Gå til innhold
Arkivverket

Hvem tror du at du er? - NRK


Oddbjørn Johannessen
 Del

Recommended Posts

  • Svar 162
  • Opprettet
  • Siste svar

Topp bidragsytere i dette emnet

  • Per Nermo

    15

  • Arnfrid Dommersnæs Mæland

    14

  • Reidar Oddløkken

    11

  • Odd Roar Aalborg

    15

Den ligger i digital form på Nasjonalbibliotekets søketjeneste, men det blir bare et vilt rot hvis jeg forsøker å legge lenke dit.

Har funnet den digitale utgaven, men kan tenke meg å ha boka enten som papirutgave eller som PDF

Lenke til kommentar
Del på andre sider

"Aspa-seminaret" begynner å bli litt gammel, i den forstand at den etter hvert har vist seg å inneholde en del feil. Jeg vil anbefale nye interesserte å se på de forsøksvis samlede debattene vedr. Aspa fra det gamle Brukarforumet, som våren 2010 ble samlet av Lars Ove Wangensteen, og som ligger søkbar på hans hjemmeside: http://wangensteen.net/Bibliotek/aspadebatter/index.html Det er også kommet en eller to artikler i Norsk slektshistorisk tidsskrift etter at "Aspa-seminaret" kom ut, som også korrigerer ting.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den ligger i digital form på Nasjonalbibliotekets søketjeneste, men det blir bare et vilt rot hvis jeg forsøker å legge lenke dit.

 

Det er bare å klikke på lenken i #1 i den nye debatten min eller her Min lenke

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For egen del har jeg den bokmerket allerede, og det kan jeg vel takke deg for. Men å overføre nettadressen til et innlegg her bød altså på litt problemer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

videre henviser Ugulen til (i tillegg til Vigerust)

 

Myrvoll, Klaus Johan Grønseth. «Eitkvart nytt um Aspa-ætti.» NST 36 (1998): 273–282

 

Grønli, Oddvar. «Ei ættetavla frå reformasjonstida.» NST 13 (1952): 209–244.

 

Grønli, Oddvar. «Ei ættetavla frå reformasjonstida. Tillegg.» NST 14 (1954): 345–354.

 

Noen som har disse?

Skulle ha desse her ein stad. *starter å leite*

 

Får sjekke den nye Smørhatt/Aspa-tråden om nokon har svart fyrst, så får vi overlete denne tråden til tv-programmet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Både Petter Schjerven og Kristin Krohn Devold var av Schjelderupslekt. Schjerven hadde Riborg Sørensdatter Schjelderup blant anene, datter av Søren Pedersen Schjelderup og Bolette Jensdatter Randulf. Det var hun som var gift med Martinus Lind Nissen.

 

Men når det gjelder Krohn Devold, så fikk jeg bare et glimt av tavla, og mener at det stod Anne Marie Schjelderup? Er det noen som vet hvem som var hennes foreldre? (er ikke sikker på at fornavnet er riktig).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Både Petter Schjerven og Kristin Krohn Devold var av Schjelderupslekt. Schjerven hadde Riborg Sørensdatter Schjelderup blant anene, datter av Søren Pedersen Schjelderup og Bolette Jensdatter Randulf. Det var hun som var gift med Martinus Lind Nissen.

 

Men når det gjelder Krohn Devold, så fikk jeg bare et glimt av tavla, og mener at det stod Anne Marie Schjelderup? Er det noen som vet hvem som var hennes foreldre? (er ikke sikker på at fornavnet er riktig).

 

 

Jeg mener at det var Mette Marie Melchiorsdtr. Schjelderup (1759-1815) gift med Iver Ludolfsen Høegh Krohn (1770-1839). Hennes foreldre var (ifølge det jeg har) Melchior Willumsen Schjelderup (1718-1801) og Ingeborg Marie Hansdatter Rue (1719-1785). Melchior var igjen sønn av Wilhelm Mentzøn (1694-1755) og Anne Helene Falch (1693-1718)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 

Både Petter Schjerven og Kristin Krohn Devold var av Schjelderupslekt. Schjerven hadde Riborg Sørensdatter Schjelderup blant anene, datter av Søren Pedersen Schjelderup og Bolette Jensdatter Randulf. Det var hun som var gift med Martinus Lind Nissen.

 

Men når det gjelder Krohn Devold, så fikk jeg bare et glimt av tavla, og mener at det stod Anne Marie Schjelderup? Er det noen som vet hvem som var hennes foreldre? (er ikke sikker på at fornavnet er riktig).

 

 

Kona til klokker i Norddal (se FT1801), Sunnmøre, Iver Høegh Krohn (c1770-1839), Metta Marie Melchiorsdotter Schjelderup (1759-1815) fra Rønne(id) i Gaupne, SF, var datter av proprietær på Rønne, Melchior Wilhelmsen Schjelderup (1718-1801) og Ingeborg Marie Hansdatter Munthe Rue (1719-1785) fra Fjaler i Sogn (se http://nermo.org/sle...0007.html#I5043). Melchior's far Wilhelm Mentzsøn Schjelderup var firmenning av Riborg Sørensdatter Schjelderup. Disses felles tippoldefar var Peder Jenssen Schjelderup (1571-1646), biskop i Trondheim.

 

(Etter påpekning i innlegget nedenfor har jeg rettet biskopens fødselsår fra 1751 til 1571. mvh Per Nermo)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kona til klokker i Norddal (se FT1801), Sunnmøre, Iver Høegh Krohn (c1770-1839), Metta Marie Melchiorsdotter Schjelderup (1759-1815) fra Rønne(id) i Gaupne, SF, var datter av proprietær på Rønne, Melchior Wilhelmsen Schjelderup (1718-1801) og Ingeborg Marie Hansdatter Munthe Rue (1719-1785) fra Fjaler i Sogn (se http://nermo.org/sle...0007.html#I5043). Melchior's far Wilhelm Mentzsøn Schjelderup var firmenning av Riborg Sørensdatter Schjelderup. Disses felles tippoldefar var Peder Jenssen Schjelderup (1751-1646), biskop i Trondheim.

Når det gjelder sistnevnte må han nødvendigvis være født endel år før han døde ... :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er ikke noe ca. i Iver Høgh Ludolphson Krohn sitt fødselsår. Han er døpt i Innvik i dagens Stryn kommune, Sogn og Fjordane den 27. desember 1770: Iver Høgh sin dåp. Og navnet er Iver Høgh, ikke Iver Høegh.

 

Gården i Luster heter Rønneid ikke Rønne.

 

Ellers er jeg enig i Jan og Per sine innlegg, med Marianne sin kommentar.

 

Tore V. spurte meg litt om denne sammenhengen Krohn - Schjelderup i mai 2009, kanskje var det i sammenheng med hans jobb med Kristin sine aner. Så kanskje jeg har hatt en ørliten finger med i denne siste episoden. ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Om Kristin Krohn Devold's 6 x tipp-oldefar på farssiden, rittmester i Stange, Hans Adam Hansen Stockman (1647-1725) ble det i søndagens program sagt at han i 1673 ble gift inn i Skaktavl-slekten. Dette årstallet tror jeg er feil. Såvit jeg vet ble han 1. gang gift med Dorthe Elisabeth Raabensøe, og deretter, rundt 1700?, med Anne Elisabeth Enevoldsdatter Skaktavl (c1672-1706) fra Nordvi gård på Stange, med hvem han altså fikk sønnen Otto Ludvig Stockmann Skaktavl (g.m. Anne Cathrine Jonsdotter og far til den i programmet omtalte 'mestermurermester' og brannassistent i Bergen, Otto Ludvig Stockmann, Kristin's 4 x tipp-oldefar). Noen som kan bekrefte ovenstående, samt fortelle når de to to Otto'er levde ?

 

Anne Elisabeth's foreldre, Enevold Torbjørnsen Skaktavl (1627-1702) og Dorothea Joachimsdatter Budde (c1653-c1700) ble visstnok gift i 1672. Kanskje 1673 er datterens fødselsår ?

 

Og Stochman-mannavnet stammer altså, som det ble sagt, fra Hans Adam's farfar Christopher Hanssøn Stockman (c1573-1642), som var sogneprest i, ja, nettopp: Stokke (i Vestfold), og navnet er altså ikke hanseatisk, om enn aldri så 'typisk' sådant.

 

Om Enevold Skaktavl's farfars far, sogneprest på Toten, Torbjørn Olavsson Skaktavl (død 1577) ble det sagt i programmet at han fikk to barn med sin hustru Rønnaug Mogensdatter [Handingmann] 'af Nordvi gård', som han overlevde. Jeg har notert at disse fikk minst tre barn, nemlig Torbjørn (til Nordvi og Samsal) (g.m. Inger Jørgensdatter Walrafn), Christen (til Flønes? ('Flenes')) (g.m. Adelus Jørgensdatter Walrafn, Ingers søster), Karen (g.m. Hans Eriksen Bernhoft) og kanskje Aslak ? Noen som kan bekrefte disse barna ?

 

'Følgekvinnen' som Hr Torbjørn fikk sønnen Baltser med (u.e.) het såvidt jeg vet Ragnhild Hansdatter. I tillegg skal han ha 'hatt' (!) kvinnene Ingrid Petersdotter 'fra Nordlandene' (var de gift ?) (død 29 Nov 1548 og omtalt i et sørgediktet trykket i Wittenberg i 1562, skrevet av Thure Olavsson Hummer) og Anne Svendsdatter Galde. I TV-programmet ble det sagt at han hadde en kvinne etter Rønnaug's død som han ikke giftet seg med. Noen som kjenner rekkefølgen på Hr Torbjørn's kvinner: Ingrid, Ragnhild, Anne og Rønnaug ? Var det kanskje fler ?

 

Den Olav Teiste som Hr Torbjørn drepte (i fylla) mens Olav var på besøk i prestegården på Toten skal (formodentlig ved annen anledning !) ha omtalt Torbjørn som sin 'kjære frende', hvilket antakelig betyr slektning (vel ev. fjernere enn søskenbarn) ev. 'svoger' (i vid betydning). Noen som kjenner til dette 'frendskapet' ? Er det her snakk om Olav Jonsson Teiste (c1526-et1578) til Bjelland (Kvinnherad) ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er ikke noe ca. i Iver Høgh Ludolphson Krohn sitt fødselsår. Han er døpt i Innvik i dagens Stryn kommune, Sogn og Fjordane den 27. desember 1770: Iver Høgh sin dåp. Og navnet er Iver Høgh, ikke Iver Høegh.

 

 

Takk, Remi !

 

Kjennes leddene mellom Kristin's 3 x tipp-oldefar Iver Høgh Ludolfsen Krohn (1770-1839) fra Innvik sin farfar Johan Jørgen Krohn (1701-1743) og dennes (antatte) oldefar Johan Jørgen Krohn (som 18 Jul 1626 fikk borgerskap i Bergen som mestersnekker, og som altså heller ikke var hanseat) ?

 

Det er fristende å tippe at Iver Høgh Ludolfsen Krohn (1770-1839) var fetter av kaptein Johan Jørgen Krohn (c1766-1834 Ringerike), som i FT1801 bor på Kronberg i Fluberg, Søndre Land, Oppland, g.m. Boel Maria Magelsen, enke etter kjøpmann i Drammen, Jørgen Christian Thomas Meiniche fra Randers. Noen som har informasjon om dette ?

 

Er Kristin's Krohn-linje i slekt med f.eks. Hans Krohn (1660 Rostock - 1707 Bergen), som med sin kone Magdalena Echlenborg fikk sønnen Claus Hansen Krohn (1691 Rostock - 1744 Bergen) (g. c1725 m. Gedske Danchertsdatter) ? Eller er dette 'ekte' hanseater ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er fristende å tippe at Iver Høgh Ludolfsen Krohn (1770-1839) var fetter av kaptein Johan Jørgen Krohn (c1766-1834 Ringerike), som i FT1801 bor på Kronberg i Fluberg, Søndre Land, Oppland, g.m. Boel Maria Magelsen, enke etter kjøpmann i Drammen, Jørgen Christian Thomas Meiniche fra Randers. Noen som har informasjon om dette ?

 

 

Det ser ut til at kaptein Johan Jørgen Krohn (c1766-1834 Ringerike), var halvbror (ikke fetter) av klokker i Norddal, Iver Høgh Ludolfsen Krohn (1770-1839), begge sønner av Ludolf Johansen Krohn (1741-1795), som først var g.m. Mette Christine Cornelisdatter Reutzer (1739-1766) fra Bergen og så med Meine Cathrine Høgh (1749?-1827) fra Borgund (Vegsund, Ålesund). (I TV-programmet var sistnevnte kalt Mette Cathrine Høegh).

 

Ludolf Krohn's far Johan Jørgen Krohn (1701-1743) var først g.m. Johanne Nielsdatter Holbech (mor til Hans Michel Krohn. f. 1727), og så med Alhed Ludolfsdatter With (f. 1709), mor til Ludolf (1741-1795) og Johan Jørgen (1743-1809).

 

Men hvem var far og farfar til Johan Jørgen Krohn (1701-1743) ?

 

Og hadde denne Johan Jørgen en bror Jacob Krohn som var gift med søsteren Gedsche til hans kone Alhed (Alida) Ludolfsdatter With ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk til alle som svarte på spørsmålet om Schjelderup-forbindelsen.

 

Når det gjelder Galde-dama som ble gift med Sjakkbrett-Torbjørn, så synes jeg å huske at hun stakk av fra presten - med en annen, og at det syntes å være forståelse i samtiden for at hun forlot Torbjørn, som skulle ha vært en stor jentefut. Men den historien får jeg ikke tak i her jeg er nå, så det får i tilfelle vente til i morgen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

'Følgekvinnen' som Hr Torbjørn fikk sønnen Baltser med (u.e.) het såvidt jeg vet Ragnhild Hansdatter. I tillegg skal han ha 'hatt' (!) kvinnene Ingrid Petersdotter 'fra Nordlandene' (var de gift ?) (død 29 Nov 1548 og omtalt i et sørgediktet trykket i Wittenberg i 1562, skrevet av Thure Olavsson Hummer) og Anne Svendsdatter Galde. I TV-programmet ble det sagt at han hadde en kvinne etter Rønnaug's død som han ikke giftet seg med. Noen som kjenner rekkefølgen på Hr Torbjørn's kvinner: Ingrid, Ragnhild, Anne og Rønnaug ? Var det kanskje fler ?

 

 

Etter å ha lett mer på nettet har jeg funnet et par omtaler av Hr Torbjørn Skaktavl til Toten (død 18 Jul 1577) som kaster ytterligere lys over 'damene hans' :

- Norsk Prestehistore, om Hr Torbjørn's første (?) kone Ingerid Pedersdatter (død 29 Nov 1548)

- Web-side (home.online.no/~mkleppes) (fra 'Stub's opptegnelser') om Hr Torbjørn's neste (?) kvinne Anna Galle (trolovet etter kona Rønnaug's død, men før 1573)

 

På bakgrunn av dette virker det som rekkefølgen må ha vært slik: Ragnhild Hansdatter (ikke gift), Ingerid Pedersdatter (gift), Rønnaug Mogensdatter (gift) og Anna Svensdatter Galle (ikke gift).

Det er imidlertid ikke klart for meg om frillesønnen Baltser med Ragnhild Hansdatter ble født før, under eller etter ekteskapet med Ingerid Pedersdatter. Etter Rønnaug's død trolovet Hr Torbjørn seg med Anna Galle, men hun skal altså etterhvert ha kommet på bedre tanker ....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Programmene som vises er redigert og klippet i relativt stor grad, slik at en ikke uvesentlig del av den informasjonen som faktisk ligger på bordet ikke blir vist.

 

Johan Jørgen Krohn fra Altona tok borgerskap i Bergen i 1726 som mestersnekker. Han er nok identisk med den Johan Jørgen Krohn (1701-1743) som omtales i denne tråden.

 

I forarbeidet til opptakene høsten 2009 fikk jeg oversendt informasjon som var innhentet i Tyskland. Fra dette materialet klipper jeg ut det som identifiserer Johan Jørgen Krohns søsken og far:

 

"die folgende Familie:

 

Vater: Hans Crohnen

Mutter: unbekannt

Kinder: Johann Jürgen, getauft am 24. Februar 1701

Anton Johann, getauft am 25. Januar 1704

Catharina Elisabeth, getauft am 30. Mai 1706

Ilsabe Maria, getauft am 11. November 1708

Hans, getauft am 14. Oktober 1712

 

Hauptgemeinde Altona St. Trinitatis, Taufen 1682-1720

Jahr 1701 Seite 159

# 36, [getauft] den 24 Feb, [Vater] Hans Crohnen [ein] Sohn, [mit dem Namen] Johann Jürgen, [Taufpaten] Johann Detloff, Hinrich Sieffke, Anna Elisabeth Tohmann (?)"

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Johan Jørgen Krohn fra Altona tok borgerskap i Bergen i 1726 som mestersnekker. Han er nok identisk med den Johan Jørgen Krohn (1701-1743) som omtales i denne tråden.

 

 

Men det ble jo i programmet gjentagne ganger sagt (av deg) at Johan Jørgen Krohn fikk sitt borgerskap som mestersnekker i Bergen i 1626 (18 Juli), ikke 1726, som du skriver ovenfor.

Riktignok sa Kristin i programmet, til min forvirring, at ' - da er han vel født rundt 1700 !'

 

Det ble altså nevnt feil århundrede i programmet ? Meget forvirrende ....., men flott å få oppklart !

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 måneder senere...

Det er noen dager siden dette skjedde, men 16. mai vant NRK 1. prisen i Gullruten i kategorien Beste dokumentar – eller faktaserie for programmet Hvem tror du at du er?

Dette var da moro - gratulerer til alle involverte!

Min lenke

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det var fleire program eg aldri fekk sett, men eg tenkte eg hadde god tid, sidan programma vart lagde ut som nett-tv. Seinare har eg ikkje funne dei att. Er det nokon som veit om desse programma framleis er tilgjengelege, og i så fall kvar?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg finner dem heller ikke. Merkelig at et så populært program ikke ligger på NRKs side, men kanskje hadde det blitt for mye trafikk på siden? Jeg har kost meg i dag med The Generations Project. Stort sett amerikansk slektsgransking, og litt mindre spektakulært. LENKE

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg hadde også gledet meg til å se det jeg gikk glipp av da serien gikk på TV. Men etter å ha lett forgjeves på Nett Tv tok jeg en telefon til NRK og fikk beskjed om at de var allerede fjernet (og dette er flere uker siden). Jeg husker ikke årsakene men det hadde vel å gjøre med rettigheter og alle slike juridiske ting. Disse programmene var bare tilgjengelig noen uker, tror jeg.

 

Virkelig synd med en så populær serie..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg hadde også gledet meg til å se det jeg gikk glipp av da serien gikk på TV. Men etter å ha lett forgjeves på Nett Tv tok jeg en telefon til NRK og fikk beskjed om at de var allerede fjernet (og dette er flere uker siden). Jeg husker ikke årsakene men det hadde vel å gjøre med rettigheter og alle slike juridiske ting. Disse programmene var bare tilgjengelig noen uker, tror jeg.

 

Virkelig synd med en så populær serie..

 

Da får de sende en reprise til vinteren :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

Du kan poste nå og registrere deg senere. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Ditt forrige innhold har blitt gjenopprettet .   Tøm tekstverktøy

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.