Gå til innhold
Arkivverket

Erik Henriksen Trolshamer, Kongsberg, og kona Karen Enersdtr


Magne N.G Hagen-Pettersen
 Del

Recommended Posts

Hei.

 

Jeg søker info om Erik Henriksen Trolshamer og kona Karen Enersdtr de blir gift i 29.06.1754 på Kongsberg http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=8570&idx_id=8570&uid=ny&idx_side=-270

De får hvertfall barna.

1.Henrik 1756

2.Henrik Jakob 1758

3.Berthe Cathrine 1760

4.Henrik Jakob 1762

5.Henrik 1770

6.Berthel 1771

7.Ener 1774-1848 (blir gift 2 ganger)

 

I følge skifteregistere for Kongsberg http://digitalarkivet.no/cgi-win/webcens.exe?slag=visbase&sidenr=8&filnamn=sk06041705&gardpostnr=3215&personpostnr=22520&merk=22520#ovre så tolker jeg det dit hen at de er døde før 1791. Jeg har ikke klart å finne dødsfallene.

 

Er det noen som har støtt på disse og har litt mer info om dem, gjerne hvor de kom fra. Og om det er noen som kan fortelle meg hvor Trolshamer lå ?

 

Mvh.

Magne

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ser det står Trolshamer i kirkeboka ved vielsen - kan det være feilskrift for Drolshammer, tro? Tror det er i Norderhov, i så fall.

 

Yngste sønn Ener ble konfirmert på Kongsberg 5. oktober 1788, og da er han nevnt som Ener Erichsen Rolfshamer.

 

Kjært barn osv. :rolleyes:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så det, fant nok også en søster av Ener, Lucie Eriksdtr Aanestad (Trolshamer) som ble konfirmert i 1769. Kanskje Trolshamer var en plass under Aanestad ??. Aannestad lå vel i Sandsvær ?? eller er jeg helt på jordet..

 

Har også tenkt på at Trolshamer kunne være feilskrift for Drolshamer, men ikke kommet noe videre med den konklusjonen. Drolshamer lå vel på Modum tror jeg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for vielsen :)

 

Fant en Erik Henriksen som født i 1730 sønn av Henrik Bjørnsen Weme og Luzie Gulbrandsdatter i Norderhov, får skjekke videre på de her...

 

Mottar gjerne mer tips om Karen Enersdtr

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I Sølvverkets manntall fra 1865 finnes det en Erick Hendricksen 36 år gml. fra Ringerike.

Han var gift og hadde 2 døtre. Dette stemmer godt med det dere har funnet ovenfor.

Men det står at han har jobbet i Sølvverket i 34 år, så enten det eller alderen (eller begge deler) må være feil.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for dødsfallet Bjørg, det må tydeligvis ha gått meg hus forbi.

 

Spennende med sølvverkets manntall :) tror alderen på Erik stemmer relativt bra, men usannsynlig at han var på sølvverket på bleiestadiet vel..

 

Igjen tusen takk

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Antall tjenesteår har han selv oppgitt, derfor tror jeg han må ha kommet til Kongsberg i ung alder - sammen med foreldrene.

Det er altså mulig at du finner Eriks foreldre døde på Kongsberg.

Jeg har sjekket sølvverkets manntal fra 1732 og 1765 uten å finne noen passende Henrik fra Ringerike.

 

Bjørg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

Du kan poste nå og registrere deg senere. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Ditt forrige innhold har blitt gjenopprettet .   Tøm tekstverktøy

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.