Gå til innhold
Arkivverket

Noen som ønsker oppslag i Norske skolefolk, realister, filologer og landbrukskandidater?


Carsten Schanche
 Del

Recommended Posts

Hei Karin

 

Nei, han er født i tidligste laget, men i bøkene om studenter kan jeg muligens finne noen av hans barn omtalt hvis det er interessant.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei Karin

 

Nei, han er født i tidligste laget, men i bøkene om studenter kan jeg muligens finne noen av hans barn omtalt hvis det er interessant.

Det var jo et lynraskt svar,ja det hadde vært fint om du sjekket barna vet ikke mye om dem!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Studentene fra 1907, utgitt 1932:

 

Peter Christian Bech Lund.

 

Jeg er født i Porsgrunn 14-7-1889 av foreldre adjunkt Carl Martin Lund og hustru Marie Johanne, f.Laache.

 

Jeg tok middelskoleeks. i Porsgrunn i 1904 og artium på reallinjen ved Skiens off.skole i 1907. Så gikk jeg ett år på Krigsskolen, feltartillerilinjen, og blev sekondløitnant i 1908. Tok et kursus på Treiders Handelsskole i bokholderi o.s.v. året efter Krigsskolen.

 

Min korte kjekke og strålende militære løpebane blev så avsluttet, og jeg dro til Kina, hvor jeg arbeidet for det Keiserlige Kinesiske Postvesen en del av tiden; den seneste tid var jeg ansatt i et russisk-amerikansk eksportfirma som kontorist. To år eller mere blandt kineserne, og så tilbake til Norge på et kort besøk.

 

Derpå dro jeg til Amerika, hvor jeg slo meg ned i Chicago og gikk rett inn i forretningslivet som bokholder og regnskapsfører. Om en stund dukket verdernskrigen opp, og som den narr jeg er, lot jeg meg verve i den amerikanske arme' og gjorde tjeneste i Frankrike i en maskingeværbataljon. Vendte hjem til Chicago efter våpenstilstanden og fortsatte å slite buksene blanke på en kontorstol.

 

I 1921 giftet jeg meg med Celia Wons, og hun er den beste konen i verden. Hun er født i Amerika av polske foreldre, som begge er døde nu. - For omtrent 4 år siden begynte jeg å arbeide for radiostasjonen W L S, en av de mest populære radiostasjoner i Mid West, som programdirektør. Mine plikter bestod i å gjøre istand radio-programmer, skrive radiostykker, etc.etc. Meget interessant arbeide, og jeg liker det veldig godt.

 

Ifjor startet jeg som "free lance", og skriver nu radio-skuespill og sketcher, idet jeg selger dem til alle de radiostasjoner jeg kan. Flyttet til New York 1931, men liker ikke denne byen, og akter å vende tilbake til Chicago neste år.

 

Jeg har en liten hytte oppe i det nordlige Wisconsin, hvor vi, jeg og familien, bor nogen måneder hver sommer. Jeg har klart å holde den meget omtalte ulv fra døren til tross for de hårde tider, - men det er også så omtrent alt.

 

Jeg har ikke satt verden i barnd med mitt radioarbeide, og venter det ikke. En middels sukces passer meg i hvert fall bedre, og jeg har aldri hatt megen ærgjerrighet. 18-1-1932 blev vår datter Marie Louise Lund født i Chicago. Hun er naturligvis den søteste og beste baby i verden. Vi er forferdelig glad i henne og er ganske tullete for henne. Det gleder meg å si at hun ser ut til å ligne på sin mamma. - Det var det hele.

 

Mye artig å finne i disse studentbiografiene. Skal se om jeg finner flere.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå ble jeg nesten målløs, for en herlig fyr visste ingenting om han annet enn at han ble født da, og en utrolig spennende historie han beretter med humor, så mange takk for den, får nesten dårlig samvittighet, det blir jo en veldig jobb for deg å skrive ned alt dette, men det blir satt veldig stor pris på (om det er noen trøst?).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Karin

 

Jeg fant en sønn til i studentene fra 1923, utgitt 1950:

 

Carl Lund, lektor, Paradis pr. Bergen, f.19-3-1905 i Porsgrunn, sønn av adjunkt Carl Martin Lund (27.5.1851-6.2.1910) og Marie Johanne Laache (30.3.1865-18.6.1924). Gift 31-12-1932 i Eidanger med Karoline Sofie Kjørholdt, f.12-9-1908 i Essen, dtr. av ingeniør Peder Kaurin K. (10.9.1880-) og Martha Andersen (17.10.1878-). (Her er nevnt 3 barn med f.data).

 

Skien off.skole/engelsklinjen - Fil. lektoreks. 1929. Studiereiser i England 1931, Tyskland 1936. - Årsvikar Porsgrunn komm.h.almenskole 1930-32, adjunkt Fana h.skole 1932, lektor, bibliotekar og sekretær ved samme skole 1936. Huslærer Fyresdal 1926-27.

 

Litteraturanmelder i Morgenavisen, Bergen i en årrekke. Eng. skolegrammatikk. - Formann i Bergens krets av Norsk Lektorlag 1947 og Bergens Bokklubb 1946. Medlem Fana herredsstyre 1947. Formann Fana opplysningsråd. - Spesialintr.: Bøker.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Karin

 

Ingen grunn til dårlig samvittighet, dette er bare gøy og så mye som jeg lærer selv da :)

Imponerende, jeg har en datter Petra som ligger gravlagt sammen med foreldrene, hvis du har de 2 andre barnas navn og fødselsår ville jeg gjerne ha det på mail om det går: karinmoenkrøllalfayahoo.no så får jeg i mellomtiden sjekke vielsen på dem,hadde bare hennes fornavn fra gravminner.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei!

Finner du noen opplysninger om Dortea Pedersdatter Moseng?

Har iallfall vært lærer i Folldal og antagelig også i Os/Tolga før/etter 1900.

 

mvh

Thomas Nilssen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 uker senere...

Det var sannelig ikke lett å finne dette temaet, søkte til slutt på lærere og fant det.

 

Min fars lærer på Røros Lars Larsen var ifølge FT 1910 født 25/10-1869 i Sverige: http://da.digitalarkivet.no/ft/person/pf01036829000108/

 

Han var også lærer i Rugeldalen i FT 1900, født 1869 i Sverige. Det er ingenting å finne om ham i Rørosboka, heller ikke i kirkebøkene. Jeg har ikke funnet ham konfirmert på Røros, heller ikke innflyttet. Jeg har ikke funnet ham gift i kirkebøkene som går ut året 1925. Ifølge et brev fra min bestefar på Røros til min far i Trondheim datert 25/1-1925 skulle han da slutte som skolemester på Tyvold, og det skulle samles inn til en erindringsgave fra hans tidligere elever ved skolen.

 

Carsten, jeg håper du vil gjøre et oppslag for meg i Norske Skolefolk, kanskje står det noe om ham der?

 

Jeg bør tilføye at han i FT 1900 kalles Lars O Larsen

 

Mvh Astrid Ryen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Astrid

 

Jeg har sett på temaet ditt på slektsforum tidligere idag og slo da opp i boka uten å finne Lars dessverre. Den eneste som var omtalt der var Lars Kirkbakk junior.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei,

lurer på om det står noe i disse bøkene om brødrene Ole Svendsen (1845-1935) og Faste Svendsen (1842-1926). Begge er født i Haltdalen (tidligere Holtålen. Ole mange år lærer i Surnadal, mens Faste sikkert var flere plasser i landet. Eller er dette for gammelt for bøkene?

 

mvh Erling

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Erling

 

Dette ble i eldste laget, så ingen av dem er omtalt dessverre. En sønn av Ole og Ane er omtalt:

 

Anton Svendsen, lærar, Bolme, Rindal, Møre, f.16-1-1884 i Surnadal. Eks. Volda lærarskule 1906. Lærar Aaskard 1907. Bolme skule, Rindal 1917-. Gift med Ildri Pedersdtr. Holten. Foreldre: Bonde P.Holten og Ildri Kvande. 2 søner, 1 dotter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei Carsten

Sjekker stadig personer lurer på om du kunne se etter Hans Christian Jensen Thaugland 1860- Ullensaker viet Karoline Christiansdatter 1859-Lier

Han ble eier av Osterhausgaten/H.C.Thauglands høvleri og trelastforretning i Oslo. Her er familien 1900

http://www.rhd.uit.no/folketellinger/ftliste.aspx?ft=1900&knr=0301&kenr=112&bnr=0017&lnr=01

 

 

og sønnen Olaf Julius Ferdinand Thaugland 1886- gift 1907 Hanna Alette Larsen født 1871- Nes, han er ikke på tellingen har, men resten av fam.i 1910

http://da.digitalarkivet.no/ft/person/pf01036392229819/

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei,

lurer på om det står noe i disse bøkene om brødrene Ole Svendsen (1845-1935) og Faste Svendsen (1842-1926). Begge er født i Haltdalen (tidligere Holtålen. Ole mange år lærer i Surnadal, mens Faste sikkert var flere plasser i landet. Eller er dette for gammelt for bøkene?

 

mvh Erling

 

OK, Carsten, takk for hjelpa i alle fall.

 

Erling

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 uker senere...

Hei Carsten

Har du noe om denne familien : Hans Nicolai Rød Olsen 1842- Oslo lærer viet 1883 Ullensaker Karoline Jacobsen 1859- Ullensaker

 

datteren Julie Karoline 1884- lærer, søsteren Margit Bergliot 1893- lærerstudent, en av sønnene ble lege på Jessheim,

 

Her er fam.1910

http://da.digitalarkivet.no/ft/person/pf01036392301167/

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei Karin

 

Finner ikke disse lærerinnene i første omgang, men Trygve Johannes Rød er omtalt i Norges læger:

 

Sønn av lærer Hans Nikolai Rød (f.15-11-1842, død 17-8-1917) og Karoline Jacobsen (f.13-5-1860, død 16-7-1916), er f. i Oslo 5-12-1899, tok eks.art. i 1920 og i desbr. 1926 med.eks.

 

Han vikarierte for distriktslægen i Sande, Møre, i hele året 1927, var ass.læge ved Tromsø kysthospital 1.mai 1928 - 30.juni 1929, likeså ved Vardø sykehus 1.aug. 1929 - 15.jan. 1930, tillike vikar for distriktslægen i Vardø 26.novbr. 1929 - 30.juni 1930.

 

Ass.læge ved doktor E.Dahls klinikk i Stavanger 4.jan. - 15.april 1931, vikar for distriktslægen i Opdal 1.mai - 5.juni og for prakt. læge i Hønefoss 1.juli - 30.sept. 1931 og har siden 5.okt. samme år praktisert privat i Ullensaker med bopel ved Jessheim stasjon.

 

Gift i Oslo 16-12-1933 med "Ragni" Kristine Kværner, f. i Grand Forks, N.Dakota, U.S.A. 26-4-1911, datter av trelasthandler Kristian August Kværner (f.27-7-1882) og Ragna Amalie Lund (f.13-1-1880), 1 sønn og 1 datter.

 

Skal lete litt mer etter de andre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

Du kan poste nå og registrere deg senere. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Ditt forrige innhold har blitt gjenopprettet .   Tøm tekstverktøy

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.