Jump to content
Arkivverket

Fangetransport på 1880-tallet.

Anders Bakken

Recommended Posts

Hei.

Jeg lurte på om noen sitter med kunnskap om hvordan fangetransport på 1880-tallet kunne foregå. En av mine formødre her i Gudbrandsdalen sonet nesten to år på det som da het Straffeanstalten for kvinner i Oslo. Jeg har forgjeves lett i protokoller på riksarkivet og også på statsarkivet på Hamar etter mer detaljer om både transport inn til soning, og evt etter avsluttet soning, eller om de da bare ble sluppet ut på gata og fikk ordne seg selv. Men lite å finne, jeg har sett i fangeprotokoller på soningsstedet og i arkivet etter lensmannen på hjemstedet. 

Det er kanskje andre her på forumet som har vært borti lignende saker og kjenner til eksempler på hvordan transporten ble utført. (Jeg antar at den dømte sikkert hadde følge med inn til soning.)

Tips til andre kilder der disse detaljene kan ligge skjult mottas også med største takk. 

Mvh Anders Bakken.

• Like 1

• 3 weeks later...

I passprotokollene (mange er søkbare) er det mange opplysninger om folk som skal inn til soning. Eksempel på kommentar  "Skal Lensmændene imellem' transporteres til 'Agershuus Fæstnings Slaveri".  Vil anta at ved mindre alvorlige saker, reiste de alene med attest som ble forevist lensmenn på reiseruten. Dimmiterte ble nok sluppet ut på gata, men man finner dem i passprotokollene med referanse til attest etter endt soning. 

20 hours ago, Jan Erik Olvin said:

Vil anta at ved mindre alvorlige saker, reiste de alene med attest som ble forevist lensmenn på reiseruten.

Jeg er ikke så sikker på det. Mange hadde lang vei, kanskje flere dags-etapper til soningsinstitusjonen. Å reise har alltid kostet penger. Det var penger arrestanten eller den domfelte stort sett ikke hadde. Hvis det offentlige måtte betale for reisen ville jeg anta at de sendte med noen for ha sikkerhet for at pengene faktisk ble brukt til reise og mat/overnatting, ikke til rømming. Dessverre har jeg ikke funnet belegg for antagelsen min om dette.

Neste punkt har jeg litt bedre belegg for:

21 hours ago, Jan Erik Olvin said:

Dimmiterte ble nok sluppet ut på gata

Det var ikke alltid fullt så brutalt som 'kom deg hjem på egenhånd'. Myndighetene var ikke interessert i at forbrytere skulle bli gående i gatene i de større byene hvor fengslene lå. Det var stor sjanse for at de da enten ville begå nye kriminelle handlinger, eller ligge fattigvesenet til byrde - og det ville bli dyrt for byene. Jeg vet ikke når fengselsvesenet ble opptatt av ettervern, men praksisen var allerede etablert ved Botsfengselet før 1890. Dessverre har jeg ikke funnet journalen som forteller om det fra 1880-årene, men jeg fant det referert i journal fra 1890-årene.

Botsfengselet 1889 og 1892: Denne løslatte fikk i 1892 bevilget penger for å komme seg til England (Hull) i håp om å få hyre der. Han mente at han ikke hadde muligheter til å få seg arbeid i Norge. I notatet står det også at han allerede ble 'udstyret' til sjøs i 1889 (i forbindelse med forrige løslatelse) https://www.digitalarkivet.no/db10101603301012

Det var vanlig at folk utenbys fra fikk opptjente penger under fengselsoppholdet utbetalt i hjembyen - sannsynligvis som et incentiv for at de skulle ta seg dit. Hvis de først fikk pengene i hjembyen, er det sannsynlig at de mottok noe støtte for å komme seg dit. Igjen fra Botsfengselet 1892, innsattes midler ble sendt byforgden i Hamar. Det ble ikke foretatt trekk for reise.  https://www.digitalarkivet.no/db10101603301013

Jeg har funnet eksempler fra 1880-årene på at fangen ble fraktet bort av det offentlige etter endt soning, men det var fordi de skulle deporteres til Sverige (f. eks. fange nr. 22). https://www.digitalarkivet.no/db60192909000010

Dessverre har jeg ikke funnet noe i kilden som sier hvem som betalte for reisen. Men det var ikke alle fanger som hadde så mye til gode, spesielt ikke hvis de hadde vært syke  under fengselsoppholdet og derfor ikke kunne arbeide. Derfor tror jeg fortsatt at fengselsvesenet eller politiet i alle fall i noen tilfeller tok på seg utgiftene med å frakte fangene tilbake til hjemstedet.