Gå til innhold
Arkivverket

Er indhold fra kirkebøger


Poul olsen
 Del

Recommended Posts

Grethe skriver og lægger en dokumentation på dødsattest fra lægen på Søren Olsen, som jeg ikke kan få til at passe for Søren, der var gift med Christiane er født 11 maj 1852 og død 30 april 1929.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Poul olsen skrev:

Robsham skal staves sådan hvis det er den samme slægt 

Nja ... det er ikke uvanlig at et navn staves forskjellig i ulike kilder på den tiden. Hvis du ser på kildene som er oppgitt tidligere i tråden så er navnet stavet både Robsahm og Robsham, og jeg vil nok tro at førstnevnte er den mest vanlige stavemåten.

 

DTH

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Søren Olsen- Census 1880 - Roskilde, Sømme, Roskilde købstad

 

Household
  Rec. no. Name Sex Age Born Year Marital Status Information
http://217.63.96.41/images/icon16/search.png 2587 Søren Olsen Male 36 1844 Married Husfader maler
http://217.63.96.41/images/icon16/search.png 2588 Christiane Birgitte Olsen Female 37 1843 Married Hans kone
http://217.63.96.41/images/icon16/search.png 2589 Peter Hendrik Olsen Male 5 1875 Single Barn
http://217.63.96.41/images/icon16/search.png 2590 Emma Eleonora Olsen Female 4 1876 Single Barn
http://217.63.96.41/images/icon16/search.png 2591 Henriette Christine Olsen Female 2 1878 Single Barn
http://217.63.96.41/images/icon16/search.png 2592 udøbt pigebarn Female 0 1880 Single Barn
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Poul

 

ER familien som er beskrevet i forrige innlegg  din slekt ? Dette er nesten i nåtid så disse eller noen av dem bør du i så fall kjenne til om dette er din slekt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nej, for som du ser har jeg oplyst at Søren Olsen Født og Død på på andre tiidspunkter og jeg ved at Søren og  christiana havde 4 piger hvor den ene hed Martha Elise Petersen født 17 november 1882 - død 25 november 1945.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

14 minutter siden, Poul olsen skrev:

og jeg ved at Søren og  christiana havde 4 piger hvor den ene hed Martha Elise Petersen født 17 november 1882 -

 

Ja og det er denne - Roskilde Domparish, Sømme, Roskilde - Churchbooks - med samme foreldre som vi har vist til hele tiden.

 

Som du ser så stemmer alder på Christiane Bergitte Petersen helt perfekt

 

Christiane Birgithe Petersen- Census 1906 - Roskilde, Sømme, Roskilde købstad

 

 

 

Ivar

Endret av Ivar Moe
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg mangler et spor fra Christiane Birgitte Petersen (gift Olsen) og hendes mand Søren Olsen der er opført i Kirkebøgerne i Roskilde Domsogn som forældre til 4 piger hvor den ene hed:

Martha Elise Olsen( gift Hansen)  født 17 nov. 1882 døbt 1 juli 183.

 

Nu kommer det vigtige om Martha hvad var navnene på de 3 andre piger.? Dette kan styrke sporet tilbage tiden

Lenke til kommentar
Del på andre sider

12 minutter siden, Poul olsen skrev:

Jeg mangler et spor fra Christiane Birgitte Petersen (gift Olsen) og hendes mand Søren Olsen der er opført i Kirkebøgerne i Roskilde Domsogn som forældre til 4 piger hvor den ene hed:

Martha Elise Olsen( gift Hansen)  født 17 nov. 1882 døbt 1 juli 183.

 

Nu kommer det vigtige om Martha hvad var navnene på de 3 andre piger.? Dette kan styrke sporet tilbage tiden

Fra 1890-tellingen i FamilySearch:

 

image.png.95099b67d64a73b9aba81d1f087fd4b1.png

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tak, nu er jeg så tæt på og skal finde navne på jentebørn efter Martha Elise Olsen, så er jeg helt sikker på validitett på forældrene og må korrigere fødselsdato og død på Søren og Christiane. Der kan her være tvivl om sidstnævntes data.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det bør ikke lenger være noen tvil om Sørens og Christianes fødsels- og dødsdatoer.
 

Originalkildene viser at Christiane Bergitte Petersen er født 21. mai 1842 i Fredensborg og død 17. januar 1918 i Roskilde og hennes ektemann Søren Olsen er født 29. mars 1843 i Roskilde og død 23. juni 1918 i Roskilde

 

Sørens dåp finner du her

https://www.danishfamilysearch.com/churchbook/sogn1367/churchlisting135478/opslag14679083

 

Alle spor som er funnet stemmer godt overens med fødselsårene 1842 og 1843, inkludert oppgitt alder ved giftemålet i 1873 og ved Martha Elises dåp i 1883, da Christiane Birgitte skulle være 40 år gammel.

Folketellingene avviker et par år i noen tilfeller, men dette er ikke uvanlig. 

Men det er ingen originale kilder som passer med opplysningene som fremkommer i den opprinnelige forespørselen, hverken for fødsel eller død.

Hvor disse datoene kommer fra er ukjent, men de lar seg ikke dokumentere.

 

On 3/18/2023 at 2:44 PM, Poul olsen said:

Hendes navn er Christiane Birgitte Petersen (blev senere gift Olsen)

født. 12 august 1856 ( hvor i Norge vides ikke)

død. 18 august 1919 

 

blev gift i Danmark med Søren Olsen, født 11 maj 1852 , død 30 april 1928.

 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

26 minutter siden, Ivar Moe skrev:

Her er også dødsfallet til  Martha Elise med opplysninger om hennes foreldre og ektemann

 

 Filip parish, Sokkelund, København - Churchbooks

 

Her står det at faren er maler og det er det samme som står i dødsfallet jeg fant for Søren Olsen - det stod vel forhenværende maler. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Grethe og Ivar er som Matthias kommet helt ind et konkret materiale efter vi er gået frem i tiden, og nu er det sikkert at Søren Olsen og Christiane Birgitte Olsen er rette forældre til Marta Elise Olsen (gift Hansen) 

 

Nu kan søgningen fortsætte og Matthias er godt på vej hvorfra Søren og Christiane har deres oprindelse og nu nærmer vi os grenen i Norge hvor Robsham kommer ind

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Poul olsen skrev:

Nu kan søgningen fortsætte og Matthias er godt på vej hvorfra Søren og Christiane har deres oprindelse og nu nærmer vi os grenen i Norge hvor Robsham kommer ind

 

Hvis ikke du har forstått det enda så er nok løpet kjørt for å si det på godt norsk.

Du oppfører deg som en dirigent som lager din egen versjon av en sang som det passer deg.

Lykke til videre. Punktum finale fra meg.

 

Ivar

Endret av Ivar Moe
Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 minutes ago, Ivar Moe said:

 

Hvis ikke du har forstått det enda så er nok løpet kjørt for å si det på godt norsk.

Du oppfører deg som en dirigent som lager din egen versjon av en sang som det passer deg.

Lykke til videre. Punktum finale fra meg.

 

Ivar

Dette var da veldig krast, Ivar.


Det er funnet at Christiane Birgitte Petersens mormor het Christiane Birgitte Guldberg Gran. Hun var gift med nordmannen Johan Andreas Robsahm som var gullsmed født i Botne i Vestfold, så det var riktig at det fantes en gammel slektsforbindelse til Norge, selv om detaljene hadde driftet noe avsted i gjengivelsen mellom generasjonene.

 

Denne tråden viser at det ofte ligger en kjerne av sannhet i de gamle familiehistoriene man får høre som barn, men at man alltid må begynne å nøste ut fra de kjente og sikre opplysningene. Ingen gjenfortalte «faktaopplysninger» kan tas for gitt.


Matthias

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 minutter siden, Matthias Kolberg skrev:

Denne tråden viser at det ofte ligger en kjerne av sannhet i de gamle familiehistoriene man får høre som barn, men at man alltid må begynne å nøste ut fra de kjente og sikre opplysningene. Ingen gjenfortalte «faktaopplysninger» kan tas for gitt.

 

For noe tøv... 3 sider med dokumentasjon. Takk til Grethe som brøt gjennom og tenkte klart tross villedende informasjon. Og takk for at hun til slutt ble trodd .

 

Resten er vel å finne her:

Johan Andreas Robsham (1788–1853) • Person • Family Tree • FamilySearch

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutes ago, Ivar Moe said:

 

For noe tøv... 3 sider med dokumentasjon. Takk til Grethe som brøt gjennom og tenkte klart tross villedende informasjon. Og takk for at hun til slutt ble trodd .

 

Resten er vel å finne her:

Johan Andreas Robsham (1788–1853) • Person • Family Tree • FamilySearch

Du har kanskje ikke lest innleggene i tråden. Hvorfor ville du ellers poste Martha Elises begravelse på nytt som allerede var postet tidligere.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, Matthias Kolberg skrev:

Du har kanskje ikke lest innleggene i tråden. Hvorfor ville du ellers poste Martha Elises begravelse på nytt som allerede var postet tidligere.

 

 

Fordi jeg tror at noen MÅ ekstraordinært fortelles at slik er sammenhengen. Du får virkelig unnskylde om det var du som fant den først  i en sammenheng der mange andre kilder manglet.

Men som sagt og ikke fulgt tidligere.

Punktum finale herfra

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I denne tråden er det er mange som har bidratt med opplysninger underveis. Når en tråd blir lang, er det lett å miste oversikten, og jeg har også - i andre tilfeller - lagt ut opplysninger som er lagt ut i tidligere - i samme tråd. 

 

Det viktigste nå er vel at trådstarter får gjennomgått alt og systematisert det vi har funnet. Trådstarter skriver at "Martha Elise Olsen, hun er så min mormor og hun er med garanti født 17 november 1882 og døbt 1 juli 1883 og død 25 november 1945.". Da må vel Søren og Christine Birgitte bli oldeforeldrene til trådstarter. 

 

 

  • Liker 2
  • Takk 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kære Grethe, som du rigtignok skriver kan en tråd nemt blive for lang og overblikket kan mistes. Mange har bidraget med ganske mange søgninger sammen med mig og resultaterne har været enestående, det siger jeg mange tak for. 
 

Jeg har samlet tilstrækkeligt materiale nu til at stoppe tråden og vil arbejde med opsætning i bog hjemme. En stor oplevelse at konkludere er, at min slægt faktisk kommer fra Norge med relationer til Skotland. Det må jeg starte en anden gang, men hvor er dette været interesant, tusinde tak.
 

Hilsen Poul Olsen.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

Du kan poste nå og registrere deg senere. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Ditt forrige innhold har blitt gjenopprettet .   Tøm tekstverktøy

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.