Gå til innhold
Arkivverket

Tre søstre født i Bergen mellom 1897 og 1901 havnet alle i Oslo. Men når dro de fra Bergen? Finner de ikke i kommunal telling 1917.


Rune Thorstensen
 Del

Recommended Posts

 Søstrene Therese Josefa Johansen f. 29.12.1897 i Bergen, død i Oslo 26.04.1990, gift med Einar Emanuel Pettersen, Oslo 1880-1953 Ingen barn

Therese bodde i Ullevålsveien 61 fra 1932-1985.

 

Dagny Fransica Johansen f. 20.06.1899 i Bergen død 13.01.1976 i Oslo. 3 barn i to forhold

 

Marta Helene Johansen f. 04.08.1901 i Bergen død mellom 1971 og 1976 i Oslo. Bodde i Uranienborgv. ved sin død. Hun ble ikke gift men ryktene vil ha det til at hun fikk en sønn som ble bortadoptert. Men om det skjedde i Bergen eller Oslo, eller når det evt skjedde vet vi ikke.

 

Foreldrene var Hjalmar Hagbart Johansen f.08.04 i Oslo død 22.01.1951 i Bergen og Rakel Andrine Torstensen f. 12.04.1869 i Bergen død samme sted 07.02.1903.

 

Her er 1910 tellingen fra Bergen. Faren Hjalmar Hagbart Johansen var gift for 4 gang. Therese Josefa er hos sin tante og onkel i Selje, hvor hun ble konfirmert i 1912.

 

Men det jeg aller mest trenger hjelp med er om mulig å finne ut når disse tre jentene havnet i Oslo. Dro de før 1917 siden jeg ikke finner de der i den kommunale tellingen?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

45 minutes ago, Rune Thorstensen said:

Marta Helene Johansen f. 04.08.1901 i Bergen død mellom 1971 og 1976 i Oslo. Bodde i Uranienborgv. ved sin død. Hun ble ikke gift men ryktene vil ha det til at hun fikk en sønn som ble bortadoptert. Men om det skjedde i Bergen eller Oslo, eller når det evt skjedde vet vi ikke.

Kan dette være Marta Helene som dør 8. mai 1986?

https://www.digitalarkivet.no/view/387/pc00000003632630

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

De bor samme sted i 1920 også

SAO, Folketelling 1920 for 0218 Aker herred, 1920, s. 74222
Brukslenke for sidevisning: https://www.digitalarkivet.no/fs10761800311995

SAO, Folketelling 1920 for 0218 Aker herred, 1920, s. 74224
Brukslenke for sidevisning: https://www.digitalarkivet.no/fs10761800311997
 

 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hjertelig takk Matthias. Da vet vi i alle fall at to av søstrene var i Oslo i alle fall fra 1920.

Men jeg mistenker at de kan ha reist fra Bergen før 191Ellers kan det se ut til at det er dødsfallet til Martha Helene du har funnet. Vi har trodd hun døde før 1976 da søsteren Dagny døde.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Litt merkelig at den tredje søsteren Marthe Helene ikke er sammen med de to andre. Og så lenge 1920 tellingen for Oslo ikke er gjort søkbar, blir det vanskelig å finne henne tenker jeg. Uten å vite hvor hun bodde er det en håpløs oppgave å skulle bla gjennom tellingen på slump.

Hva som har fått disse tre jentene til å dra så tidlig til Oslo, får vi aldri svar på, men som nevnt tror jeg alle må ha reist før 1917. De er ikke å finne i den kommunale tellingen i Bergen det året.

Faren var gift for fjerde gang, og det var barn i det siste ekteskapet også. Og selv om faren opprinnelig var fra Oslo, ser det ikke ut til at det er familie de bor hos.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette må vel være Martha (feilaktig oppført som Marhta Magdalene) som bur i lag med bror og familie i Bergen i 1917. 

 

 SAB, Kommunal folketelling 1917 for Bergen kjøpstad, 1917, s. 7113
Brukslenke for sidevisning: https://www.digitalarkivet.no/ft60048045000325

Endret av Sigrun Randen
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for innspillet ditt Sigrun.

 

Du har nok rett, hun bor sammen med halvbroren og hans familie og ikke med faren, stemoren og halvsøsteren.

Jeg har vært innom denne tidligere, men så meg blind på Hjalmar Hagbart Johansen og glemte i farten at hun hadde en halvbror som het Johan Hagbart Johansen.

Da får jeg se om Statsarkivet i Bergen kan hjelpe med en utflytting.

Men det blir ikke lett. Før omleggingen fikk man hjelp hele tiden, nå må man langt på vei hjelpe seg selv.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mange takk skal du ha. Det ser ut til at både mor og far bodde i Bergen på det tidspunktet. Men i 1920 er Dagny østpå.

Og jeg finner henne ikke i Bergen 1917.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hjertelig takk Renate-Johanne.

 

Merkelig at jeg ikke har funnet henne ved  i 1920 tellingen. Men du har kanskje mulighet til å søke.

Endret av Rune Thorstensen
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, Rune Thorstensen skrev:

Hjertelig takk Renate-Johanne.

 

Merkelig at jeg ikke har funnet henne ved søk i 1920 tellingen.

Fordi hun er i Bergen og den er ikke publisert søkbar enda, men jeg har jo den liggende...... Så jeg gjorde et raskt søk i den.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hjertelig takk igjen. Har du noen formening om når den blir gjort søkbar for oss andre?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 minutter siden, Rune Thorstensen skrev:

Hjertelig takk igjen. Har du noen formening om når den blir gjort søkbar for oss andre?

Nei det har jeg ikke. Det jobbes med etterarbeidet, slik som alle de andre tellingene har vært igjennom. Dette arbeidet tar tid og har vært mye mer omfattende enn vi trodde det ville bli.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Som jeg nevnte i første innlegget mitt, så skulle Martha Helene ha fått en sønn utenom ekteskap som ble bort adoptert.

Nå tror jeg at jeg fant dåpen innført i kirkebok for Sagene menighet. Barnet ble døpt Kåre, født 22.03.1922 av hushjelp Martha Helene Johan(nes)sen med bostedsadresse Nygårdsgt. 44 i Bergen og rørleggersvend Vilhelm Halvorsen . Han var født 1894 og hun 1901.

 

I tillegg er en Therese Johan(nes)sen fadder. Det er trolig søsteren Therese Josefa.

Dåp nr.55.

Kirkebøker: Sagene prestekontor Kirkebøker, SAO/A-10796/F/L0010: Ministerialbok nr. 10, 1915-1925, s. 210 - Skanna arkiver - Arkivverket (digitalarkivet.no)

 

Barnet ble som sagt adoptert bort, men om det hadde vært mulig å finne ut noe mer om ham hadde det vært flott.

 

Ellers vil jeg rette en stor takk til dem som har bidratt med gode svar i dette temaet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

26 minutter siden, Rune Thorstensen skrev:

Som jeg nevnte i første innlegget mitt, så skulle Martha Helene ha fått en sønn utenom ekteskap som ble bort adoptert.

Nå tror jeg at jeg fant dåpen innført i kirkebok for Sagene menighet. Barnet ble døpt Kåre, født 22.03.1922 av hushjelp Martha Helene Johan(nes)sen med bostedsadresse Nygårdsgt. 44 i Bergen og rørleggersvend Vilhelm Halvorsen . Han var født 1894 og hun 1901.

 

I tillegg er en Therese Johan(nes)sen fadder. Det er trolig søsteren Therese Josefa.

Dåp nr.55.

Kirkebøker: Sagene prestekontor Kirkebøker, SAO/A-10796/F/L0010: Ministerialbok nr. 10, 1915-1925, s. 210 - Skanna arkiver - Arkivverket (digitalarkivet.no)

 

Barnet ble som sagt adoptert bort, men om det hadde vært mulig å finne ut noe mer om ham hadde det vært flott.

 

Ellers vil jeg rette en stor takk til dem som har bidratt med gode svar i dette temaet.

Hvis du ser nøye i kirkeboken så står det der. Kåre er markert med 1). Hvis du ser til høyre i kolonnen Anmerknader så ser du hva tallet 1 står for. Bevilling til å adoptere sin pleiesønn Kåre: Møbelsnekker Syvert Wilhelmsen og Britha Helleland skr. av 29/11-1928

 

Anbefaler at du nå prøver å finne litt ut om disse adoptivforeldrene, kanskje det kan hjelpe deg på sporet av Kåre

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hjertelig takk Renate-Johanne.

Jeg så ikke lenger ned på siden. Rett ut til høyre står det født på Kvinneklinikken. Så jeg fikk ikke med meg at merknad nr.1 var ført lenger ned på siden.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hjertelig takk igjen.

 

Jeg satt akkurat med bygdboka for Sveio og fant opplysningene der.

Flott med lenken til gravsteinene.

Da kan jeg avslutte dette temaet med god hjelp fra deg og andre. Det sette jeg stor pris på.

Martha Helene var min fars kusine. Dessverre visste han ikke at han hadde tre kusiner i Oslo og en onkel Hjalmar i Bergen. Far var født i 1916.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kåre Wilhelmsen døde i følge gravsteinen 03.12.1940 og er gravlagt i Valestrand, Sveio.

Men jeg finner ikke innføringen i kirkeboka.

Er det jeg som leter på feilt sted, eller har han dødd et annet sted, men gravlagt i Sveio?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

Du kan poste nå og registrere deg senere. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Ditt forrige innhold har blitt gjenopprettet .   Tøm tekstverktøy

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.