Gå til innhold
Arkivverket

Lyngvar Jentoft Schille f. 1895-07-09 - Hvor ble han av?


Tor Trondsen
 Del

Recommended Posts

Denne var utfordrende. Han nevnes jo i enkelte utgaver av Polititidende, men jeg finner ingen spor etter ham etter 1920, du nevner jo ft1920 det året. Ingen dødsnotiser i den lokale pressen. Har du sjekket kirkebøker og dødsfallsprotokoller i årene etter 1920? Sjømannsruller? Kanskje be om oppslag på faren Tøger i dødsfallsregisteret for 1945, kanskje nevnes han der? Ev. kan leteperioden da avgrenses?

 

DTH

Endret av Dag T. Hoelseth
Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 minutter siden, Dag T. Hoelseth skrev:

Denne var utfordrende. Han nevnes jo i enkelte utgaver av Polititidende, men jeg finner ingen spor etter ham etter 1920, du nevner jo ft1920 det året. Ingen dødsnotiser i den lokale pressen. Har du sjekket kirkebøker og dødsfallsprotokoller i årene etter 1920? Sjømannsruller? Kanskje be om oppslag på faren Tøger i dødsfallsregisteret for 1945, kanskje nevnes han der? Ev. kan leieperioden da avgrenses?

 

DTH

Ev. oppslag på moren som døde i 1954:

https://www.digitalarkivet.no/view/387/pc00000001401221

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, jeg så jo annonsen til faren, burde ha forklart hvorfor jeg anbefalte å gå rett til dødsfallsregisteret …

 

DTH

Endret av Dag T. Hoelseth
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, jeg tror det er et godt forslag, i tillegg til farens dødsfallsregister. 
 

Ingen nekrolog for søsteren der søsknene nevnes, forresten?

 

DTH

Endret av Dag T. Hoelseth
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg klarer ikke å få lenke til søkeresultatet på https://bdmhistoricalrecords.dia.govt.nz, men Harry Schille døde i 1969, 74 år gammel, og det passer vel noenlunde med fødselsåret 1895 for Lyngvar. Men vi må jo få verifisert at Lyngvar og Harry er identiske. Man kan bestille dødsattesten og få nærmere detaljer.

 

DTH

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ved søk på Harry Schille i Ancestry får man oppgitt dødsdato 24. oktober 1969 og gravsted Picton i Marlborough.

 

DTH

Endret av Dag T. Hoelseth
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Dag T. Hoelseth skrev:

Jeg klarer ikke å få lenke til søkeresultatet på https://bdmhistoricalrecords.dia.govt.nz, men Harry Schille døde i 1969, 74 år gammel, og det passer vel noenlunde med fødselsåret 1895 for Lyngvar. Men vi må jo få verifisert at Lyngvar og Harry er identiske. Man kan bestille dødsattesten og få nærmere detaljer.

 

DTH

Nå fant jeg ut hvordan jeg skulle fikse lenke:

https://bdmhistoricalrecords.dia.govt.nz/Search/LoadPrintResource?Path=%2FprintFriendly.m%3FReportName%3Dnzdth%26PrintAll%3D1
 

DTH

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lyngvar stod ikke i dødsannonsen til moren i 1954. Det kan tale mot at Lyngvar = Harry, men den i ungdomstiden småkriminelle Lyngvar kan ha mistet kontakten med familien etter at han havnet i Australia og til New Zealand. Forhåpentligvis kan dødsattesten gi en endelig bekreftelse. Anbefaler trådstarter å bestille den.

 

DTH

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vet ikke om trådstarter har sett kommentarene her - han har så langt jeg kan se bare kommentert "søstertråden", 

så jeg nevner det for ordens skyld.

 

DTH

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei Alle,

Tusen takk for hjelpen!

Jeg har ikke fått lest igjennom denne tråden skikkelig før nå siden jeg ble sittende og nøste på en annen tråd et annet sted denne uken.

 

Jeg tror det er ganske sannsynlig at Lyngvar=Harry og jeg skal følge opp det tipset.

 

Når det gjelder forholdet til resten av familien så har han nok valgt å ikke holde kontakten. Som vi ser av omtalen av gullbryllupet til Tøger og Anna (1941) så tror de at han er død.
 

Nekrolog Tøger.jpg

Tøger-anna Gullbryllup.jpg

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da har jeg fra arkivene i Wellington fått denne.

Ser ut til at Lyngvard har tre døtre, som i teorien ennå kan være i live

 

Tor

image.png

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette er jo strålende. Dog litt merkelig at han er oppført som "single" og ikke "divorced" - litt overraskende hvis han fikk tre døtre utenfor ekteskap (?).

 

DTH

Lenke til kommentar
Del på andre sider

19 minutter siden, Dag T. Hoelseth skrev:

Dette er jo strålende. Dog litt merkelig at han er oppført som "single" og ikke "divorced" - litt overraskende hvis han fikk tre døtre utenfor ekteskap (?).

 

DTH

Tja, han var jo gammel sjømann...😏

 

Jeg driver å ser om jeg kan finne disse døtrene, men det er mulig de ikke har fått hans etternavn hvis mor aldri var gift med ham.

Har et par kandidater..

 

Tor

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

the New Zealand, Electoral Rolls (Picton, Marlborough) så finner jeg Elsie May Margaret Schille og Ivy Rita Schille.

 

Name Elsie May Margaret Schille
Electoral Year 1954
Residence Place New Zealand
District Marlborough
Region or Province Marlborough

 

Name Ivy Rita Schille
Electoral Year 1960
Residence Street Address 3 the Crescent
Residence Place Picton, New Zealand
District Marlborough
Region or Province Marlborough

 

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

Du kan poste nå og registrere deg senere. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Ditt forrige innhold har blitt gjenopprettet .   Tøm tekstverktøy

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.