Jump to content
Arkivverket

Kommer ikke inn på "Matrikkelutkastet av 1950" og "O. Rygh: Norske Gaardsnavne" mer? Flyttet? Eller meg/min PC som ikke henger med lenger?

tom askerøi

Recommended Posts

Var på mat. 1950 på fredag, men kom ikke inn i går eller i dag.  Vedlikehold i helge?

Ottar

• Thanks 1

TAKK skal du ha - da er det i hvert fall ikke meg (eller min PC) som er helt utrangert...

Vi får håpe de kommer tilbake fort - for det er vel bare Drillo som har all geografi i hodet... (smil)

"Norske Gaardnavne" på nb.no er ei litt meir tungvindt, men brukande løysing (når Dokumentasjonsprosjektet er nede).

• Thanks 1

Tom et al.,

Har vært i kontakt med IT ansvarlig for disse "dokpro" sidene, og som bla. inkluderer NG, men også D.N. og R.N. Det er bekreftet at sidene er nede grunnet en feil.

De har arbeidet i hele helgen for å rette feilen, men kunne ikke opplyse med sikkerhet når sidene kunne forventes å være oppe igjen.

Som Ivar viser til, så er jo en nødløsning å bruke nb.

• Like 3
  • Thanks 1

`Var ikke klar over at Matrikkelutkastet var ute av lage før jeg skulle sjekke opp en sak og oppdaget denne tråden her. Får Matrikkelutkastet av 1950 den nødvendige støtte det fortjener? Godt å høre at det finnes IT folk som retter opp denne feilen hvis det lar seg gjøre. Men hvor sårbar er denne databasen? Jeg erindrer at den av utseende så ganske "primitiv" ut. Kanskje man skal si heldigvis? Lar det seg å gjøre få den over på excel når den blir reparert?

Edited by Alf Kristian Andreassen

Det store spørsmålet er om dokpro.uio.no lir same skjebne som "gamle" Digitalarkivet.

• Like 1

På 30.1.2025 den 3.27, Torbjørn Igelkjøn skrev:

Det store spørsmålet er om dokpro.uio.no lir same skjebne som "gamle" Digitalarkivet.

Begynner å få en ekkel følelse av at du har rett...

Noen som er klar for en kronerulling?

Det ville bli mye mer arbeidskrevende hvis disse sidene ikke kommer tilbake. Vi trenger både DN, NG, RN, matrikkel og Oluf Rygh. Får håpe de klarer å redde det.

25 minutter siden, Rune Nedrud skrev:

Det ville bli mye mer arbeidskrevende hvis disse sidene ikke kommer tilbake. Vi trenger både DN, NG, RN, matrikkel og Oluf Rygh. Får håpe de klarer å redde det.

Men hvem er nå "de"? UiO? Har noen her tatt kontakt med UiO for å høre hva som foregår?

DTH

4 timer siden, Ottar Eliassen skrev:

Dag. Det har vært kontakt med IT. Se tidligere i tråden.

Ottar

Takk skal du ha, Ottar, hadde oversett det innlegget. Da ordner det seg nok etter hvert.

DTH

Også eg har oversett/gløymt det innlegget, trass i at eg har klikka liker på det tidlegare.

Då får ein håpe at dette ordnar seg etter kvart.

På 26.1.2025 den 19.17, Johan M Setsaas skrev:

Tom et al.,

Har vært i kontakt med IT ansvarlig for disse "dokpro" sidene, og som bla. inkluderer NG, men også D.N. og R.N. Det er bekreftet at sidene er nede grunnet en feil.

De har arbeidet i hele helgen for å rette feilen, men kunne ikke opplyse med sikkerhet når sidene kunne forventes å være oppe igjen.

Som Ivar viser til, så er jo en nødløsning å bruke nb.

Det byrjar å bli ei stund sidan dette. Er det nokon som veit korleis det gjekk med feilrettinga?

Torbjørn et al.,

Fikk email fra IT-ansvarlig fredag 7 februar om at feilen var rettet (”et sikkerhetshull”).

Vedkommende kunne da melde at at det kun ventes på et endelig ”godkjenningsstempel” fra (intern) IT-sikkerhet.

• Like 2

Eierne av disse databasene (UiO) burde kanskje oppfordres til å avgi en kopi til Digitalarkivet eller andre instanser? Slik at det finnes flere kopier i ulike lagringsmiljøer?

• Like 3

På 26.1.2025 den 16.51, Ivar S. Ertesvåg skrev:

"Norske Gaardnavne" på nb.no er ei litt meir tungvindt, men brukande løysing (når Dokumentasjonsprosjektet er nede).

Nå får jeg ikke opp dette heller - er det noen som har en lenke?