Gå til innhold
Arkivverket

Kristi Tollefsdatter fra Flå, bosatt i Stougthon, WI


Anne-Berit Tuft
 Del

Recommended Posts

Jeg har tidligere fått god hjelp i "jakten" på Bergit Aslesdatter og sønnen Asle Martin Pedersens etterkommere i USA, og har i dag kontakt med en gren av familien (stor takk til Ann-Mary Engum). Nå er det nærmere familie jeg søker hjelp til. Kristi Tollefsdatter, født 1879 i Flå, emigrerte til USA og giftet seg der med Anton Gundersen fra Oslo (eller Krestiania som det sto et sted). De bosatte seg i Stougthon hvor Kristi døde i januar 1973 (ref. Family Search). I USA brukte hun navnet Christine (også skrevet Christina/Christene) Gunderson. Jeg har funnet ut at hun har en datter, Gilma, født i 1908 (ref. folketellinger), men har ingen anelse om Gilma ble gift og om Kristi (Christine) og Anton fikk flere barn, noe kkjeg antar at de ikke fikk. Brev fra Kristi, som jeg har etter min mormor, forteller om været og en lengsel etter familiemedlemmer i Flå, men ikke noe om barn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her er fam. i FT 1930.Mvh.Mette

 

1930 United States Federal Census

about Gilma Gunderson

Name: Gilma Gunderson

Home in 1930: Dunkirk, Dane, Wisconsin

View Map

Age: 22

Estimated birth year: abt 1908

Relation to Head of House: Daughter

Father's name: Anton Gunderson

Mother's name: Christine Gunderson

Race: White

Household Members: Name Age

Anton Gunderson 61

Christine Gunderson 51

Gilma Gunderson 22

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk skal du ha. Jeg prøver å finne ut mest mulig i og med at alle etterkommerne til Tollef Aslesen reiste over, men unntak av to døtre. Derfor lurer jeg på om Gilma giftet seg og fikk barn, og hvor hun eventuelt bosatte seg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan dette være din Gilma Gunderson?

 

 

 

Frank Piper HOLLINGSWORTH-53999 [Parents] was born in 1890. He died on 27 Mar 1967. He married Gilma GUNDERSON-54006. Gilma GUNDERSON-54006.Gilma married Frank Piper HOLLINGSWORTH-53999.

 

They had the following children:

 

F i

F iv

F v <a href="
Mayretta HOLLINGSWORTH-54004
.

M

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 

Jeg så på det samme for et par timer siden, Ann-Mary ("googlet" det frem som sikker du også gjorde),:P men som du ser stemmer fødselsåret dårlig. Litt rart at to skulle ha en så pass uvanlig navnekombinasjon.

 

 

 

Minnesota Death Index, 1908-2002 Minnesota Death Index, 1908-2002

 

 

 

 

Name:

 

 

 

Gilma Christine HollingsworthBirth Date:28 Jul 1899Death Date:2 Aug 1989Death County:Crow WingMother's Maiden Name:MikkelsonState File Number:019747Certificate Number:019747Certificate Year:1989Record Number:2328299

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg får bare beklage det dårlige oppsettet det blir når jeg kopierer fra Ancestry - jeg forsøkte å rette litt på det, men altså uten å lykkes.

 

Nå er det jo lesbart, men slett ikke bra og slik jeg helst vil ha det....dry.gif

 

Mvh. Arne.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tusen takk til begge, men som dere selv konkluderer med så er det nok feil Gilma. Kanskje det er en mulighet for meg å kontakte en eller annen offentlig instans i Stougthon der Kirsit/Christine er begravd? Min mormor hadde kontakt på 60-tallet og begynnelsen av 70-tallet med enten Kirsit eller hennes datter Gilma, hun sendte bl.a. hekletepper dit!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

jeg kan nå avslutte denne letingen. Fant bilde av gravstøtten til Gilma, Christine og Anton i Stoughton, Riverside Cemetry. Gilma døde i 1957, ugift, hennes far Anton i 1953 og Christine i 1973 (som jeg allerede visste). Det betyr nok at det ikke finnes direkte etterkommere av Kristi Tollefsdatter i USA. Et tips til andre; jeg fant ut dette ved hjelp av www.findagrave.com og kom også i kontakt med nye familiemedlemmer i USA -- morsomt. Men, en annen ting, jeg finner ikke ut hvordan denne tråden kan avsluttes/lukkes

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

Du kan poste nå og registrere deg senere. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Ditt forrige innhold har blitt gjenopprettet .   Tøm tekstverktøy

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.