Jump to content
Arkivverket

Otter Henrik Fredrik Strøm von Cappelen, f. 1822


Dag T. Hoelseth

Recommended Posts

Ifølge Thomle, E.A. Familien (von) Cappelen i Norge og Danmark, Kristiania 1896, s. 24, hadde Jens Munch von Cappelen (1759-1835) og Malene Jacobsdatter (1771-1853) 10 barn, hvorav 8 er opplistet i boken. Et familietre i FamilySearch oppgir alle 10 navnene, men jeg har ennå ikke etterprøvd opplysningene der, og uansett så er ikke det mitt hovedanliggende i dag.

 

Den yngste oppgitt i Thomle var Otter Henrik Fredrik Strøm von Cappelen, født 20. juni 1822, konfirmert i Skiptvet 21. oktober 1838. Jeg har foreløpig ikke funnet dåpen (familien var på Lystad, Skiptvet fra ca. 1810), men konfirmasjonsprotokollen er grei nok:

 

Skiptvet prestekontor Kirkebøker, SAO/A-20009/F/Fa/L0005: Ministerialbok nr. 5, 1814-1838, s. 301, nr. 4

 

https://www.digitalarkivet.no/kb20060320020304

 

Fødselsdag 20. juni 1822, far Jens Cappelen, bosatt på Lystad i Skiptvet. Alt vel så langt, men så forsvinner han ut av historien, jeg har i hvert fall ikke funnet flere spor etter ham ennå.

 

Navnekombinasjonen er jo rimelig spesiell og virker kanskje litt ucappelensk, men navnet Strøm kan forklares med at han hadde en inngift onkel Peder Larsen Strøm, gift med tante Sophie von Cappelen, f. 1858. 

 

Tro det eller ei, det dukker opp en Otter Henrik Fredrik Strøm (navnene er her standardisert av meg), født på samme dato (20. juni 1822), men i Fredrikstad, av foreldre glarmester Fredrik Strøm og Maren Stilansdatter

 

Fredrikstad prestekontor Kirkebøker, SAO/A-11082/F/Fa/L0004: Ministerialbok nr. 4, 1816-1834, s. 146-147, nr. 19

 

https://www.digitalarkivet.no/kb20061016030562

 

Denne Otter Henrik Fredrik dukker så opp igjen i kildene  som 14-åring når han flytter - av alle steder - til Skiptvet (!) i 1836:

 

Fredrikstad prestekontor Kirkebøker, SAO/A-11082/F/Fa/L0005: Ministerialbok nr. 5, 1835-1856, s. 358, nr. 27

 

https://www.digitalarkivet.no/kb20060405010467

 

Transkribert versjon: https://www.digitalarkivet.no/view/291/pu00000000158246

 

10 år senere er samme person oppgitt som skomakersvenn og har flyttet til Göteborg:

 

Fredrikstad prestekontor Kirkebøker, SAO/A-11082/F/Fa/L0005: Ministerialbok nr. 5, 1835-1856, s. 380, nr. 16

 

https://www.digitalarkivet.no/kb20060405010491

 

Så forsvinner også skomakersvennen ut av historien - kan han finnes igjen noe sted?

 

Jeg må jo si at dette er rimelig spesielt, og det er nesten så jeg lurer på om presten i Skiptvet har tøyset med navn og tillagt Jens Munch von C. et barn han ikke hadde (og i så tilfelle, hvem var da det tiende hvis Thomle hadde rett antall barn?), eller så var det faktisk to personer i daværende Smålenene født samme dag og med samme navnekombinasjon. Skal ikke si at det er umulig, men ... Her trenger jeg litt hjelp med å få bekreftet at Otter faktisk var sønn av Jens, eller finne opplysninger som peker i en annen retning. Hvis det er to forskjellige personer - kan vi finne ut mer om dem?

 

DTH

 

 

Edited by Dag T. Hoelseth
Link to comment
Share on other sites

  • Dag T. Hoelseth changed the title to Otter Henrik Fredrik Strøm von Cappelen, f. 1822

Det står ved konfirmasjonen at Otter Henrik er vaksinert 13.3.1832 af en (H.) Humlekjær.

Det er jo et litt uvanlig navn, og ved å søke det opp mellom 1820 og 1840 får jeg seks treff. Alle i Fredrikstad, en jordmor og en skolelærer, blant annet.

 

https://www.digitalarkivet.no/search/persons/advanced?from=&to=&firstname=&lastname=Humlekjær&birth_year_from=&birth_year_to=&birth_date=&birth_place=&domicile=&position=&event_year_from=1820&event_year_to=1840&event_date=&related_first_name=&related_last_name=&related_birth_year=&sort=rel

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

1 hour ago, Dag T. Hoelseth said:

Tro det eller ei, det dukker opp en Otter Henrik Fredrik Strøm (navnene er her standardisert av meg), født på samme dato (20. juni 1822), men i Fredrikstad, av foreldre glarmester Fredrik Strøm og Maren Stilansdatter

 

Fredrikstad prestekontor Kirkebøker, SAO/A-11082/F/Fa/L0004: Ministerialbok nr. 4, 1816-1834, s. 146-147, nr. 19

 

https://www.digitalarkivet.no/kb20061016030562

Faren er oppgitt som Jens Fredrik Strøm

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Tusen takk så langt. Ja, burde ha lagt merke til faren til Fredrikstad-Otters fullstendige navn. En mulighet er jo at Otter var gårdsgutt på Lystad og det at både far og arbeidsgiver het Jens kan ha fått presten til å rote. Men foreløpig er det jo bare en vill (?) teori. En veldig fascinerende sak. Litt moro hvis vi tar Thomle i en feil …

 

DTH

Link to comment
Share on other sites

2 timer siden, Dag T. Hoelseth skrev:

Så forsvinner også skomakersvennen ut av historien - kan han finnes igjen noe sted?

https://www.ancestry.com/discoveryui-content/view/406540:61607?tid=&pid=&queryId=cd8d1765-f2b1-4c30-b616-b380ad75a039&_phsrc=kTE2031&_phstart=successSource

 

Name Otter Henrik Frederik Strøm
Gender Mandlig (Male)
Death Age 78
Event Type begravelse (Burial)
Birth Date abt 1823
Birth Place as It Appears Frederikssted
Death Date 18. jan. 1901 (18 Jan 1901)
Death Place as It Appears Holbæk
Burial Date 26. jan. 1901 (26 Jan 1901)
Burial Place Holbæk Sankt Nikolaj, Holbæk, Danmark (Denmark)
Parish as it Appears Holbæk
Father Jens Frederik Strøm
Mother Maren
Spouse Sofie Magdalene Petersen
  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

7 hours ago, Dag T. Hoelseth said:

Tusen takk så langt. Ja, burde ha lagt merke til faren til Fredrikstad-Otters fullstendige navn. En mulighet er jo at Otter var gårdsgutt på Lystad og det at både far og arbeidsgiver het Jens kan ha fått presten til å rote. Men foreløpig er det jo bare en vill (?) teori. En veldig fascinerende sak. Litt moro hvis vi tar Thomle i en feil …

 

DTH

Jeg mener du begynner å få en ganske sterk sak mot Thomle. Jens Cappelen hadde ingen sønn ved navn Otter H.F. 
Flyttingen fra Fredrikstad til Skiptvet i 1834 viser med rimelig sikkerhet at det er Jens Strøms sønn som konfirmeres i 1736. Vaksinert i Fredrikstad i 1832.

 

 

Jens Fredrik Strøm døde i 1835, som vel forklarer hvorfor Otter ble sendt til slektningen(?) i Skiptvet.

nr 33

Østfold fylke, Fredrikstad i Fredrikstad, Ministerialbok nr. 5 (1835-1856), Døde og begravede 1835, Side 248
Brukslenke for sidevisning: https://www.digitalarkivet.no/kb20060405010365

 

Jens Cappelen er altså fosterfar, ikke far, ved konfirmasjonen. Det er ikke grunn til å si at presten har rotet med navnene. Overskriften på kolonnen er «Forældrene eller Hos Hvem».

Når mors navn ikke er oppgitt, er jo «hos Hvem» det mest nærliggende.
 

 

Edited by Matthias Kolberg
  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Posted (edited)

Tusen takk til både Matthias og Svein for hjelpen. Jeg gjorde et søk etter skomaker-Otter i Ancestry mandag kveld, men åpenbart overfladisk, siden jeg ikke kom frem til Otter i Danmark. Det Matthias skriver over er jo nettopp hvorfor jeg inviterer flere øyne til å se på en sak - her får jeg presentert gode argumenter som jeg ikke hadde tenkt på eller tatt inn over meg, som at kolonneoverskriften het "Forældrene eller Hos Hvem", hvilket betyr at det også kan stå fosterforeldre. Dog forståelig at Thomle etter alt å dømme har bommet her.

 

Jeg heller nå mot å ta Otter ut av slektsoversikten for Cappelen og gjøre rede for utelatelsen i en detaljert fotnote i stedet. Det er jo uansett nok å registrere 9 barn i stedet for 10 barn (og tilsynelatende er det bare Mette Sophie (1807-1893) av barna som fikk barn (det er en stor etterslekt etter henne i USA). 🙂

 

Nård et gjelder flyttingen så mener du vel 1836 og ikke 1834, men det blir en bagatall. Det finnes kanskje ingen vaksinasjonsprotokoll for Fredrikstad som bekrefter det som står i konfirmasjonsprotokollen i Skiptvet (vaksinasjon 1832)?

 

DTH

Edited by Dag T. Hoelseth
  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Posted (edited)

Jeg ser ellers at jeg i mitt første innlegg har skrevet at Jens Munch von Cappelen døde i 1835, her mente jeg å skrive 1845 ... og Jens' eldre søster var selvsagt født i 1758, ikke 1858 ...

 

DTH

Edited by Dag T. Hoelseth
Link to comment
Share on other sites

9 hours ago, Dag T. Hoelseth said:

Nård et gjelder flyttingen så mener du vel 1836 og ikke 1834

Ja, flyttet i 1836 (etter farens død i 1835. Og konfirmert i 1838 i Skiptvet.

 

Jeg surret litt med årstallene her.

 

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

1 time siden, Matthias Kolberg skrev:

Ja, flyttet i 1836 (etter farens død i 1835. Og konfirmert i 1838 i Skiptvet.

 

Jeg surret litt med årstallene her.

 

Ja, det kan skje selv med den beste! Jeg rotet jo litt med årstallene selv. 🙂

 

DTH

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Kanskje ikke så relevant lenger, men jeg prøver "å avslutte saken" med å finne ut av hvor det ble av Otters mor Maren.

 

Her er vielsen i 1819:

 

Fredrikstad prestekontor Kirkebøker, SAO/A-11082/F/Fa/L0004: Ministerialbok nr. 4, 1816-1834, s. 386-387, nr. 2

 

https://www.digitalarkivet.no/kb20061016030669

 

Navnet oppgitt til Maren Olsdatter Stillansen (?). Transkribert versjon: https://www.digitalarkivet.no/view/327/pv00000002620588

 

Sønn Ole Peter Laurits, f. 8. august 1824:

 

Glemmen prestekontor Kirkebøker, SAO/A-10908/F/Fa/L0004: Ministerialbok nr. 4, 1816-1838, s. 144-145, nr. 2

 

https://www.digitalarkivet.no/kb20061018020103

 

(moren kalt Maren Stillougsen)

 

Hun dør 17. april 1835, 39 år gammel

 

Fredrikstad prestekontor Kirkebøker, SAO/A-11082/F/Fa/L0005: Ministerialbok nr. 5, 1835-1856, s. 247, nr. 18

 

https://www.digitalarkivet.no/kb20060405010364

 

DTH

Link to comment
Share on other sites

Ved Ole Peter Laurits død er alderen 7 fjerdingaar, altså 1 3/4, som jo stemmer
 

Jeg fant noen flere barn av Jens Fredrik Strøm og Maren


Elinora Sophia 1820

https://www.digitalarkivet.no/view/255/pd00000013199286

 

Cathrine Bolette 1826

https://www.digitalarkivet.no/view/255/pd00000013202327
 

Petronella Mathea 1829

https://www.digitalarkivet.no/view/255/pd00000013203648

Laurits Lund 1831

https://www.digitalarkivet.no/view/255/pd00000013205002

 

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

25 minutter siden, Matthias Kolberg skrev:

Ved Ole Peter Laurits død er alderen 7 fjerdingaar, altså 1 3/4, som jo stemmer
 

[...]

 

 

Takk, det er bare jeg som ikke kan lese (grundig nok). 🙂

 

DTH

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

  • Recently Browsing   0 members

    • No registered users viewing this page.
×
×
  • Create New...

Important Information

We have placed cookies on your device to help make this website better. You can adjust your cookie settings, otherwise we'll assume you're okay to continue.