforumets mange deltakere som har kunnskap om denne familien eller som på annen måte kan bidra med å kaste lys over den videre skjebnen til Ole og Anne?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Frå den nye bygdeboka som er i handelen: Trygve Espe: Bygdebok for Eid, Band 5: side 656:

Ole Hallsteinson Tippen (1710 –). I teneste i soknet, på Hundeide i Capt. Paust sitt distrikt i 1724,
g.1743 m. Anne Olsdotter Høynes (1720 –) frå 70/1 (Botn). Familien ser ut til å slå seg ned i
Hundvigen (Starheimsvik) i 1743. Då bygslar Ole Hallsteinson 73/1 av Anne Marie, enke etter kapt.
Rochlenge. Truleg gjekk dette bygselet over til Ole Olson Vidsteen i 1747. Born:
1. Hallstein Olson (1743 –)
2. Ole Olson (1746 –)
3. Gunni (1748 –)
4. Ole Olson (1749 –)
5. Anders Olson (1755 –).
Dei to fyrste borna er fødde på Stårheim. Dei to siste på Tippen.
Ole omtala som husmann i eit skifte etter svigermora på Høynes 1758 (Botn).

Ole H. er ikkje nemnd hos Aaland, og det ser ikkje ut til at han har vore brukar på Tippen, men
kanskje husmann der på farsgarden.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hjertelig takk Tor.

Det var i alle fall litt mer kjøtt på beinet enn hva jeg hadde fra før. Vi vet altså at Ole og Ane var i live i 1758, men der stopper alle spor?

 

Du skriver at bind 5 er i handelen. Vet du hvor jeg får kjøpt den? Jeg forstår at bindene i den nye bygdeboka ikke kommer  i normal rekkefølge 1-2-3 osv. Er dette det andre bindet som er utgitt.?

Bind 5 er nå bestilt.

Endret av Rune Thorstensen
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ser det er en Gunni/Gunnhild Olsdtr. f 1749 på gården Lindvik i 1801.

Men  jeg har en mistanke om at hun er datter til den andre Ole Halstensen som også giftet seg i 1743. Han var fra Lindvik. Du skriver Tor at de to første barna døde på Stårheim mens de to siste døde på Tippen. Da er det Gunni dere ikke har kontroll på, foruten foreldrene da?

 

011 Gunnild Olsdatter - 0059 Lindvig - 001 - Tellingskretsoversikt - Folketelling 1801 for 1443P Eid prestegjeld - Digitalarkivet

Endret av Rune Thorstensen
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, Rune Thorstensen skrev:

Hjertelig takk Tor.

Det var i alle fall litt mer kjøtt på beinet enn hva jeg hadde fra før. Vi vet altså at Ole og Ane var i live i 1758, men der stopper alle spor?

 

Du skriver at bind 5 er i handelen. Vet du hvor jeg får kjøpt den? Jeg forstår at bindene i den nye bygdeboka ikke kommer  i normal rekkefølge 1-2-3 osv. Er dette det andre bindet som er utgitt.?

Bind 5 er nå bestilt.

Bind 1 og 5 er i handelen. Nordli bokhandel på Nordfjordeid har den, og ellers kan du vel bestille i nærmeste bokhandel. Eid Sogelag står bak utgivelsene om jeg ikke husker feil.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk igjen. Boka er bestilt hos Norli, Nordfjordeid. De hadde den inne, og det er fraktfritt over kr.299,-.

Bind 1 har jeg allerede.

Jeg har så mange forfedre i området at de bøkene bare "må" jeg ha. 🙂

 

Endret av Rune Thorstensen
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

Du kan poste nå og registrere deg senere. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Ditt forrige innhold har blitt gjenopprettet .   Tøm tekstverktøy

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.