Gå til innhold
Arkivverket

Niels Christian Burmæster


hilfrid
 Del

Recommended Posts

hei

 

det en bør være klar over når det gjelder språk er at de nordiske språkene og det de snakket i Nord-Tyskland og blant Hanseater, var ikke så forskjellige som i dag. Dessuten var det for Nordlendinger vanlig å treffe på Hanseater og Russere som de snakket med.

 

De har jo fått nytt arkiv i Trondheim (som dekker Nordland) og det kan jo hende det finnes noen opplysninger om Nils i papirer der. Har ikke funnet arkiv fra Slesvik-Holstein området men det er det kanskje noen som vet noe om.

 

Steinar

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hei

 

det en bør være klar over når det gjelder språk er at de nordiske språkene og det de snakket i Nord-Tyskland og blant Hanseater, var ikke så forskjellige som i dag. Dessuten var det for Nordlendinger vanlig å treffe på Hanseater og Russere som de snakket med.

 

De har jo fått nytt arkiv i Trondheim (som dekker Nordland) og det kan jo hende det finnes noen opplysninger om Nils i papirer der. Har ikke funnet arkiv fra Slesvik-Holstein området men det er det kanskje noen som vet noe om.

 

Steinar

 

Hei Steinar!

Tusen takk for språkforklaringen og det andre du skriver!

 

Mvh Hilfrid.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hei

 

legger innlegget her hvor det skulle ha vært, det ble lagt feil tidligere.

 

Militære ruller som dekker området N. Burmester var i kan jo være en kilde for å få vite hvor han kom fra. Har ikke sjekket om noen har lagt ut for Lødingen og Ofoten. Har bare sett for Lofoten.

de starter 1806 og går fram til 1836 de jeg har sett.

her er det jeg har funnet for Lofoten og noen andre steder

https://picasaweb.google.com/erlendem

 

Steinar

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hei

 

legger innlegget her hvor det skulle ha vært, det ble lagt feil tidligere.

 

Militære ruller som dekker området N. Burmester var i kan jo være en kilde for å få vite hvor han kom fra. Har ikke sjekket om noen har lagt ut for Lødingen og Ofoten. Har bare sett for Lofoten.

de starter 1806 og går fram til 1836 de jeg har sett.

her er det jeg har funnet for Lofoten og noen andre steder

https://picasaweb.google.com/erlendem

 

Steinar

 

Hei Steinar! Tusen takk for interessant innspill i saken min. Dette blir en ny tråd å nøste i.

Niels var med i amtskommisjonen for Lødingen da den tunge sølvskatten skulle betales i 1816.(Årboka for Lødingen, 1980 s.56)

Ser at det var flere sølvskatter iflg. din henvisning.

Kan nevne at Niels den 26.des. 1806 skrev til fogden om uåret som var mht. kornavlingene der.(Lødingen, Tjeldsund og Tysfjord historie 1700-1870)

 

Igjen tusen takk! Er kjempeglad for innspill fra deg!

 

Mvh Hilfrid.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei!

 

Prøver fortsatt å finne ut hvor Niels kom fra.

 

Jeg har muntlige overrekkelser fra flere hold om at Burmester & Wain (skipsmotorfabrikk, bl.a. i Danmark) er det samme Burmester-familienavn som personen jeg leter etter. Den Burmester som i sin tid startet fabrikken i Danmark skal være en ganske nær slektning av Niels.

 

Er det noen som vet noe om hva personen som starta/grunnla Burmester & Wain het eller hvor han kom fra? Evnt.hvor jeg kan lete

for å finne det ut?

 

På forhånd tusen takk!

 

Mvh Hilfrid.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei. Ser at det er Buhrmester familie i Bergen fra ca 1700. Henric Buhrmester g m Maren Bochholt er i alle fall notert med 3 barn i Korskirken. Anna Maria Buhrmester f 1723, Johan Peter f 1725 og Henrik Christopher f 1728.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei. Ser at det er Buhrmester familie i Bergen fra ca 1700. Henric Buhrmester g m Maren Bochholt er i alle fall notert med 3 barn i Korskirken. Anna Maria Buhrmester f 1723, Johan Peter f 1725 og Henrik Christopher f 1728.

 

 

Hei Terje!

 

Tusen takk for opplysningene som du har gitt meg.

 

Mvh Hilfrid

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

Du kan poste nå og registrere deg senere. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Ditt forrige innhold har blitt gjenopprettet .   Tøm tekstverktøy

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.