Gå til innhold
Nasjonalarkivet

Bruk Historisk befolkningsregister, HBR, histreg.no som felles plattform!

Recommended Posts

11 timer siden, Nils Johannessen skrev:

Peder var ett av barna til Jens d.e.. De har jeg ikke sett på ennå. Fortsatt har Jens d.e, 2 mødre, se i vedlegget

Screenshot 2026-05-18 114458.jpg

På FT1865 (og 1875?) så står han som "hans Søn". (På brødrene står det "deres Søn".)
Men algoritmen har ikke oppfattet at farens kone ikke var Jens sin mor og lagt han inn som begges søn. Jeg fjernet dem hos alle under "Vis redigering".
Nå ser det riktig ut hos begge mødrene og faren, men hos Jens så mangler faren en partner til søskenflokken.
Men hvis noen legger inn de folketellingen igjen så blir det feil om en ikke samtidig passer på å krysse av for riktig mor.
Jeg har ikke tatt den jobben og jeg har ikke justert navnene.

Endret av Sverre I. Kolstø
10 minutter siden, Sverre I. Kolstø skrev:

På FT1865 (og 1875?) så står han som "hans Søn". (På brødrene står det "deres Søn".)
Men algoritmen har ikke oppfattet at farens kone ikke var Jens sin mor og lagt han inn som begges søn. Jeg fjernet dem hos alle under "Vis redigering".
Nå ser det riktig ut hos begge mødrene og faren, men hos Jens så mangler faren en partner til søskenflokken.
Men hvis noen legger inn de folketellingen igjen så blir det feil om en ikke samtidig passer på å krysse av for riktig mor.
Jeg har ikke tatt den jobben og jeg har ikke justert navnene.

Flott, takker og bukker. Men må jeg ta runden og sjekke i kildene hvem som henger sammen med hvem, eller er det noen måte jeg kan se koblingene enklere? Har en del slektninger til som har fått seg flere mødre, sikkert av samme grunn. Om moren var død, og faren oppigjengift, var det vel måten å gi info til telleren så han ble fornøyd, at det var de levende foreldrenes barn som var tilstede 🙂

45 minutter siden, Nils Johannessen skrev:

Flott, takker og bukker. Men må jeg ta runden og sjekke i kildene hvem som henger sammen med hvem, eller er det noen måte jeg kan se koblingene enklere? Har en del slektninger til som har fått seg flere mødre, sikkert av samme grunn. Om moren var død, og faren oppigjengift, var det vel måten å gi info til telleren så han ble fornøyd, at det var de levende foreldrenes barn som var tilstede 🙂

tok en titt på FT1865 skjema. Her står det jo merknad, som sikkert ikke algoritmene får med seg, om at de 2 siste under Tellingskrets 008 Hatlelid 0038 Hov tilhører en annen husholdning. Merknaden står i feltet for familiestilling i transkribsjonen. Er det det som skaper trøbbel, tro?

20 hours ago, Ellen Fakset said:

Et par ting:

Dette er et eksempel på feilmelding når jeg ikke er innlogget:

FeilmeldingHBR.jpg.49d9b4c700401fe6729f90de3459ec3d.jpg

Den burde ikke si noe om feilretting.

Dessuten: Jeg får nå denne typen melding selvom det bare er en differanse på 2-3 år.  Det er erfaringsmessig ikke "Stor" variasjon.

Og så én ting til til slutt: Jeg ønsker meg veldig at title-taggen tar med navnet på personen.  Det ville gjøre det mye enklere å holde orden på faner, spesielt når jeg har mange oppe samtidig.  Og det vil lette jobben med å lagre en personprofil som bokmerke i nettleseren.

Enig i at det ikke burde stå noe om feilretting når man ikke er logget inn. Det er en bug vi bør rette. Den kom da vi la inn test på fødselsår. Enig i at 2-3 år ikke er stort avvik i fødselsår. Men fint å få det bekreftet. 

Ser at det vil være hensiktsmessig med navn i title-taggen for personsiden. Skal vurdere dette. 

• Liker 1
On 5/15/2026 at 1:24 PM, Arild Maka said:

Finnes det noen måte å hente ut informasjon fra en profil hvis en har pfid?

Kunne f. eks. tenkt meg at jeg i Excel har en kolonne med PFIDer (evt komplett URL), og i påfølgende kolonner legger inn formler der jeg henter inn navn, etternavn, f. dato etc fra denne PFIDen. Da tenker jeg primært å hente ut det som er fylt ut i feltene på toppen, ikke informasjon direkte fra kildene.

Slik jeg forstår ønsker du å hente ut informasjon fra sidene digitalt, f.eks. via API. Jeg ser nytten av dette. Men histreg ligger helt på grensen bruk i forhold til kapasiteten på Digitalarkivets servere. Å tilby et API vil trolig sprenge dette. 

Å tilby å laste ned data fra en side i f.eks. excel format vil trolig ikke overlappe systemet. Men jeg tror dessverre ikke vi vil ha kapasitet til å implementere dette. 

7 timer siden, Lars Holden skrev:

Slik jeg forstår ønsker du å hente ut informasjon fra sidene digitalt, f.eks. via API. Jeg ser nytten av dette. Men histreg ligger helt på grensen bruk i forhold til kapasiteten på Digitalarkivets servere. Å tilby et API vil trolig sprenge dette. 

Å tilby å laste ned data fra en side i f.eks. excel format vil trolig ikke overlappe systemet. Men jeg tror dessverre ikke vi vil ha kapasitet til å implementere dette. 

Takk for svar, jeg tenkte ikke det skulle brukes noe ressurser på dette. Lurte bare om det var mulig med dagens løsning, f. eks. å lage en formel (eller makro) i Excel som kunne hente data når PFid var kjent. Hvis det ikke er mulig, så ikke tenk noe mer på det.

5 hours ago, Arild Maka said:

Takk for svar, jeg tenkte ikke det skulle brukes noe ressurser på dette. Lurte bare om det var mulig med dagens løsning, f. eks. å lage en formel (eller makro) i Excel som kunne hente data når PFid var kjent. Hvis det ikke er mulig, så ikke tenk noe mer på det.

Dessverre ser jeg ikke noen slik løsning.

• Takk 1

Hvorfor er dette inkonsistent?

Hvis jeg åpner profilen for far eller mor, så kommer Knud opp med f. dato:

image.png.0456b119fb9e08ac22d21342deabfda7.png

Åpner jeg profilen for en av hans søsken, så kommer det opp årstall:

image.png.630b72ad1b8e5d17b389aaccae00b173.png

Det kan enkelt "fikses" ved at jeg går inn på Knud og lagrer data:

image.png.c1776a22318601a47bc1f44c57f7dde3.png

Men føler det er merkelig at det vises forskjellig likevel.

https://histreg.no/index.php/person/pf01038074001385

• Liker 2
3 hours ago, Arild Maka said:

Hvorfor er dette inkonsistent?

Hvis jeg åpner profilen for far eller mor, så kommer Knud opp med f. dato:

image.png.0456b119fb9e08ac22d21342deabfda7.png

Åpner jeg profilen for en av hans søsken, så kommer det opp årstall:

image.png.630b72ad1b8e5d17b389aaccae00b173.png

Det kan enkelt "fikses" ved at jeg går inn på Knud og lagrer data:

image.png.c1776a22318601a47bc1f44c57f7dde3.png

Men føler det er merkelig at det vises forskjellig likevel.

https://histreg.no/index.php/person/pf01038074001385

Jeg kan dessverre ikke gi noen god forklaring på hvorfor nettsidene ikke fanger opp data som er lagret om personene. Jeg har ikke tidligere datofeltet tolkes ulikt på ulike personsider som er enda mer spesielt. Vi planlegger å tolke flere datoformater som "sept 1890" og "1890-5", men jeg er ikke sikker på at dette endrer poenget i ditt eksempel. 

Hvordan ser jeg hvilke familiekoblinger som følger med, om jeg legger til en ny post på en person? Jeg sliter litt med at det dukker opp koblinger jeg ikke ser hvor kommer fra.

Se for eksempel på denne:

image.png.db25cd4bbb5260e7187a29e084af0b9b.png

pf01058393001193

DEt er helt rett at hun  hadde 2 partnere, både Jens og Peder. Men begge fedrene er ikke far til begge barna. Begge barna har kun Jens som far.

I FT1801 er alle med i husstand nr 2:
image.thumb.png.5ab5dbc6c411183208d56059bc091d3b.png

Jens er far, og Synneve er mor, De 2 barne Ingebrigt og Anna er med. Det er også drengen Peder, som Synneve senere giftet seg med. Men han er ført som Tienestefolk. Britha er med i husholdningen, men har ikke fått noen familiekoblng.

Er det noe sted jeg kan se (pg  evt godkjenne/underkjenne) hva som følger med av koblinger, om jeg knytter en post fra digitalarkivet til en person?

10 minutter siden, Nils Johannessen skrev:

Hvordan ser jeg hvilke familiekoblinger som følger med, om jeg legger til en ny post på en person? Jeg sliter litt med at det dukker opp koblinger jeg ikke ser hvor kommer fra.

Se for eksempel på denne:

image.png.db25cd4bbb5260e7187a29e084af0b9b.png

pf01058393001193

DEt er helt rett at hun  hadde 2 partnere, både Jens og Peder. Men begge fedrene er ikke far til begge barna. Begge barna har kun Jens som far.

I FT1801 er alle med i husstand nr 2:
image.thumb.png.5ab5dbc6c411183208d56059bc091d3b.png

Jens er far, og Synneve er mor, De 2 barne Ingebrigt og Anna er med. Det er også drengen Peder, som Synneve senere giftet seg med. Men han er ført som Tienestefolk. Britha er med i husholdningen, men har ikke fått noen familiekoblng.

Er det noe sted jeg kan se (pg  evt godkjenne/underkjenne) hva som følger med av koblinger, om jeg knytter en post fra digitalarkivet til en person?

Det er koblinger i Digitalarkivet kun for kirkebøker, ikke for folketellinger. Så hvis noe er koblet ifm en folketelling, må det være gjort i Histreg. Så før du kobler noe sammen vil jeg anbefale deg å åpne begge forekomstene i Histreg. Da vil du se hvilke koblinger som ligger inne. Så kan det være smart å fjerne feil koblinger før du kobler noe sammen. Koblinger som er i kirkebøker kan du pr i dag ikke fjerne. Så det beste du kan gjøre her er å rette opp navn iht det som står i kirkeboken.

I dette tilfellet var det folketellinga 1815 som lagde problemet. Med å feilhandtere Peder Olsen (fjerne familiekoblingar) vart han ståande igjen med vielsen med Synnøve.

Endret av Aase R Sæther - Gloppen
  • Liker 1
5 minutter siden, Arild Maka skrev:

Det er koblinger i Digitalarkivet kun for kirkebøker, ikke for folketellinger. Så hvis noe er koblet ifm en folketelling, må det være gjort i Histreg. Så før du kobler noe sammen vil jeg anbefale deg å åpne begge forekomstene i Histreg. Da vil du se hvilke koblinger som ligger inne. Så kan det være smart å fjerne feil koblinger før du kobler noe sammen. Koblinger som er i kirkebøker kan du pr i dag ikke fjerne. Så det beste du kan gjøre her er å rette opp navn iht det som står i kirkeboken.

Ja, men, hvor ser jeg hvilke koblinger i histreg?
image.thumb.png.63517ae8a750d16d19b57252cce1d4d6.pngHer det 2 kolonner med videre linker, kilde og PFID, begge går direkte til digitalarkivet. Så er det en som går til histreg, partner. For denne personen er den grei. klikker jeg på den kommer det opp tilsvarende post for Peder, med klikkbar lenke tilbake til Synneve sm partner. Ingen andre synlige koblinger til andre personer i histreg?

10 minutter siden, Nils Johannessen skrev:

Ja, men, hvor ser jeg hvilke koblinger i histreg?
image.thumb.png.63517ae8a750d16d19b57252cce1d4d6.pngHer det 2 kolonner med videre linker, kilde og PFID, begge går direkte til digitalarkivet. Så er det en som går til histreg, partner. For denne personen er den grei. klikker jeg på den kommer det opp tilsvarende post for Peder, med klikkbar lenke tilbake til Synneve sm partner. Ingen andre synlige koblinger til andre personer i histreg?

I utgangspunktet ser du vel hva som er koblet sammen her:
image.png.53d83963bdb3967e7eff9f48d0c0b955.png

Men så lurer du kanskje på hvilken eller hvilke kilder som fører til at barn er koblet til foreldre og partnere er koblet sammen. Det er det ikke like lett å svare på. Det kan være mulig å finne ut litt ved å se på "Linje i livsløpstabell":

image.thumb.png.4a057f5ad78d35a96e231a4b2675d2fb.png

Jeg har aldri brukt disse. Det er mye enklere å fjerne feilkoblinger før en slår sammen noe. Men noen ganger er flere kilder allerede slått sammen, og da kan det være et lite problem. Men hvis du fjerner familierelasjoner for HP, så løser det aller meste seg. Det kan dog føre til at en del må kobles sammen på nytt. Så tipset er nok å ta en titt på folketellingene. Det er ofte der feilkoblingene finnes. Og noen ganger må du kanskje fjerne familierelasjoner for foreldre eller søsken. Det kan også hende du må fjerne en kilde for noen av disse. F. eks. kan det være koblet inn en feil kilde for far som gir ham en ekstra partner og som dermed gir barna noen ekstra søsken. Mitt beste tips er vel å prøve seg litt frem.

8 minutter siden, Arild Maka skrev:

Men hvis du fjerner familierelasjoner for HP, så løser det aller meste seg. Det kan dog føre til at en del må kobles sammen på nytt. Så tipset er nok å ta en titt på folketellingene…

Jeg angrer bittert hver gang jeg er så uheldig få trykket feilhåndtering for HP i stedet for en enkelt personpost fra folketelling. Jeg ønsker meg at det kommer opp et kontrollspørsmål om vil du virkelig dette siden posten er HP. 
Det er en super forbedring at man nå kan trykke på vis lenking av familiemedlemmer, og i hvert fall få mye hjelp til å tolke hvorfor noe henger sammen. Jeg bruker den mye 😊

Endret av Bodil Hørlück Berg
Korrigering
  • Liker 1
1 hour ago, Bodil Hørlück Berg said:

Jeg angrer bittert hver gang jeg er så uheldig få trykket feilhåndtering for HP i stedet for en enkelt personpost fra folketelling. Jeg ønsker meg at det kommer opp et kontrollspørsmål om vil du virkelig dette siden posten er HP. 
Det er en super forbedring at man nå kan trykke på vis lenking av familiemedlemmer, og i hvert fall få mye hjelp til å tolke hvorfor noe henger sammen. Jeg bruker den mye 😊

Jeg kan oppsummere selv om det meste allerede er skrevet:

Familierelasjoner går mellom personforekomstene (f.eks. personens forekomst i en folketelling) selv om de vises på personnivå. "Linje i livsløpstabellen" viser hvilken personforekomst som gir familierelasjonen. Jeg selv bruker denne mye i delenking. Familierelasjoner fra kirkebøker kan ikke endres. De aller fleste andre familierelasjoner er mellom forekomster i samme folketellingen. Derfor følger som oftest de riktige personrelasjonene med ved delenking. Men når man legger inn manuelt, blir det lett tilfeldig hvilken forekomst som representerer personen.

Den eneste måten å fjerne familierelasjoner er å fjerne forekomsten pga feillenking eller ved feilhåndtering. 

Når personer tar to fedre (i motsetning til far og stefar) skyldes det som oftest feillenking eller en folketelling har oppgitt stefar som far. I det siste tilfellet må man bruke feilhåndtering og etablere stefar som stefar. 

Jeg er enig i at det er best å fjerne feil familierelasjoner før lenking. Men ofte oppdager man det først etterpå. 

• Liker 1

Det var jo unektelig mye gjenbruk av fornavn i barneflokker med stor dødelighet før i tiden. Da er det jo greit å legge til d.e. eller d.y. for å skille de fra hverande. Hva anbefales, å legge det etter fornavn eller etter etternavn?

eksempel:
Jens d.y. Olson Hov (1868-1956)
Jens d.e. Olsen Djupevik (1847 - 1936)
Kanskje dårlig eksempel, siden her har de forskjellige etternavn, og i tillegg var det ikke pga død, det ble gjenbruk, men d.e. var født som såkalt "uekte" barn, og flyttet til Sogndal da  han vokste opp.

18 minutes ago, Nils Johannessen said:

Det var jo unektelig mye gjenbruk av fornavn i barneflokker med stor dødelighet før i tiden. Da er det jo greit å legge til d.e. eller d.y. for å skille de fra hverande. Hva anbefales, å legge det etter fornavn eller etter etternavn?

eksempel:
Kanskje dårlig eksempel, siden her har de forskjellige etternavn, og i tillegg var det ikke pga død, det ble gjenbruk, men d.e. var født som såkalt "uekte" barn, og flyttet til Sogndal da  han vokste opp.

Det er vanlig å legge "d.y." og "d.e." etter etternavnet. Det er fint å legge til dette for å skille personer.

5 timer siden, Nils Johannessen skrev:

eksempel:

Hvilket tillegg som den enkelte fikk/brukte varierte kanskje i løpet av livet. Hvis sønn, far og farfar het Ole Olsen, så startet de alle kanskje som JR, ble etterhvert SR og endte kanskje som d.e. litt avhengig av når forrige generasjon døde. Så spørsmålet mitt er dermed om dette kan forvirre like mye som det er til hjelp.

5 timer siden, Lars Holden skrev:

Det er vanlig å legge "d.y." og "d.e." etter etternavnet. Det er fint å legge til dette for å skille personer.

Jeg fikk tips om å bruke nummer, så jeg har praksis med å legge inn (1) og (2) når det er søsken med samme navn. For ulike generasjoner, så tenker jeg at fødselsåret viser tydelig nok at det ulike personer. 

Å bruke nr er kanskje ikke dumt, det skiller seg  nok fra det de evt brukte selv, som jr/sr eller d.e./d,y,. Ser et par av mine forgjengere på 17hundretallet ga seg ikke på første forsøk når de ga barna navn, og siden de døde tidlig, ble det sikkert ikke brukt noe tilleg til navnet: eksempel:

Jens 1734-1804 og Anna 1730-1790 fikk disse barna;

Ingebrikt 1772-1772

Synneva 1773.1774

Anna 1773-1774

Så døde Anna i 1790, men Jens begynte påan igjen med Synneva 1754-1838 fra de giftet seg i 1790 og fikk nye;

Ingebrikt 1791-

Anna 1795-

Jens 1799-1799

Her er det jo både gjenbruk over generasjon fra alle 3 foreldre, og mellom søskenflokkene. Risikoen for at noen slår enkelte av disse sammen når de ser familiekoblinger er jo tilstede, om de er litt sløve  med å  holde rede på årstallene.

6 minutter siden, Nils Johannessen skrev:

Å bruke nr er kanskje ikke dumt, det skiller seg  nok fra det de evt brukte selv, som jr/sr eller d.e./d,y,. Ser et par av mine forgjengere på 17hundretallet ga seg ikke på første forsøk når de ga barna navn, og siden de døde tidlig, ble det sikkert ikke brukt noe tilleg til navnet: eksempel:

Jens 1734-1804 og Anna 1730-1790 fikk disse barna;

Ingebrikt 1772-1772

Synneva 1773.1774

Anna 1773-1774

Så døde Anna i 1790, men Jens begynte påan igjen med Synneva 1754-1838 fra de giftet seg i 1790 og fikk nye;

Ingebrikt 1791-

Anna 1795-

Jens 1799-1799

Her er det jo både gjenbruk over generasjon fra alle 3 foreldre, og mellom søskenflokkene. Risikoen for at noen slår enkelte av disse sammen når de ser familiekoblinger er jo tilstede, om de er litt sløve  med å  holde rede på årstallene.

Jeg er på ingen måte noen ekspert på disse begrepene. Men slik jeg har forstått det, så brukes ikke jr, sr, d.y. og d.e. om søsken. Disse begrepene brukes vel om forskjellige generasjoner?

11 minutes ago, Arild Maka said:

Jeg er på ingen måte noen ekspert på disse begrepene. Men slik jeg har forstått det, så brukes ikke jr, sr, d.y. og d.e. om søsken. Disse begrepene brukes vel om forskjellige generasjoner?

Det virker som en god ide å bruke (1), (2) etc om søsken med samme navn og d.y. og d.e. om generasjoner der man mistenker at det er lett å forveksle. Jeg vet ikke om det er noen praksis der det er flere enn to generasjoner med samme navn, men her er vel sjansen for forveksling mindre. I USA brukes romertall om ulike generasjoner. Det hender man når IV og V, men jeg ser ikke behov for det. 

Ellers tror jeg det viktigste er at når man kommer over personer som det er lett å forveksle, så lenker man mest mulig, fyller ut fødsel og død og evt. skriver en kommentar. Jeg tror det er det sikreste for å redusere slike forvekslinger. 

• Liker 2
På 21.5.2026 den 18.49, Lars Holden skrev:

Jeg kan oppsummere selv om det meste allerede er skrevet:

Familierelasjoner går mellom personforekomstene (f.eks. personens forekomst i en folketelling) selv om de vises på personnivå. "Linje i livsløpstabellen" viser hvilken personforekomst som gir familierelasjonen. Jeg selv bruker denne mye i delenking. Familierelasjoner fra kirkebøker kan ikke endres. De aller fleste andre familierelasjoner er mellom forekomster i samme folketellingen. Derfor følger som oftest de riktige personrelasjonene med ved delenking. Men når man legger inn manuelt, blir det lett tilfeldig hvilken forekomst som representerer personen.

Den eneste måten å fjerne familierelasjoner er å fjerne forekomsten pga feillenking eller ved feilhåndtering. 

Når personer tar to fedre (i motsetning til far og stefar) skyldes det som oftest feillenking eller en folketelling har oppgitt stefar som far. I det siste tilfellet må man bruke feilhåndtering og etablere stefar som stefar. 

Jeg er enig i at det er best å fjerne feil familierelasjoner før lenking. Men ofte oppdager man det først etterpå. 

pf01074065003630 - pf01036739000841

Her har jeg koblet alt frahverandre, for så å koble sammen igjen og valgt fosterforeldre manuelt, men allikevel viser det feil.

Ønsker en bruksanvisning på dette gjentagende problemet.

Logg inn for å kommentere

Du vil kunne skrive en kommentar etter at du logger inn

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.