Gå til innhold
Arkivverket

Adopsjon i 1701


AnjaMSH
 Del

Recommended Posts

Etter DNA test har jeg funnet ut at jeg har 20% opphav fra ett annet land. En dø slektning har tidligere snakket om at hans bestemor kom fra dette landet med båt som baby (han mente med familien sin men jeg har kun funnet norsk fødte foreldre) mtp navn osv tror jeg denne personen kan ha vært adoptert / tatt over av mine forfedre. 

På My haritage står personen godr dokumentert med kirkebok, fødselsdato og at hen er født i Norge. Men jeg mistenker at dette bare er en registrering for å fornorske barnet. 

Hvor går veien videre nå?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tok først DNA-test hos MyHeritage, og fikk beskjed om at jeg er nesten 20% engelsk.  Det ville vært litt av en bombe, ettersom jeg på papiret er helnorsk mange generasjoner bakover.

 

Jeg har siden tatt DNA-test hos LivingDNA og Ancestry, og ingen av dem viste et snev av engelsk opphav.  Bittelitt finsk som  forventet, ellers skandinavisk.

 

Mao: Jeg ville ikke stolt helt på MyHeritage!

 

Ellen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 22.5.2023 den 22.32, Leif B. Mathiesen skrev:

2. Du må legge inn lenker til det du vet. 

For at noen skal hjelpe deg bør du f.eks legge inn en lenk til den kirkeboken MH referer til.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei, Anja. Får du gitt oss noe mer informasjon? 1701 er for langt tilbake til å stå for 20% av ditt DNA. Nå er etnisitetsdelen av DNA-tester ikke 100% sikre. Det er mye slingringsmonn og mye overlapp mellom naboområder. 

 

1. Hvilket land snakker vi om?

2. Kan du linke til denne personen som du tror er utenlandsk? Jo mer informasjon jo bedre. Kanskje noen her kan hjelpe deg med å finne ut mer. 

3. Jeg anbefaler å ga igjennom dine matcher. Du kan filtrere matchene dine på etnisitet. Kan du koble noen av disse til en av dine forfedre? 

 

Tilslutt anbefaler jeg å følge dette tema. Da får du en mail når noen har skrevet et svar. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er ingenting som heter adopsjon på 1700-tallet. Når vi snakker om adopsjon, så er dette noe som kom på 1900-tallet. Derimot tok man til seg barn osv. 

Ellers virker det veldig rart at man skal prøve å skjule et barns identitet på dette tidspunktet med å forfalske all informasjon. 

 

Når det gjelder DNA og etnisitet så er den kun basert på statistikk og kan i realiteten ikke måles i en DNA-test (kan DNA forskere fortelle). 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er vel ikkje så mange som har bestemødre som er fødde i 1701. Eg vil difor tru at trådstartar har trykt på feil tast, og at året skal vere f.eks. 1901?

 

Uansett: Adopsjon fram til byrjinga av 1900-talet tilsvarar det ein i dag kallar fosterfamilie. Adopsjon slik ein kjenner det i dag der alle juridiske band til dei biologiske foreldra blir brotne kom med adopsjonslova av 1935.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

Du kan poste nå og registrere deg senere. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Ditt forrige innhold har blitt gjenopprettet .   Tøm tekstverktøy

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.