Gå til innhold
Arkivverket

Hvor og hvordan bør jeg søke. Sjømenn.


Reidun Berge Haugs
 Del

Recommended Posts

Dødsannonsen til Arnt:

 

Bergens Tidende, torsdag 16. juli 1931

 

image.png.16d5b8afb7cae485eb208d1bd6ea9899.png

 

 

 

 

  • Takk 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her er dødsfallsjournalen til Arnt (#639):

 

Skiftemateriale: Byfogd og Byskriver i Bergen, SAB/A-3401/06/06Na/L0017: Dødsfallsjournaler, 1929-1931, s. 355 - Skanna arkiver - Arkivverket (digitalarkivet.no)

 

Her er det oppført at han døde i New London, Connecticut. Han etterlot seg to barn. 

 

 

 

 

Endret av Frank Marton Pedersen
  • Liker 1
  • Takk 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

15 hours ago, Frank Marton Pedersen said:

Vår mann Arnt reiser som passasjer fra Hamburg til Bergen i 1922:

 

Hamburg Passenger Lists, 1850-1934 - Ancestry.com

 

Name Arnt Berge
Gender männlich (Male)
Ethnicity/Nationality Norwegen (Norwegian)
Departure Age 30
Birth Date 18. Aug 1891 (18 Aug 1891)
Birth Place Bergen
Departure Date 14. Jan 1922 (14 Jan 1922)
Departure Place Hamburg, Deutschland (Germany)
Destination Bergen
Occupation Seemann
Ship Name Neptun
Shipping Clerk Rob. M. Sloman jr., Hamburg
Shipping Line Det Bergenske Dampskibsselskab, Bergen
Ship Type Dampfschiff
Accommodation 3. Klasse
Volume 373-7 I, VIII A 1 Band 286

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Interessant: Arnt reiste fra Hamburg til Bergen i januar 1922 (se over). Han foretok samme reise fra Hamburg til Bergen en måned tidligere, i desember 1921. På denne turen hadde han med sin kone Evally (merk at transkriberingen her ikke her helt korrekt, blant annet er Arnt/Evally angitt å være russisk).

 

evally berge - Ancestry.com

 

image.thumb.png.08999a4bfa21eb4d94dd5b963f3e1c5f.png

 

Evally Berge
Gender weiblich (Female)
Ethnicity/Nationality Russland (Russian)
Departure Age 30
Birth Date 6. Jul 1891 (6 Jul 1891)
Birth Place Hammerfest
Departure Date 3. Dez 1921 (3 Dec 1921)
Departure Place Hamburg, Deutschland (Germany)
Destination Bergen
Relationship Ehefrau (Wife)
Ship Name Mira
Shipping Clerk Rob. M. Sloman jr.
Shipping Line Det Bergenske Dampskibsselskab, Bergen
Ship Type Dampfschiff
Accommodation 3. Klasse
Volume 373-7 I, VIII A 1 Band 285

 

 

 

Name Arnt Berge
Gender männlich (Male)
Ethnicity/Nationality Russland (Russian)
Departure Age 30
Birth Date 18. Aug 1891 (18 Aug 1891)
Birth Place Bergen
Departure Date 3. Dez 1921 (3 Dec 1921)
Departure Place Hamburg, Deutschland (Germany)
Destination Bergen
Occupation Kaufmann
Ship Name Mira
Shipping Clerk Rob. M. Sloman jr.
Shipping Line Det Bergenske Dampskibsselskab, Bergen
Ship Type Dampfschiff
Accommodation 3. Klasse
Volume 373-7 I, VIII A 1 Band 285
Endret av Frank Marton Pedersen
  • Liker 1
  • Takk 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ok, for å oppsummere litt:

 

Arnt gifter seg på nytt i 1921, han er i Hamburg ved (minst) to anledninger vinteren 1921/22, han kommer på kant med loven rundt 1923 og det ser ut til at han reiser til Amerika i 1924. 

 

Hvorfor reiser han til Amerika? Kanskje for å starte på nytt utenfor Norge? Kanskje har ekteskapet til Evally surnet? Det er interessant å se at hun ikke er nevnt i dødsannonsen i 1931. Kanskje skilte de seg før dette, eller så har ekteskapet bare ebbet ut av seg selv. 

 

Det ser ikke ut som at Arnt stakk av på "klassisk" vis hvor ingen hjemme i Norge noengang hørte fra han igjen.  Vi finner han ikke som etterlyst. Det var moren som meldte dødsfallet i 1931 og ordnet dødsannonsen i 1931. Arnt er oppført som hjemmehørende i Bergen i dødsfallsjournalen, dette kan tyde på at han aldri ble amerikansk statsborger. Kanskje hadde han litt kontakt med familien (moren) under oppholdet i USA?

 

Det er opplyst at Arnt døde i Brooklyn eller New London, Connecticut. Disse plassene er ikke så langt fra hverandre, og det er ikke overraskende om han (periodevis) hadde opphold her. Brooklyn og områdene rundt hadde et veldig stort innslag av nordmenn, spesielt unge menn som jobbet innen verft, losbåter, skipsmannskap, bygningsbransjen etc. Det hadde vært interssant å se hva Arnt gjorde i Census 1930, men jeg har ikke klart å finne han her. Kanskje var han på langfart utenfor Amerika?

 

En mulighet som kan gi ytterligere nyttig info er å kontakte Arkivverket og be om innsyn i skillemissepapirene til Arnt (oppbevart på Riksarkivet). Dersom han og Evally skilte seg, vil det finnes papirer på dette. Da kan det potensielt stå mye om oppholdet hans i Amerika. I tillegg vil det finnes papirer etter skilsmissen med første kone.

 

  • Takk 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, Frank Marton Pedersen skrev:

han kommer på kant med loven rundt 1923

Ørlite pirk for kronologiens skuld: han blei dømt 24. mai 1922, straffa var 70 dagars fengsel som var blitt oppgjort med varetektsfengslinga.

  • Liker 1
  • Takk 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 timer siden, Richard Johan Natvig skrev:

 

Dersom det er Arnt Johans dom du tenker på er paragrafane han blei dømt etter ein peikepinn, utan at det er særleg konkret. Ser at straffene kunne vera strenge. Han slapp unna med 70 dagar, så det må ha vore mindre lovbrott, eller formildande omstende.


182 har med dokumentfalsk å gjera https://lovdata.no/dokument/NLO/lov/1902-05-22-10/kap18#kap18

 

255-256 har med underslag å gjera  https://lovdata.no/dokument/NLO/lov/1902-05-22-10/KAPITTEL_2-17#§255

 

 

Bergens Aftenblad fredag 10. mars 1922 (https://www.nb.no/items/c2bbab303958b816b026280aef147f09?page=3)

image.png.0d48867d86c49d705ecef2c514f48712.png

 

Dette forklarer også reisene til Tyskland som Frank fann fram til.

Endret av Richard Johan Natvig
  • Liker 2
  • Takk 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hadde dere vært her nå så hadde jeg hoppet opp og klemt dere❤️ Jeg sitter bare og er så ekstremt takknemlig at dere ANER ikke!!! Takk takk takk❤️

Artikkelen i Bergens Aftenblad må være min oldefar sant?
Dere er noen racere på detektivarbeid med ALT dere har funnet!
Jeg har skilsmissedommen for oldeforeldrene mine, men ikke en evt for Evally og Arnt.

I skilsmissedommen for oldeforeldrene mine står det at Evally er restauratrice. Forholdet hadde startet i 1919. De hadde møttes jevnlig i hennes hjem og dels ombord i «Ternen» og «Midthordland».

Jeg er usikker på om det er Evally eller Arnt som har hatt jobb på disse båtene.

Evally hadde vært gift tidligere og hadde også en sønn født i 1911. 
Jeg innbiller meg at Evally var skilt før hun møtte min oldefar. Sønnen hennes Robert tror jeg ble hos faren.

Arnt hadde flere søsken som emigrerte.

Oscar Andreas (27.10.1883) som slo seg ned i California, Kristine Elisabeth (05.09.1885) som etter noen år i nord Dakota flytter til Canada samt Sverre Kristoffer (Kvalheim/Qualheim) (14.04.1888) som ender opp i Wisconsin.

Det er kanskje mulig at han har vært noe med de? Allikevel har jeg ikke funnet et eneste spor av han i statene eller Canada  hverken hos søsken eller andre steder. 

 

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er litt på siden av spørsmål om Arnt Johan, men når vi søker, dukker det fort opp andre ting.

Mulig du har dette, men legger ved dødsannonsen til faren - Ole Martin Olsen Berge.

image.png.cf8b46a085ccf18f824c5e6a4cc36d5d.png 

 

Her er hans dødsfallsprotokoll (med noen merknader):

Nr 861

https://media.digitalarkivet.no/view/27860/122

 

 

 

 

  • Takk 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dere er så gode❤️ 

Jeg sitter her og forsøker å regne.

30.000 Mark var uhorvelig mye penger.

Nå kan jo den norske kronen ha stått mye høyere i 1921/1922 enn hva den står i dag.

Men jeg forsøkte å se hvor mye 1 tysk mark var verdt i dag. Da fikk jeg opp at en måtte betale litt over 6 kroner.

Da jeg ganget 30.000 med 6 - For så å regne summen ut i priskalkulator fra 1922 til i dag, så er jo dette flere millioner norske kroner..

Evally og Arnt giftet seg jo i mai 1921.

De må ha hatt en bryllupsreise av dimensjoner🙈

Jeg tenker allikevel at marken må ha vært mye lavere verdi, ellers er 70 dager i fengsel en historisk mild dom tenker jeg.

Finnes det sider dere vet som kan regne ut hvor mye 30.000 mark faktisk var i dagens kurs?

 


 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

13 minutes ago, Reidun Berge Haugs said:

Finnes det sider dere vet som kan regne ut hvor mye 30.000 mark faktisk var i dagens kurs?

 

Hyperinflation in the Weimar Republic - Wikipedia

 

In the first half of 1922, the mark stabilized at about 320 marks per dollar. 

 

Etter dette tok inflasjonen fullstendig av....

 

Dette skulle bety at 30 000 Mark i starten av 1922 tilsvarte 94 dollar med datidens verdi. Med andre ord: Et relativt beskjedent beløp som trolig forklarer den relativt korte straffen.

  • Takk 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Denne er interessant:

 

Den 4. mai 1931 dør det en Andrew Berge i New England, Connecticut. Samme dødsdato og lokasjon som angitt i dødsfallsjournalen:

 

Web: Connecticut, U.S., Death Records, 1897-1968 - Ancestry.com

 

Name Andrew Berge
Death Date 4 May 1931
Death Place New London, Connecticut, USA
URL http://ctstatelibrary.org/death-records/

 This record is not from Ancestry and will open in a new window. Learn more

 

Arnt vil nok være et litt tungt navn i Amerika. Kan hende dette er vår mann som endret navnet sitt til Andrew Berge?

 

Kopi av selve dødsattesten kan bestilles her:

 

Connecticut Death Records Index (ctatatelibrarydata.org)

 

 

 

 

 

  • Liker 2
  • Takk 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har tenkt, og jeg tror det er en veldig god sjanse for at dette er vår mann. Dødsdato og lokasjon stemmer. Arnt ("are not" eller "aren´t") er et temmelig upraktisk navn å ha i et engelsktalende land, spesielt USA, hvor jeg vil forvente at "aren´t" er mer i daglig bruk i tale enn i f.eks England (en brite vil typisk si "are not").

  • Liker 1
  • Takk 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Herregud🤩 Du fant han!!!!!! Jeg har gåsehud og hakeslepp!! 
Jeg er så imponert at jeg ikke har ord! 
Jeg har lett i 17 år på det du har klart å finne🤩 

Jeg kjenner hele meg er bare superlykkelig nå. Tusen tusen takk❤️

 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, Frank Marton Pedersen skrev:

 

Veldig bra, Lars! Denne var fin 🙂

 

Men uten din hjelp, hadde det vært umulig 🙂

  • Liker 1
  • Takk 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg vet ikke om det finnes noen gravstøtte.

Begravelsen var ved Jordan Cemetary, men jeg finner ingen grav.

Mulig det går an å henvende seg dit?

  • Takk 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 hours ago, Lars Kittilsen said:

Jeg vet ikke om det finnes noen gravstøtte.

Begravelsen var ved Jordan Cemetary, men jeg finner ingen grav.

Mulig det går an å henvende seg dit?

 

Vet du hvilken avis utklippene er hentet fra?

 

Jeg finner ingen grav, jeg tror nok at graven er ryddet. Siden han ikke hadde familie der er det gjerne ingen som har holdt graven hans.

  • Takk 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Frank Marton Pedersen skrev:

 

Vet du hvilken avis utklippene er hentet fra?

 

Begge klippene er fra "The Catholic Press"

  • Takk 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har undersøkt litt rundt taubåten Margaret A. Howard som Arnt var smører på (oiler). Vi vet ikke hvor lenge han var ombord her forut for sin død, men i årene før 1931 hadde Margaret A. Howard oppdrag langs kysten fra New York og opp til Maine. Mange av oppdragene synes å ha vært i og rundt Boston. Taubåten var også involvert i et par mindre uhell/ulykker.

 

Search - Newspapers.com

 

Noen eksempler:

 

Margaret H. Howard ankommer Boston i april 1930:

image.png.86566ed06b710ba249b63885bc4882bd.png

 

 

Margaret A. Howard i Portland, Maine, i 1927:

 

image.png.f543172326a97d9fd7b3242ce405f570.png

 

 

Dødsfallet til Arnt i New London kan ha vært litt tilfeldig. Kan hende døde han under et oppdrag? Det kommer ikke klart frem hvor han er hjemmehørende (om han hadde et klart hjem da), jeg leser iallefall ikke dette som veldig tydelig. Det kan godt hende han ikke var hjemmehørende en konkret plass, men oppholdt seg på boarding houses rundt omkring avhengig av oppdragene.

 

Det at han er mye på sjøen kan forklare hvorfor vi ikke finner han i Census 1930 (alternativt finnes han i Census, det er bare vi som ikke finner han). 

 

Dødsattesten kan bestilles, se link over, men det er en litt kronglete prosess. Uansett, dette dokumentet kan gi mye nyttig info som f.eks. bostedsadresse (om dette finnes), fysisk beskrivelse, kontaktperson(er) etc. En bekreftelse på at han døde av lungebetennelse kan det også stå.

 

 

 

 

Endret av Frank Marton Pedersen
  • Liker 1
  • Takk 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er helt blåst av banen🤩

Jeg vet ikke engang hvordan jeg skal uttrykke meg for å la dere forstå hvor uendelig glad og uendelig lykkelig jeg er❤️

Jeg sitter med gåsehud over å få vite hva han døde av, lese det som stod i avisen, se bilde av sykehuset.. Jeg er så takknemlig takknemlig takknemlig❤️

Og så får jeg vite om båten han var på🤩 Nei, dette er så stort for meg at dere aner ikke!!!
Richard Johan, Frank Marton og Lars - Dere er helt fantastiske😍 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

Du kan poste nå og registrere deg senere. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Ditt forrige innhold har blitt gjenopprettet .   Tøm tekstverktøy

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.