Gå til innhold
Nasjonalarkivet

Bruk Historisk befolkningsregister, HBR, histreg.no som felles plattform!

Recommended Posts

4 hours ago, Sverre I. Kolstø said:

pf01074065003630 - pf01036739000841

Her har jeg koblet alt frahverandre, for så å koble sammen igjen og valgt fosterforeldre manuelt, men allikevel viser det feil.

Ønsker en bruksanvisning på dette gjentagende problemet.

Nå vises siden riktig. Det er en familie med far og mor, en der Rasmus og Karianne er fosterforeldre og en familie der Rasmus og Karianne er foreldre til sine egne barn. Er det feil i familierelasjonene og det ikke skyldes feil lenking eller feil i kirkebøker, må alle familierelasjoner delenkes og så bygges opp på nytt for hver familie.

7 timer siden, Sverre I. Kolstø skrev:

pf01074065003630 - pf01036739000841

Her har jeg koblet alt frahverandre, for så å koble sammen igjen og valgt fosterforeldre manuelt, men allikevel viser det feil.

Ønsker en bruksanvisning på dette gjentagende problemet.

Jeg tror det vises akkurat slik det er tiltenkt. Først vises foreldrene, så vises fosterforeldrene, og nederst vises de biologiske barna til fosterforeldrene. Men ja, det kan være litt forvirrende at 2 par er oppført som foreldre, men kun ett av parene er oppført som foreldre for Johanne.

Så ikke svaret til Lars Holden før dette var lagret. Får ikke slettet innlegget, så jeg legger til denne setningen.

Endret av Arild Maka

det ser ut for å være et veldig tilbakevendende problem at personer får flere mødre eller fedre, og som regel skal det bare være én av hvert slag, Jeg er på jakt etter en måte jeg lett kan se hvilken lenking som gir det feile foreldreskapet, så jeg slipper å synse og teste meg frem til det. Det må jo være en enkel sak å synliggjøre dette, og det vil hindre mye frustrasjon.

De her for eksempel:

image.png.7075f73b25312f2957226c1fabde63d9.png

med støtte fra både kirkebøker, ættesoge og dødsår for mødre, er det ganske greit å slå fast at alle ungene har Hermund som far (om han var reell far, må vi nok ta oss en tur i tidsmaskinen til Petter Smart og spørre ham om). Synneve døde i 1808, og er mor til alle 4 som er i listen, Jeg skal koble mot noe flere, Marta satser jeg på å finne, hun også har Synneva som mor. Så satser jeg på å finne også de 7 barna som Hermund og Gjøri fikk. Da er jeg redd for at vi ender opp med flere feile eller doble koblinger til mødre. Kan noen gi meg en forklaring/frakoblingsanvisning?

57 minutter siden, Nils Johannessen skrev:

det ser ut for å være et veldig tilbakevendende problem at personer får flere mødre eller fedre, og som regel skal det bare være én av hvert slag, Jeg er på jakt etter en måte jeg lett kan se hvilken lenking som gir det feile foreldreskapet, så jeg slipper å synse og teste meg frem til det. Det må jo være en enkel sak å synliggjøre dette, og det vil hindre mye frustrasjon.

De her for eksempel:

image.png.7075f73b25312f2957226c1fabde63d9.png

Kan noen gi meg en forklaring/frakoblingsanvisning?

Ved å trykke vis lenking av familiemedlemmer ser du at Johanne Hermundsdatter kun har en avhukingsboks, og Synneve Hermundsdatter kun har en avhukingsboks. Det tyder på at begge visninger av Johanne er samme person, og begge visninger av Synneve er samme person. For begge har du kun post for 1801 og 1815. Dessverre var posten for 1815 HP. Og den vet du har feil familiekopling, selv om det står hans barn. Bytt HP ved å kople fra og kople sammen igjen, og kjør feilretting på PFid for 1815.

Logg inn for å kommentere

Du vil kunne skrive en kommentar etter at du logger inn

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.