Gå til innhold
Arkivverket

Stadige feil i forbindelse med søk


Hallvard Bragstad
 Del

Recommended Posts

Ved åpning av kilder (f. eks. en folketelling), får jeg til stadighet denne feilen:

 

"CGI Error

 

The specified CGI application misbehaved by not returning a complete set of HTTP headers."

 

Andre feil dukker regelmessig opp. Dette har blitt så ille at det ikke er unntaksvis det dukker opp en feil. Det har nå blitt unntaksvis at man får til et søk!

 

jeg har prøvd andre pc'er, hjemme og andre steder. Like trasig overalt!

 

Spørsmål: hva skyldes alle disse feilene, og hva blir gjort for å bedre stabiliteten?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ved åpning av kilder (f. eks. en folketelling), får jeg til stadighet denne feilen:

 

"CGI Error

 

The specified CGI application misbehaved by not returning a complete set of HTTP headers."

 

Andre feil dukker regelmessig opp. Dette har blitt så ille at det ikke er unntaksvis det dukker opp en feil. Det har nå blitt unntaksvis at man får til et søk!

 

jeg har prøvd andre pc'er, hjemme og andre steder. Like trasig overalt!

 

Spørsmål: hva skyldes alle disse feilene, og hva blir gjort for å bedre stabiliteten?

 

Jeg regner med at det er en effekt av omleggingen til en mer effektiv oppslag/søketjeneste. Trykk "refresh" ... eller noe sånt ...virker for meg. Og vær glad for at det er tilgjengelig :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Legg merke til hva dette forumet heter: "Spør Digitalarkivet". Siden du svarer på dette spørsmålet, regner jeg med at du svarer på vegne av Digitalarkivet? Og da forutsetter jeg svar av en helt annen standard enn det du kom med. Nei jeg er ikke fornøyd med hvordan tilgangen til DA har blitt. Jeg får ikke engang opp de databasene jeg har bidratt med.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er alltid et ekstremt høyt trykk i etterkant av "Hvem tror du at du er" på NRK. Det er særlig funksjonene i "det gamle Digitalarkivet" som rammes, så når alt er over i "det nye Digitalarkivet" vil nok kapasiteten være bedre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Legg merke til hva dette forumet heter: "Spør Digitalarkivet". Siden du svarer på dette spørsmålet, regner jeg med at du svarer på vegne av Digitalarkivet? Og da forutsetter jeg svar av en helt annen standard enn det du kom med. Nei jeg er ikke fornøyd med hvordan tilgangen til DA har blitt. Jeg får ikke engang opp de databasene jeg har bidratt med.

 

Det er selvsagt fritt fram for debattanter som ikke er tilknyttet Arkivverket til å delta i disse trådene. Ofte er det brukere som kan svare godt på spørsmålene, og det er kjekt - ikke minst utenfor normal arbeidstid, når vi som arbeider i Arkivverket ikke kan følge med kontinuerlig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Legg merke til hva dette forumet heter: "Spør Digitalarkivet". Siden du svarer på dette spørsmålet, regner jeg med at du svarer på vegne av Digitalarkivet? Og da forutsetter jeg svar av en helt annen standard enn det du kom med. Nei jeg er ikke fornøyd med hvordan tilgangen til DA har blitt. Jeg får ikke engang opp de databasene jeg har bidratt med.
Beklager, jeg svarer ikke på vegne av Digitalarkivet. Jeg bare forsøkte å forklare. Og jeg beklager at jeg ikke tilfredsstiller din standard på svar.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Legg merke til hva dette forumet heter: "Spør Digitalarkivet". Siden du svarer på dette spørsmålet, regner jeg med at du svarer på vegne av Digitalarkivet? Og da forutsetter jeg svar av en helt annen standard enn det du kom med.

 

Hvis målet ditt er å legge deg ut med flest mulig av dine medbrukere, er du et godt stykke på vei.

 

Jeg er heller ikke ansatt i Digitalarkivet, men har lang erfaring i webteknologi og drifting av servere. Jeg syntes svaret til Eline var greit, og du får neppe noe bedre svar fra Digitalarkivets ansatte. Feilmeldingene du nevner er typiske symptomer på den overbelastningen som vi alle merker, og Digitalarkivet er i full gang med å modernisere utstyr og programvare.

 

Til Eline: Du har ingenting å be om unnskyldning for. Her er det Hallvard som burde be om unnskyldning.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg hadde faktisk tenkt å poste et nytt innlegg om disse problemene, men fant så denne tråden.

 

I det siste har det vært utrolig mye 'bomturer' ved søk. Enten får jeg opp den meldingen som Hallvard Refererer til eller så får jeg bare op 'feil' med liten skrift. De siste dagene har det om kvelden vært så mye som 20% av mine klikk i søk som har endt på denne måten. I tillegg har det gått ufattelig tregt. Ved gjentatte forsøk får jeg til slutt opp det jeg ønsker, men det er vel et spørsmål om serverne har nok kapasitet ?

 

Det blir veldig ineffektivt og egentlig har jeg nok grå hår :)

 

NB Rett etter at jeg skrev innlegget fikk jeg en ny variant: "Unhandled Exception: Read beyond end of file"

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den kjappe og midlertidige løsningen for alle disse feilmeldingene dere får er å trykke på oppdater-knappen i nettelseren, evt. F5 på tastaturet, eller kombinasjonen ctrl-tasten + F5. Da oppdateres siden og du får se det du var på jakt etter.

 

cgi-win-feil skyldes som oftest overbelastning

"feil" og "read beyond..." har nok noe å gjøre med Databaseveljaren

 

Men en oppdatering av siden løser problemet!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei, det er forsåvidt greit å kunne trykke refresh, men søkene går i feil nesten hver eneste gang. Ikke bare når trykket er enormt etter "Hvem tror du at du er" - men hele uken, midt på natten eller midt på dagen.

 

Gleder meg til dere får databaseveljaren skikkelig opp å gå! :rolleyes:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men en oppdatering av siden løser problemet!

 

Nåja, den løser vel ikke problemet som sådan.

De siste dagene har dette blitt stadig mer påtrengende og nå er det omtrent håpløst å få gjort noe. Må til stadighet "refreshe" dataene.

Om jeg har forstått dette riktig, så skjer følgende:

-Hver eneste gang noen gjør en "refresh", så startes det en ny dialog med serveren som så sender dataene på nytt over til PC-klienten (webleseren).

-Dette fører til ekstra belastning av server og linjer

-Dersom det er mange som gjør dette omtrent samtidig mot en allerede sterkt belastet server, så får serveren "mer enn nok å gjøre og begynner å gå i frø"

-Derfor får brukerene enda flere feildata og trykker enda en gang på "refresh"...

-Og vi har den onde sirkel :-)

 

Kanskje "spytte noen kroner" i mer RAM, dersom det er mulig? RAM er relativt billig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå ser det ut til at vi har funnet en god løsning. Både Databaseveljar og databasene skal nå fungere fint.

 

Gi beskjed om dere oppdager feil.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå ser det ut til at vi har funnet en god løsning. Både Databaseveljar og databasene skal nå fungere fint.

 

Gi beskjed om dere oppdager feil.

 

 

Hei - I de sidste dage har det nu fungeret perfekt hos mig - er vældig flot gået Takker for jobben

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 

Gi beskjed om dere oppdager feil.

 

Første feil :rolleyes: : Jeg la inn skryt til dere, men av en eller annen grunn kom det ikke inn !!!

 

Men det er noe som er litt rart nå. :huh:

Når jeg kopiere de permanente linkene fra kirkeboksidene og klikker på dem, så får jeg se denne veldig mye:

"Error kb_0006d: Page switch error! MySQL error: You have an error in your SQL syntax; check the manual that corresponds to your MySQL server version for the right syntax to use near ') and (brukernr = 65727) limit 1' at line 1"

 

Hvorfor ?

 

Har kun hatt sporadiske problemer med det før.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ved søkning i 1910 tellingen på følgende begreper: Fornavn: m* Kjønn: Kvinne Fødselsdato: 1892-10-05 er svaret 0 forekomster, men fjerner jeg fornavn i søkebegrepet så får jeg mange personer også mange som begynner med m??? Hva kan dette skyldes? Tore G.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå ser det ut til at vi har funnet en god løsning. Både Databaseveljar og databasene skal nå fungere fint.

 

Fungerer nå (tilnærmet) perfekt :)

Hvilken "god løsning" var det? :unsure:

 

mvh Tore

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

Du kan poste nå og registrere deg senere. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Ditt forrige innhold har blitt gjenopprettet .   Tøm tekstverktøy

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.