Jump to content
Arkivverket

Søker etter person som ble født på 1920 tallet

miamia

Recommended Posts

Finner ikke ut av dette. Søker i Digitalarkivet og får vite at det finnes 10 000 svar. Søker på navn, bosted etc. Hilsrn Mia

Tillat meg et freidig spm Forstår ikke etter å ha lest litt her. Er dette et forum for å lete etter slekta? Eller er det et forum for andre motiv? Hva i all verden er interessant å vite om døde personer så i detaljer, annet enn om du planlegger en bok? Mia

Hei og velkommen til forumet, Mia. Det er ikke sikkert at dette er riktig sted i forhold til hva du søker. På dette forumet diskuterer vi nemlig slektskap til mennesker som er døde, eller antatt døde og født for minst 100 år siden. Det har å gjøre med personvern.

Det kan lønne seg å ta en titt på forumreglene når du er ny. Vi skal alle bruke fullt navn her inne. Hvis du deler navn med en annen bruker, så legg til et tall etter navnet...

• Like 2

Vel, Digitalarkivet gir ikke dette inntrykket. At dere har etablert et forum for døde, er ikke noe jeg ønsker uttale meg om. Jeg søker etter slekta mi i det som kalles Digitalarkivet. Det var i utgangspunktet det jeg ba om en kommentar til. Jeg konkluderer med at jeg bør stille spm til dem! Forøvrig er jeg  selv forfatter og dette forumet bør tydeligvis erstatte normal research. 

3 timer siden, miamia skrev:

Finner ikke ut av dette. Søker i Digitalarkivet og får vite at det finnes 10 000 svar. Søker på navn, bosted etc. Hilsrn Mia

Ikke alle personer født på 1920-tallet er å finne i Digitalarkivet, bl.a. fordi det ikke er alle kirkebøker som det er laget søkbart register til. Når det blir laget søkbare registre til dåpslister fra kirkebøkene, vil det dessuten ofte være slik, at personene ikke blir registrert med noe etternavn, fordi etternavn ikke alltid er eksplisitt oppgitt i kirkebøkene.

Hvis du bruker søkefeltet på https://www.digitalarkivet.no/, dvs. feltet med ledeteksten "Søk etter personnavn, bosted, fødselsår, fødested", og hvis du bruker mange søkeord, f.eks. "Ole Olsen Tønsberg 1915", vil du nesten alltid få 10 000 treff. Dette er nemlig et "eller-søk", dvs. at du får treff så lenge minst ett av søkeordene forekommer. Men treff som inneholder alle søkeordene, vil bli rangert blant de øverste treffene.

I stedet kan du forsøke å bruke detaljert personsøk, dersom du ikke allerede har gjort det (https://www.digitalarkivet.no/search/persons/advanced). Her kan du plassere søkeordene i dedikerte felt, og det vil i seg selv redusere antall treff. Dessuten finnes det kronologiske og geografiske filter som reduserer antall treff ytterligere.

2 timer siden, Inger Hohler skrev:

Det kan lønne seg å ta en titt på forumreglene når du er ny. Vi skal alle bruke fullt navn her inne. Hvis du deler navn med en annen bruker, så legg til et tall etter navnet...

På vegne av Arkivverket vil også jeg henvise til forumreglene.

• Like 3

On 3/3/2024 at 11:39 AM, miamia said:

Tillat meg et freidig spm Forstår ikke etter å ha lest litt her. Er dette et forum for å lete etter slekta? Eller er det et forum for andre motiv? Hva i all verden er interessant å vite om døde personer så i detaljer, annet enn om du planlegger en bok? Mia

Speaking for myself about my 40+ years in the hobby, I'm not planning on a book.  My interest & pleasure is the pursuit of the information and my joy is in the discovery.  And even though you need both skill sets, I've found I'm a much better "hunter" than a "shepherd."  I'm sure others on site have their own motivations.

• Like 1