Gå til innhold
Arkivverket

Søger kvinder født 1856


Poul olsen
 Del

Recommended Posts

Min bedstemor er født i Norge og senere flyttet til Danmark. Jeg søger hendes familie i Norge og jeg kender kun hendes navn, og hvornår hun er født. Hvor i Arkivet søger man kvinder fødte 1856. Skriv evt. en mail til mig i Danmark.

 

mvh Poul Henning Olsen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis du forteller hva din bestemor het og hvor hun ble født, kan vi hjelpe å finne opplysninger. For å finne henne kan du søke i folketellinger og søke i /bla i skannede bilder av kirkebøker fra det området hvor hun ble født - på Digitalarkivet.

Endret av Grethe Flood
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tak Grethe, dette er en særlig søgen for mig og min familie netop fordi min bedstemor, som er norsk, kom ganske ned til Danmark for at studere og blev efter en graviditet under studierne ville familien i Norge ikke vides af hende og hun skulle blive i Danmark, derfor kender vi intet til hvor og hvem hun kommer fra i Norge.

 

Hendes navn er Christiane Birgitte Petersen (blev senere gift Olsen)

født. 12 august 1856 ( hvor i Norge vides ikke)

død. 18 august 1919 

 

blev gift i Danmark med Søren Olsen, født 11 maj 1852 , død 30 april 1928.

 

kan man finde frem til kvinder født i Norge 1852 kunne man måske med navn og fødselsdato finde frem til hvem hendes forældre er

 

mv hilsen Poul Henning Olsen

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

57 minutter siden, Poul olsen skrev:

Søren Olsen, født 11 maj 1852 , død 30 april 1928.

Hvor ble Søren Olsen født og hvor døde han? Har du dato og sted for vielsen? Navn på barn i ekteskapet?

Endret av Grethe Flood
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her i 1865-tellingen en Christiane Birgitte Pedersdatter 9 år f. i Kongsberg som er pleiedatter hos en familie i Skoger i Vestfold:

 

https://www.digitalarkivet.no/census/person/pf01038109001215

 

Nei, det er nok feil, for om jeg har funnet rett dåp, er denne Christiane Birgitte født 21. februar 1857:

Buskerud fylke, Kongsberg i Kongsberg, Ministerialbok nr. I 9 (1839-1858), Fødte og døpte 1857, Side 214-215
Brukslenke for sidevisning: https://www.digitalarkivet.no/kb20051116010144

(Nr. 163)
 

Endret av Anne-Lise Hansen
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Poul olsen skrev:

Hendes navn er Christiane Birgitte Petersen (blev senere gift Olsen)

født. 12 august 1856 ( hvor i Norge vides ikke)

død. 18 august 1919 

Hvor døde Christiane?

Hvor har du funnet opplysningene om henne og ektemannen Søren Olsen?

Endret av Grethe Flood
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis du vet hvor og når dine besteforeldre giftet seg, kan det stå navn på brudeparets foreldre/fedre i vielsesinnførselen. 

Endret av Grethe Flood
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

16 hours ago, Grethe Flood said:

Jeg har slettet noen innførsler ovenfor, men tenkte jeg ville legge inn dette ekteskapet på nytt, fordi navnene stemmer helt overens med de personene som etterlyses. Regner imidlertid med at de er et blindspor: 

https://www.familysearch.org/search/ark:/61903/1:1:QG8N-MXK2

 

 

Vielse 1873.jpg

Denne Christiane Birgitte er født i Fredensborg, 21.5.1842, så det er nok ikke riktig. Øverst her

https://www.sa.dk/ao-soegesider/da/billedviser?bsid=203591#203591,38612615

data.ashx?bid=38612615

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

@Poul olsenDu skriver at hun reiste til Danmark for å studere. Hva og hvor studerte hun? Hvis hun studerte ved høyskole/universitet, er det nok et temmelig begrenset samfunnslag hun kan ha tilhørt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvem av Christines og Sørens barn er din mor eller far? Kanskje det hadde vært en idé å starte med generasjonen som er nærmest deg. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

Du kan poste nå og registrere deg senere. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Ditt forrige innhold har blitt gjenopprettet .   Tøm tekstverktøy

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.