Gå til innhold
Arkivverket

Hvem tror du at du er? - NRK


Oddbjørn Johannessen
 Del

Recommended Posts

  • Svar 162
  • Opprettet
  • Siste svar

Topp bidragsytere i dette emnet

  • Per Nermo

    15

  • Arnfrid Dommersnæs Mæland

    14

  • Reidar Oddløkken

    11

  • Odd Roar Aalborg

    15

Da ligger disse gårdene antagelig i naturskjønne omgivelser i foten av Sunnmørsalpene, men antagelig levde de som bodde her i gamle dager ikke av utsikten til naturen, men kanskje likevel i et frodig landskap med forholdsvis gode, men harde levevilkår? Våren kommer muligens to måneder tidligere enn i resten av landet og varer 2 måneder lenger på høsten (altså lenger vekstsesong), også hadde de vel muligens fisken i Hjørundfjorden som et livstilskudd? Forstår nå Kåre Willoch i beklagelsen av at ikke sunnmørslinjen ikke kom med i slektsprogrammet! Den linjen virket spennende,men ammen i København var jo oggså spennende, og pensjonen hun fikk var jo på høyde av dagens skyhøye pensjonsgarantier! Jeg syns at studiomøtet med Bård Ose(en fantastisk programleder og Kåre Willoch en fantastisk mann) overgikk søndagens program!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Petter Schjerven hadde opptil flere interessante aner, og jeg skulle gjerne sett tråden fra ham og tilbake til ridderen. Det er ikke ofte vi opplever at det er en linje så langt tilbake i tid....

 

 

Grethe

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det virket på Tore som at linja ikke var helt klar, men at det var sikkert at det gikk ei linje der - formodentlig på grunnlag av noe arveoppgjør?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Flott og interessant program i kveld, Petter Schjervens spennende slekt og personlighet bidro til det. Også fint å se Tore Vigerusts bidrag. La merke til at han nevnte tatoveringen sin, den kan sees her: Genealogi.no

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er kanskje det jeg savner mest med denne serien. Hvordan de finner de tingene de finner. Særlig slikt som dette.

All den tid vi vet at de dokumenterte linjene bakover stopper lenge før 1500-tallet for de fleste, og så dukker det opp en ridder fra 1300-tallet, tilsynelatende fra intet?

 

Noen som har nærmere informasjon om denne linjen med kanskje litt mer dokumentasjon?

Det er nemlig svært interessant :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det virket på Tore som at linja ikke var helt klar, men at det var sikkert at det gikk ei linje der - formodentlig på grunnlag av noe arveoppgjør?

 

Når jeg skumleser dette sammendraget, som synes å være kilde- og litteraturbasert, får jeg inntrykk av at man bare kjenner navnet på et barn av Toralde, men at det må ha vært flere. Dermed blir det én eller flere navnløse personer i linjene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

All den tid vi vet at de dokumenterte linjene bakover stopper lenge før 1500-tallet for de fleste, og så dukker det opp en ridder fra 1300-tallet, tilsynelatende fra intet?

 

Dette er nok problemstillinger slektsforskere og historikere har balet med siden midten av 1800-tallet. Skulle man forsøkt å trenge inn i denne materien, dvs. forskningshistorikk og uenigheter, ville mange seere sikkert ha falt av. Intensjonen med serien må være å pirre nysgjerrighet, så får slektsforskerforeninger, arkivinstitusjoner og andre i neste omgang ta arbeidet med å rettlede de "nyfrelste".

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Og endelig, et stykke opp i Petter sitt tre, kom vi inn på personer som tilhører slekten der farfar, far og sønn, alle var biskoper. Kanskje den eneste slekten i landet der dette er tilfelle. Har ventet lenge på dette.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En kuriositet og egentlig utenfor sammenhengen: Den kongen som ga Petter Schjervens forfar rett til å starte opp Adresseavisen i Trondheim, var den sammen kongen som en av formødrene til Kåre Willoch var amme for: Christian 7. Stemmer ikke det?

 

Grethe

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Samanhengen mellom Toralde Smørhatt og Aspa-slekta som vist i skjerm to der er mykje omdiskutert, m.a. òg i det gamle forumet her.

 

Har ikkje fått sett programmet enno, så eg kan elles ikkje seie stort om korleis linja kjem dit, men Aspa-ætta på Nordmøre har mange etterkommarar.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Reidar (# 40) slekta til Kåre Willoch på morssida er frå Saure i Hjørundfjorden på Sunnmøre.

Ifølge Hjørundfjordboka 4, Gard og ætt, side 142, garden Fram-Saure så kom Kåre Willoch sin bestefar herifrå.

 

 

Han heitte Olaf Saure, levde 1857-1930. Tok lærareksamen på Stord, lengste arbeidstida i Drammen, gift 1888 med Klara Mathilde Lier frå Skoger. Dette er besteforeldra til Kåre Willoch.

 

Mvh

 

Ingmar

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Petter Schjerven hadde opptil flere interessante aner, og jeg skulle gjerne sett tråden fra ham og tilbake til ridderen. Det er ikke ofte vi opplever at det er en linje så langt tilbake i tid....

 

 

Grethe

 

Hei Grethe,

 

Ser at Nermo har rekken fra Thulenius bakover til Aspa, men om det er den samme som Tore hadda funnet skal ikke jeg påstå. Min lenke<br><br>Så er det ulikt bakover fra Ivar Trondson i Aspa <a href="http://www.nermo.org/slekt/d0033/g0000036.html#I7135">Min lenke</a> <br>Men Nermo nevner noe om usikkerheten her.<br>

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Og endelig, et stykke opp i Petter sitt tre, kom vi inn på personer som tilhører slekten der farfar, far og sønn, alle var biskoper. Kanskje den eneste slekten i landet der dette er tilfelle. Har ventet lenge på dette.

 

Remi (#59) Eg veit ikkje kva biskopar du tenkjer på, men her er "biskopslekta" Hille:

http://no.wikipedia.org/wiki/Georg_Hille

 

mvh Kai

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Eg trudde Tore held seg for god til å koma med slikt tull som det vi får presentert her, - særleg sidan han var så kritisk til det han kalla ynskjetenkning sjølv , - i alle fall så lenge det kom frå oss andre. Det finst nemleg ikkje det minste av prov for at Hr. Toralde Sigurdsson hadde anna etterslekt enn dotra Kristina og ho var bevisleg barnlaus. Her har eg ein mistanke om at Tore nærast har vorte pressa av produsenten til å "hosta opp" ein riddar, slik at TV-sjåarane kunne verta presentert for eit lite skodespel frå middelalderen og riddarlivet den gongen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Om den Orning - linjen er korrekt (vist i ene minibildet til Grete Singstad) så har Petter mange fjerne slektninger her vest i landet også.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 

Linjen 'Smørhatt' - Thulesius, eller rettere: linjen Adelus - Thulesius, _kan_ være som angitt nedenfor, dersom en 'går ut fra' at Adelus Erlingsdotter sin sønn Trond ikke var sønn av ridderen Toralde Sigurdsson (Galte ?) [smørhatt] (død ca. 1403) , men av Adelus sin angivelige tidligere ektemann Ivar :

 

1. Adelus Erlingsdotter (c1365?-et1437)

2. Trond Ivarsson, g.m. Jorann Aslaksdotter ?

3. Ivar Trondson Aspa død 1498, fehirde for erkestolen i Nidaros

4. Sunnive Ivarsdotter Aspa, g.m. Erik Torsteinsson, kannik i Tr.hj, s.pr. i Aure, død før 1519

5. Torstein Erikson Aspa, g.m. Gudron Jonsdotter

6. Auden Torsteinson Aspa, g.m. Hustru Lisbeth på Veiholmen

7. Guri (?) Audensdotter, g.m. Sjur Torkjellson på Veiholmen, senere Helgebostad og Vikstrøm, Hitra

8. Auden Sjursen

9. Ole Audensen (usikre foreldre), s.pr. i Tromsø 1696-1718, g.m. Karen Mogensdatter

10. Knud Olsen Thulesius, handelsm. i Tromsø, død 1729, g.m. Ellen Petersdatter Hyscher (hvem er hennes foreldre ?)

11. Ole Andreas Thulesius f. ca.1708/1714, tredjeprest i Vår Frelser, Chria., g.m. sin egen konfirmant Anna Lange (Berntsd.) Orning f.1729

 

Adelus Erlingsdatter blir 'på dette viset' 7. tippoldemor til Ole Andreas Thulesius.

('Selvsagt' er intet av ovenstående 'suget av eget bryst', men 'kok' fra diverse debatter på DA, mv.)

 

Og videre ned til Petter så det altså slik ut : (Kilde: For det meste gårsdagens ' - Hvem tror du at du er ?' nr. 7 av 8)

 

11. Ole Andreas Thulesius, g.m. Anna Lange (Berntsd.) Orning

12. Andrea Margrethe Thulesius f.c1762, g.m. artillerikaptein i Fredrikstad, Ludvig Didrik Bühring

13. Ole Andreas Bühring i Chria., g.m. Karen Petrine (Hermanna ?) Huus

14. Birgitte Margrethe Bühring f.1822, g.m. Hans Gullichsen

15. Hilmar Sverre Gullichsen, g.m. Maren Sofie Sendresen

16. Ella Alexandra Gullichsen, g.m. skipsfører Harald Blom (1882-1960)

17. Eva Blom (1916-1983), g.m. Reidar Wilhelm Schjerven

18. Roar Wilhelm Schjerven, g.m. Elisabeth Ribo (restaurant-eierens datter)

19. Petter Wilhelm Blichfeldt Schjerven, g.m. Norun Helene

 

Ole Andreas Thulesius blir dermed 5. tippoldefar til Petter Wilhelm Blichfeldt Schjerven.

 

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 

Og her er Schjelderup-linjen :

 

Peder Jenssen Schjelderup (1571-1646), biskop i Trondheim

Anna Pedersdatter Schjeldrup, g.m. Søfren Hanssen, s.pr. Trh. DK

Peder Sørensen Schjelderup, conrector i Trhj.

Søren Pedersen Schjelderup, kaptein

Riborg Schjelderup, g.m. Martinus Lind Nissen (Adresseavisa's grunnlegger)

Peder Schjelderup Nissen, s.pr. i Melhus

Ole Hartvig Nissen (grunnla 'Hartvig Nissens Skole' i Christiania)

Olga Magdalene Nissen, g.m. Carl Christian Maurits Blom, tollbetj. i Tvedestrand

Harald Blom, skipsfører (se innlegget ovenfor)

 

Peder Jenssen Schjelderup er 5. tippoldefar til Harald Blom

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvor kommer Blichfeldt inn i bildet? E det øynene mine som svikter når jeg ser på oversikten din, Per Nermo, og ikke ser noen med det navnet der?

 

 

Grethe

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Grete (71)

 

Petter sjølv står jo oppført med Blichfeldt-namnet som nr. 19 i Pers første innlegg. Namnet kjem truleg frå mora si side som ikkje er utgreidd i Pers innlegg. Det må nok i denne samanhengen oppfattast som eit døypenamn meir enn eit ættenamn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ang. følgende punkter i Pers øverste liste i innlegg (69):

7. Guri (?) Audensdotter, g.m. Sjur Torkjellson på Veiholmen, senere Helgebostad og Vikstrøm, Hitra

8. Auden Sjursen

9. Ole Audensen (usikre foreldre), s.pr. i Tromsø 1696-1718, g.m. Karen Mogensdatter

 

Dette kan minst like sannsynlig være slik:

 

7. Mille Audensdatter, g.m. sokneprest Mikkel Kristensen i Hemne

8. Auden Mikkelsen, nevnt som sagbrukseier

 

I sistnevnte tilfelle kan hr. Ole Audensen være bror av hr. Mikkel Audensen i Kvæfjord.

Bevis for dette foreligger foreløpig ikke. (Men en Ole Audensen er faktisk dokumentert på Vikstrøm.)

 

Så en bemerkning ang. Adelus Erlingsdatter, som hevdes å være opphav til den senere Aspa-slekten.

Men merkelig nok brukes hverken navnet Adelus eller Erling i de nærmeste leddene der, ei heller Toralde.

 

Kan forklaringen her være en annen?

 

Kristine Toraldesdatter dokumenteres å være "farsøster" til Olav, Ivar og Arne Trondssønner. Vigerust anså

vel dette som nærmest et bevis for at ridder Toralde Sigurdsson er far til Trondssønnenes far, mens andre

(som jeg har vært mer enig med) heller antar at Toraldes ektefelle, Adelus Erlingsd., er mor til den

aktuelle Trond (Ivarsson?) i et evt. tidligere ekteskap.

 

Nå har ikke jeg fulgt så godt med i Aspa-debattene at jeg har oversikt over alle argumenter som taler for

sistnevnte variant, men jeg var for en tid tilbake så "frekk" å nevne at begrepet "farsøster" i eldre tid

faktisk kan brukes om fars brors kone uten at det avstedkom noen videre diskusjon.

 

Nok en gang vil jeg derfor nevne muligheten for at "farsøster" Kristine Toraldesd. kan være blitt det via sitt

ekteskap med Svein Arnesson, dvs. at den ukjente Trond i så fall kan være en Arnesson og bror av Svein,

noe navnet til Tronds ene sønn også muligens kan antyde. Er denne eller en lignende variant helt utenkelig?

Det er da merkelig at så få av de påståtte opphavsnavnene her finnes i den senere Aspa-slekten. Enkelte Adelus

forekommer riktignok der, men såpass lenge etterpå at de ikke umiddelbart kan antas å være kalt etter Adelus

Erlingsdatter.

 

Også litt bergverksmiljø

 

Til slutt tar jeg med at den her aktuelle Hartvig Nissen er gift med Karen Magdalene Aas, som ifølge http://www.riiserfam.com/slekt-leif/Html/0001/996.htm er datter av sorenskriver Johannes Henriksen Aas i Tromsø. Sistnevnte ætter fra diverse kjente Røros-slekter som Aas(en), Garmager og Prytz. Didrik Galaaens kone, Berit Jensd., er antagelig søster av Iver Jenssen Nergaard i Kvikne (funnet og dokumentert av Øyvind Holan, mens undertegnede har lokalisert to søstre til på gårdene Grøtli og Storeng i Kvikne). Deres mor er Maren Iversd. Prytz, datter av stiger Iver Johansen Prytz.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette programmet ble jo overraskende spennende å følge. At Ole Andreas Thulesius er min farmors farmors farmors far visste jeg, men hadde ikke ventet å høre om ham i går. Men om min fars tremenning Eva Blom visste jeg bare at hun var gift med "en Schjerven" (i følge min farmors notater, som jeg har hatt mye glede av). Nå vet jeg jo hvilken Schjerven.

 

Programmet var jo såvidt innom Minnehallen for sjøfolk i Stavern. Det som ikke ble nevnt, såvidt jeg hørte, var at Petter Schjervens tippoldefar sjøkaptein Sverre Hilmar Gullichsen, i motsetning til sin svigersønn Harald Blom, ikke overlevde første verdenskrig. Han ble torpedert i Bristolkanalen i september 1918, og ble funnet omkommet i sjøen med skipspapirene under jakken. Hans navn finnes i minneprotokollen i Stavern.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei,

 

Er det noen som vet om Petters farfar, Reidar Wilhelm Schjerven f 1910, hadde/har yngre søsken. Jeg har Odd Tidemand Schjerven f 19.6.1917, Bærum, inngiftet i nær familie. Er det samme slekt?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

Du kan poste nå og registrere deg senere. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Ditt forrige innhold har blitt gjenopprettet .   Tøm tekstverktøy

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.