Gå til innhold
Arkivverket

Hvem tror du at du er? - NRK


Oddbjørn Johannessen
 Del

Recommended Posts

  • Svar 162
  • Opprettet
  • Siste svar

Topp bidragsytere i dette emnet

  • Per Nermo

    15

  • Arnfrid Dommersnæs Mæland

    14

  • Reidar Oddløkken

    11

  • Odd Roar Aalborg

    15

Er det her snakk om Schierven-slekten fra Larvik-området ?

 

Jeg vet ikke, men ser at Reidar Wilhelm med foreldre og søsken bor i Valkyriensgate i Oslo i 1910.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Odd Roar (73)

 

Vi bør ikkje la dette utvikla seg til ein aspdebatt, då det er rikeleg med trådar frå før om denne slekta. Likevel ein kort kommentar; Løysinga du skisserer er muleg, men etter min meining ikkje særskild sannsynleg. Fordelen med Trond Ivarsson er at han er kjeldebelagt og lokalisert til Nordmøre slik som sonen Ivar Trondsson. Dessutan var han i erkebiskopen si teneste. Sjå s. 113 og s. 116 i Jørgensens utgåve av Aslaks Bolts Jordebok frå 1997.

 

Oppkallingsreglane var visstnok slik at ingen skulle attkallast så lenge dei var i live og Adalis levde lenge. Dessutan kan det ha vore oppkalla personar som vi ikkje kjenner identiteten til, eller personar som har døydd unge.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Til slutt tar jeg med at den her aktuelle Hartvig Nissen er gift med Karen Magdalene Aas, som ifølge http://www.riiserfam.com/slekt-leif/Html/0001/996.htm er datter av sorenskriver Johannes Henriksen Aas i Tromsø. Sistnevnte ætter fra diverse kjente Røros-slekter som Aas(en), Garmaker og Prytz.

 

Sorenskriveren og hans slekt ble omtalt i Terje Gudbrandsons foredrag (lest av Rune Nedrud) om "Røros som sosialt verksted" på NSFs Røros-seminar lørdag for en drøy uke siden.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Til Finn:

 

Er enig i at det ikke bør etableres noen ny Aspa-debatt i herværende tema, men fant det likevel

passende å nevne "farsøsteren" på et litt synlig sted. Er jo ellers enig i at en nordmørsk Trond

(gjerne Ivarsson) er mer sannsynlig som Trondssønnenes far enn en påstått sønn av ridderen fra

gårsdagens TV.

 

Til Tore:

 

Håper foredragene på seminaret snart blir tilgjengelig på nettet. Det er langt viktigere enn å samle

et antagelig fåtall personer til konsentrert høytlesing i Oslo. Har som nevnt selv bidratt litt også

så sant Berit Jensd. i lenkens anetavle er korrekt oppgitt. (Berit selv er som nevnt identifisert av

Holan, som ætter fra broren Iver på Nergård i Kvikne. Deres far Jens er helst identisk med Jens Stensen

ved Tolga hytte, bror av Svend Stensen samme sted. Muligens er også Anders Stensen på Røros en bror.)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Til Tore:

 

Håper foredragene på seminaret snart blir tilgjengelig på nettet.

 

Det håper jeg også - men jeg er nok ikke rett adressat for et slikt ønske.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Får håpe at rette vedkommende er innom her også da.

 

Nå for tiden er vel gjerne slike foredrag skrevet direkte på en PC,

og da bør vel ikke dette være så vanskelig å få til.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I begynnelsen av programmet kunne jeg ikke begripe hvorfor Schjerven ustanselig gikk rundt med gul cap - men det var jo selvsagt en "smørhatt".

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er synd at Scherven ble lurt på denne måten. Siden påstanden nå er fremført på fjernsynet og at den samtidig har den ikke helt ukjente genealogen Tore Vigerust som opphavsmann, så blir vel den meningsløse påstanden om nedstamming fra Hr. Toralde Sigurdsson "Smørhatt" stående for all fremtid. dry.gif

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Får håpe at rette vedkommende er innom her også da.

 

Nå for tiden er vel gjerne slike foredrag skrevet direkte på en PC,

og da bør vel ikke dette være så vanskelig å få til.

 

Jeg tar spørsmålet opp på dagens styremøte i NSF.

 

Dag T. Hoelseth

(Varamedlem, NSFs styre)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Til Ingmar Seth i innlegg 63, tusen takk for info`en om Saure, og tok samtidig en kikk på den flotte hjemmesida di! Hvis jeg forstår det rikig så har du også litt tilknytning til mine trakter, Os i Østerdalen:-)!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Lars Ove Wangensteen

Det er synd at Scherven ble lurt på denne måten. Siden påstanden nå er fremført på fjernsynet og at den samtidig har den ikke helt ukjente genealogen Tore Vigerust som opphavsmann, så blir vel den meningsløse påstanden om nedstamming fra Hr. Toralde Sigurdsson "Smørhatt" stående for all fremtid. dry.gif

 

Det er noe som skurrer her

Jeg nekter å tro at Tore V lot seg presse av NRK og produksjonsselskapet til å begå en så grov feil som å bevisst presentere en falsk slektstavle.

Tore V måtte i så fall ha stått til rette for dette i dag hvis han hadde levd, og jeg tror han hadde det i tankene i fjor da denne episoden ble produsert.

Jeg velger inntil det motsatte er bevist at Tore visste mer enn det som hittil er kjent om denne ridderen og hans etterkommere.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Eg trudde Tore held seg for god til å koma med slikt tull som det vi får presentert her, - særleg sidan han var så kritisk til det han kalla ynskjetenkning sjølv , - i alle fall så lenge det kom frå oss andre. Det finst nemleg ikkje det minste av prov for at Hr. Toralde Sigurdsson hadde anna etterslekt enn dotra Kristina og ho var bevisleg barnlaus. Her har eg ein mistanke om at Tore nærast har vorte pressa av produsenten til å "hosta opp" ein riddar, slik at TV-sjåarane kunne verta presentert for eit lite skodespel frå middelalderen og riddarlivet den gongen.

 

Jeg har ingenting å bidra med når det gjelder Toralde Sigurdsson, men jeg finner det nokså urimelig at du mistenker Tore Vigerust for å ha latt seg presse av NRK til "å hosta opp" en ridder til underholdningsbruk. Vigerust var selvsagt ikke feilfri (hvem er det?), men jeg synes det er å gå over streken å så tvil om hans faglige integritet på den måten.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har ingenting å bidra med når det gjelder Toralde Sigurdsson, men jeg finner det nokså urimelig at du mistenker Tore Vigerust for å ha latt seg presse av NRK til "å hosta opp" en ridder til underholdningsbruk. Vigerust var selvsagt ikke feilfri (hvem er det?), men jeg synes det er å gå over streken å så tvil om hans faglige integritet på den måten.

 

Skal se programmet en gang til, men mener at jeg registrerte at Tores tavler, som han holdt i hånden utendørs, var i to deler. Kan det være at Toralde Sigurdsson bare ble presentert som slektning, ikke ane, og at det er NRK-produsentene som har pyntet på dette? Har også problemer med å forstå at Tore bevisst kan ha gitt unøyaktige opplysninger.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det har lenge hersket tvil om Toralde Sigurdsson er det mest sannsynlige opphavet til Aspa-slekten, men

i TV-programmet er jo det svært så sikkert. Det bør det vel ikke være hvis dette skal være faglig seriøst.

 

I samme program nevner Vigerust at det i slektsgranskermiljøet er uenighet om hvilken forbindelse slekten

Thulesius har til Aspa (som den nok har). Husker jeg ikke helt feil, var det faktisk undertegnede som tidlig

i 2005 begynte å stille spørsmål om dette. Videre undersøkelser av Randi Rostrup viste at det var lite sannsynlig

at den inntil da i mange år antatte linjen kan være den riktige.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det går tydeleg fram av Grete Singstads skjermdump i innlegg (61) i denne debatten korleis Tore meinte at Skjerven nedstamma frå Hr. Toralde. Det er den gamle visa om at Aspaætta nedstamma frå same riddaren gjennom ein samfedra bror av Kristine Toraldsdotter og at denne broren er gjeven namnet Trond Toraldesson, ein person som så langt aldri er kjeldebelagt. Eg meiner også gjennom fleire debattar her på forumet å ha prova at Trond og Kristine ikkje kunne vera samfedra sysken, men sammødra. Til Tores forsvar skal det seiast at han han aldri har godteke desse prova, men han har heller aldri makta å tilbakevisa dei. At han har visst noko som vi andre ikkje visste trur eg heller ikkje noko på, då måtte det ha kome fram gjennom alle debattane her. Når eg skriv at Tore nærast har vorte pressa til å hosta opp ein riddar, så var det kanskje ein uheldig uttrykksmåte. Det eg meinte var at produsenten kan ha uttrykt eit sterkt ynskje om å få ein riddar presentert, og at Tore da har vorte freista til å nytta denne Hr. Toralde. No blir det jo rimeleg behendig hoppa bukk over korleis Skjerven nedstamma frå Toralde i programmet og kan henda var det gjort med vilje, slik at bråket skulle verta mindre i etterkant. Synes å hugsa at Tore var ute etter å visa at Kristina hadde andre sysken i ein av dei siste debattane eg hadde med han om Aspaslekta, men eg hugsar ikkje kva for debatt dette var.<BR><BR>Når eg no høyrer på programmet ein gong til, så høyrer eg at Tore til og med påstår at det er semje blant slektsforskarane om at Thulesius nedstammar frå Hr. Toralde, men at dei ikkje er heilt samde om korleis. Dette er naturlegvis også urett.

Endret av Finn Gunnar Oldervik
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mener Tore nevnte at det var enighet i slektsforsker-miljøet at denne Scherven nedstammet fra denne Toralde, men med forbehold at jeg husker feil? Og en kan vel kanskje da ikke ta dette som et 100% bevis? Men nå er jeg på gyngende grunn med husken et døgn tilbake!

Benytter anledningen til å redigere, "gransker-miljøet" er vel riktig å si og ikke "slektsforsker-miljøet"!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kommentar ang. #91 og #92:

 

Det jeg sier er at Vigerust i programmet nevner at det er litt tvil i granskermiljøet om hvilken linje fra Thulesius til Aspa som

er den riktige. Ut fra hans fremstilling blir det da sikkert at ridderen er opphavet, men det er jo her bl.a. forståelsen av begrepet

"farsøster" blir svært viktig, siden dette ordet nærmest alene er "beviset" her, så vidt jeg har oppfattet. Det blir jo et svært tynt

sådant, siden en "farsøster" i eldre tid ikke nødvendigvis må være det samme som farens helsøster.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

(Odd Roar / innlegg #73) :

 

Den i linken (ref. innl. #73) nevnte Erik Andreas Colban (1760-1828) (prost og sognepr. i Vågan, forligelses-/bygdecommissionær, bosatt i Kirkevåg, Vågan, Lofoten, i 1801) skal være sønn av skipskaptein og Nordlandsfar James Williamsen Colban (1731-1769) og dennes 2. hustru Kirsten Eriksdatter Grøn (1733-1795), mens Erik's hustru Karen Angell f.ca.1761 er datter av Elen Tellefsdatter Berg (datter av Tellef Knudsen og Karen Jørisdatter Berg), som i 1801 bor som enke hos nevnte svigersønn. Hvilken 'NN Angell' (død før 1801) hadde Elen vært gift med ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Viser til tilegare innlegg eg har hatt i denne tråden om det siste programmet. Så vidt eg hugsar er dette den siste debatten eg hadde med Tore om Aspaætta og Toralde Sigurdsson. Det er innlegga frå ca (420) og utover eg siktar til. Tore seiar at han er usamd med meg i at Trondsønene sin far må vera sammødre bror til Kristina Toraldsdotter, men han prøver ikkje å forklara kvifor. Det er likevel eit stykke derifrå og hevda at det er semje i slektsforskarmiljøet om at Aspaætta nedstamma frå Hr. Toralde, - om då Tore ikkje meinte at eg ikkje tilhøyrde dette miljøet?

 

Her er lenke til programmene på Nett-TV.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Til Per:

 

"Slægten Benkestok" s. 222 forteller at Elen Tellefsd. er gift med skipsfører Nathanael Angell i Trondheim (ca. 1730-1774).

 

 

Til Finn:

 

Minner om mitt innlegg (26) i den lenkede debatten ("dette" i #99) der jeg nevner muligheten for at arv kan tas av ektemannen på grunn av sin kones slektsskap -- det virker som om enkelte debatter helt låser seg fast i at det må være arvingen selv som har det aktuelle slektsforholdet. På den tid er konen å anse som umyndig så lenge hun er gift, og da representeres hun nok av sin ektemann også ved arveoppgjør. Dette er kanskje verd å ha i mente i enkelte nærmest evigvarende debatter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

Du kan poste nå og registrere deg senere. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Ditt forrige innhold har blitt gjenopprettet .   Tøm tekstverktøy

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.