Gå til innhold
Arkivverket

Debatt 72285 fra "gamleforumet"


Gjest Charlotte Korsnes Hagen
 Del

Recommended Posts

Gjest Charlotte Korsnes Hagen

Hei

 

Dette er en forespørsel ref debatt 72285 i det gamle forumet. Er det mulig å sjekke om Kristian Andreassen Hagen (bruket også Nielsen, faren het Andreas Nielsen), f. 1884 (24/1) finnes i "De Norske Jernbaner og Deres personale".

 

På forhånd takk for hjelpen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Charlotte Korsnes Hagen

I 1910 var han i militæret (http://da.digitalarkivet.no/ft/person/pf01036392309758/) så jeg vet ikke hvor mye hjelp det er i det. Jeg etterspør dette for min svoger og han sier at Kristian var på Sørlandsbanen i 1915 og vi har en rekke adresser på ham i Oslo i perioden 1921-1930 da han døde. Før denne perioden skal han visst ha jobbet for NSB, bl.a. på Bratsberg og Rjukan banene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Javel. Da kan jeg dessverre ikke hjelpe deg fordi bøkene omtaler for det meste de som var virksomme på den tiden bøkene ble utgitt (1959).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min farfar Anders Løkke (født 1889) arbeidet på NSB´s verksted på Loenga (Oslo øst) fram til pensjonering 1954. Finner du ham i boka? Hvis du finner ham, står det noe mer om hva han arbeidet med etc?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dag

 

Anders J.Løkke, pensj. verkstedarbeider. Født 6-1-1889 i Råde. Gift med Anna Hangesten, f.15-12-1889 i Råde. Barn: Einar, Åge og John. Begynte som maskinarb. 1918, ansatt 1920. Pensj. 1954. Tekn.aftenskole. Har vært gr.formann og kass. i foren. Hobby: Sjakk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dag

 

Anders J.Løkke, pensj. verkstedarbeider. Født 6-1-1889 i Råde. Gift med Anna Hangesten, f.15-12-1889 i Råde. Barn: Einar, Åge og John. Begynte som maskinarb. 1918, ansatt 1920. Pensj. 1954. Tekn.aftenskole. Har vært gr.formann og kass. i foren. Hobby: Sjakk.

 

Dette var det veldig moro å få vite! Tusen hjertelig takk, Carsten! Her finner jeg også den fødselsdatoen på min farmor som vi alltid har brukt (15. desember) selv om det i kirkeboka for Råde står at hun er født fire dager tidligere. Hvem som hadde rett, presten eller farmor, det får vi kanskje aldri vite. Men det er jo en liten sak. Hennes pikenavn var Haugesten (trykkfeil ovenfor) hvis det er noen "Rådeforskere" som har interesse av det. Ellers er alle navn og data korrekte, bortsett fra at sønn nummer to - min far - skrev Aage og ikke Åge. J-en i farfars navn står for øvrig for Jørgensen. Min oldefar het Jørgen. Dette var veldig artige opplysninger å få. Igjen hjertelig takk for hjelpen!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg vil gjøre oppmerksom på at denne tråden ikke gjenfinnes ved søk på 'jernbane', noe som er et logisk søkeord å bruke for å be om oppslag i dette bokverket. (Undertittel er ikke søkbar.)

 

Siden mange vet at dette har vært Carsten Schanches tilbud, ville det kanskje vært bedre at han, (selvsagt dersom han selv ønsker fortsatt å tilby oppslag), starter en ny tråd om dette. Med ordet 'jernbane' i tittelen vil en finne igjen tråden, selv om den ikke lenger befinner seg på de første sidene i forumet. En vil også finne den igjen ved søk på 'Carsten'.

 

Starten på denne tråden fra 2009 hadde i det første innlegget svært god informasjon om bøkene; hva de forskjellige bindene inneholdt og hvilken tidsperiode de dekket. Det ville vøre fint om en ny tråd kunne starte på samme måten. (Kanskje blir nedenstående også unødvendig å gjenta.)

 

 

(...) bøkene omtaler for det meste de som var virksomme på den tiden bøkene ble utgitt (1959).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

Du kan poste nå og registrere deg senere. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Ditt forrige innhold har blitt gjenopprettet .   Tøm tekstverktøy

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.