Kjartan Brastad Posted August 8 Share Posted August 8 Emely Charlotte Therese Pedersen døde 5/11 1921 ca 50 år gammel. I følge familien lå hun i sengen en periode og bare visnet hen. Familien visste åpenbart ikke hva som feilet henne. Dødsårsaken oppgitt i kirkeboka (nederst på sida) er ukjent for meg. Hva kan dette ha vært for en lidelse? https://media.digitalarkivet.no/view/78613/114947/73 Link to comment Share on other sites More sharing options...
Ivar S. Ertesvåg Posted August 8 Share Posted August 8 Det kan vere "Paralyse" Link to comment Share on other sites More sharing options...
Kjartan Brastad Posted August 8 Author Share Posted August 8 Har vært inne på tanken, men fikk ikke skriften helt til å stemme. Familien kjente heller ikke til at det var lammelser i forbindelse med hennes dødsleie. Det har trolig vært et uklart sykdomsbilde og da kan naturligvis legen ha tydd til denne diagnosen i mangel av noe bedre Link to comment Share on other sites More sharing options...
Grethe Flood Posted August 8 Share Posted August 8 Ved søk på Arkivportalen ser jeg at Arkivverket/Riksarkivet har medisinske dødsmeldinger fra Statistisk sentralbyrå for Oslo (Kristiania) 1921. Disse er så gamle at du nok kan se på dem på lesesalen på Riksarkivet. Du kan eventuelt henvende deg til Arkivverket: https://www.arkivverket.no/tjenester/bestill-en-enkeltopplysning/andre-henvendelser#!/form/0 Link to comment Share on other sites More sharing options...
Carl Nilsen Posted August 8 Share Posted August 8 (edited) Hun døde av blodforgiftning iflg folkemengdens bevegelse (nr 88): https://media.digitalarkivet.no/view/90279/68 Edited August 8 by Carl Nilsen Link to comment Share on other sites More sharing options...
Alvin Andreassen Posted August 8 Share Posted August 8 Paralyse betyr total lammelse. Parese betyr delvis lammelse. Problemet her er at det ikke går frem hva det var paralyse av, som vanskelig for å gå, lammelser av en hånd, svelgvanskelikhet (fikk ikke måt i seg etc.) Hun lå i senga og visnet hen. Bakenforliggende årsak var nok et hjerneslag. Den angitte dødsårsak er nokså diffus og ville ikke blitt godtatt i dag. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Kjartan Brastad Posted August 8 Author Share Posted August 8 Takk for alle bidrag til å løse denne familiegåten. Spesielt takk til Carl Nilsen som fant dødsmeldingen. Blodforgiftning høres ut som en riktig diagnose for den av hennes barnebarn som jeg har fått opplysningene av. Men jeg skulle gjerne vist hvilket begrep som er skrevet både i kirkeboka og i dødsmeldingen. Para er lett å lese, men hva står etter det? Paralyse passer dårlig både med skrift og diagnose, men hva annet kan stå der? Link to comment Share on other sites More sharing options...
Kjartan Brastad Posted August 9 Author Share Posted August 9 Har sett nærmere på det som er skrevet som dødsårsak i kirkeboka, og det som står i parantes under Blodforgiftning i lenka fra Carl. Disse ordene er like og jeg leser dem som Paralyh. Dette ordet gir ingen mening for meg og jeg har heller ikke klart å spore opp noen betydning. Kan dette være en kortform av et mer fullstendig medisinsk begrep? At min kones mormor døde av blodforgiftning er interessant nok, men forteller dette ukjente ordet noe mer om hennes tilstand da hun døde? Link to comment Share on other sites More sharing options...
Kjartan Brastad Posted August 10 Author Share Posted August 10 En anestesilege leser det ukjente ordet som Paralyt. Dette er en kortform for paralytisk tilstand, altså en tilstand av total lammelse som følge av blodforgiftningen. Da anser jeg denne saken som løst Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts
Please sign in to comment
You will be able to leave a comment after signing in
Sign In Now