Gå til innhold
Arkivverket

Skifte etter Jørgen Olsson Toftemo av 3. april 1719


HelgeHånes
 Del

Recommended Posts

Eg treng hjelp til å tyde dette skiftet etter Jørgen Olsson Toftemo. Det eg spesielt er interessert i er namna på enkja sin laugverge og formyndarane til borna. Trur det står noko om det i starten og på slutten av skiftet, men greier ikkje å tyde namna skikkeleg. Grunnen til at eg treng desse namna er at dei kan gje ein peikepinn på kvar enkja kom frå. Ho heiter Eldri Lauridsdatter, men det er ikkje oppgitt noko gardsnamn. 

 

Brukslenke for sidevisning: https://www.digitalarkivet.no/sk20081209720394

 

Håper nokon kan hjelpe?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så vidt jeg kan se står det intet annet om enken enn at hun heter Eldrie Lauridzdatter. Ingen laugverge nevnt? Barna er: Karri 15 aar, Anne 12 aar, Ingebor 9 aar og Ragnild 6 aar. Navnet på første barn 17 aar er uteglemt i begynnelsen, men kommer på slutten: Sirrie.

 

Formyndere: For Siri og Ragnhild – Erich Toftegaard, for Kari, Anne og Ingeborg  – Biønner Echre og Hans Andsgaard.

 

En litt kryptisk ‹namedropping› på første siden: Hosnærverende Bunde Lensmanden Amund Andgaar, 

Sampt Erich Nor Lund og Hans Biørnsgaard. Ikke noe om derers ‹roller›.

 

Mvh

 

EDIT: 

Litt treg i tankegangen her, men tror faktisk du har postet dette på ‹feil sted›. Burde vært i Tydeforumet. 🙂 

Det gikk litt for sent opp for meg . . . ‹pendler› noe mellom de ulike fora og var ikke helt klar over hvor jeg befant meg . . . 😉

Men jeg tror ikke noen ubotelig skade har skjedd 🙂 

Endret av Even Stormoen
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk, Even. Beklager at eg har blingsa litt med foruma. Trudde eg var på rett stad. 

Dette innlegget mitt er knytt opp mot eit anna som eg posta litt tidlegare der spørsmålet var: Kven var Eldri Laudidsdatter/Larsdatter gift med? Alternativa var Torre Ommundgaard frå Lesja eller Jørgen Olsson Toftemo frå Dovre. Begge var gift med ei Eldri Lauridsdatter/Larsdatter. Tore Ommundgaard var gift med Erdri Lauridsdatter Ulekleiv. Men kven var den Eldri Larsdatter som var gift med Jørgen Olsson Toftemo? 

Eg vona at skiftet kunne gje ein peikepinn. Ofte er formyndarane nære slektningar. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

Du kan poste nå og registrere deg senere. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Ditt forrige innhold har blitt gjenopprettet .   Tøm tekstverktøy

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.