Jump to content
Arkivverket

Bruk Historisk befolkningsregister, HBR, histreg.no som felles plattform!

Kjell Inge Tomren

Recommended Posts

I et par tilfeller har jeg opplevd at det dukker opp partner uten navn. Dette er selvfølgelig mulig hvis det f. eks. er lagt inn kun navn på en av foreldrene ifm en dåp, men i dette tilfellet finner jeg ingen slik kilde. Og det er heller ikke mulig å slå sammen disse partnerne, en med navn og en uten navn. Har dere en logisk forklaring på dette og hva en skal gjøre for å ordne opp i det?

Et eksempel: https://histreg.no/index.php/person/pf01052751000811

Edited by Arild Maka

Her er svar på innlegg siste døgnet:

Vi har utvidet tiden før man blir utlogget til 2 timer.

Vi forsøker å finne fødselsåret til et dåpsbarn ut fra hendelsesåret hvis dette ikke fremgår av feltet for fødselsåret. Vi gjorde dette mer generelt før ferien. Men i eksemplene som Hanne Astad viser er hendelstidspunkt skrevet ut fra kirkekalenderen. " 1805-19de Sønd a Trinit [10-20]" Vi har ikke programmert å gjenkjenne året fra slike tekster.

Eksemplet til Arild Maka er litt komplisert. Det kommer når en personoppføring i Digitalarkivet ikke har navn. Da er det ikke noen lenke å trykke på. Man kan komme rundt det på følgende måte. Man må finne PFID fra Digitalarkivet, f.eks. ved å finne dåpshendelsen og så finne PFID til f.eks. far som ikke er oppgitt med navn. Da kan man komme til personsiden i histreg. Her kan man skrive inn et navn eller f.eks. "uten navn". Det gir en lenke i familieoversikten.

Noen gode nyheter:

Folketellingen for Kristiania for 1920 ble lagt ut i Digitalarkivet i august.  Da er folketellingen 1920 komplett bortsett fra noen skipslister som først er planlagt neste år. Disse personene bør imidlertid være registrert som fraværende ved sin adresse på land.

Antall lenker i histreg økte betydelig i løpet av sommeren. Dessverre ble det også for mange feillenker.  De fleste av disse er nå fjernet. Det arbeides fortsatt med å fjerne flere. Det legges ut en ny statistikk med lenke fra førstesiden av histreg i neste uke som gir detaljer.

19 timer siden, Hanne Astad skrev:

Og så lurer jeg også på om det er mulig å se på hvorfor ikke årstall kommer opp for noen kirkebøker i søk, enten det er den som spør eller den som svarer som er «syndebukken»:  

1 time siden, Lars Holden skrev:

Vi forsøker å finne fødselsåret til et dåpsbarn ut fra hendelsesåret hvis dette ikke fremgår av feltet for fødselsåret. Vi gjorde dette mer generelt før ferien. Men i eksemplene som Hanne Astad viser er hendelstidspunkt skrevet ut fra kirkekalenderen. " 1805-19de Sønd a Trinit [10-20]" Vi har ikke programmert å gjenkjenne året fra slike tekster.

Dette har å gjøre med hvordan datoene er registrert i Digitalarkivet og hvordan dette slår ut for Digitalarkivets generering av hendelsesdatoer, jf. også mine foregående innlegg i denne tråden. Som dette søket i Digitalarkivet viser, kommer dataene fra Digitalarkivet:

https://www.digitalarkivet.no/search/persons/advanced?page=8&from=1776&to=1815&m[0]=1636&firstname=Arn&sort=ed

Når dato ikke er registrert på formen MM-DD, blir ikke hendelsesdato korrekt generert.

Vedkommende som har gjort disse registreringene, har fulgt den foreliggende registreringsstandarden for kirkebøker, som visstnok foreskriver at latinske kirkedager skal registreres på denne måten. Registreringsstandarden legger vekt på kildetrohet. Men for søk og visning i Digitalarkivet og i HBR ville det antakelig vært en fordel om registreringsstandarden hadde blitt modifisert, f.eks. ved at "19de Sønd a Trinit" ble registrert som "10-20" i datofeltet og med "E: Datoen er kalkulert på grunnlag av kirkebokas oppgitte dato 19de Sønd a Trinit" i merknadsfeltet.

Jeg har brukt den metoden flere ganger for å legge inn navn på en av foreldrene og få slått sammen partnerne til en person. Dette skjer gjerne der den som transkriberer ikke klarer å tyde det som står i kirkeboken.

Men i det tilfellet jeg viser til så finner jeg ikke noen kilde der det mangler et navn. Så jeg finner ikke noe å rette opp.