Gå til innhold
Arkivverket

"Hele" Norge inn i et slektstre innen 10 år?


Gjest Lars Ove Wangensteen
 Del

Recommended Posts

Dette ble debattert i hvert fall i to lengre tråder i det gamle forumet, men finner det ikke igjen nå. Hvis noen finner trådene, kunne det jo vært fint med en lenke hit.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei Lars Ove,

 

Ser spennende ut alt der, bare dette idiotiske datatilsynet ikke stopper det. Har du eller noen andre du kjenner vært innom Geni sitt verdenstre, koblet dere på der ?

 

V.h. Svein :rolleyes:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Lars Ove Wangensteen

Nei Geni vil jeg dessverre aldri vurdere som seriøse. Det verserer alt for mange skrekk-slektstavler der. Geni er hovedaktøren innen spredning av slektshistorisk virus. Mener jeg..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ok, da utelukker jeg det. Hva med My Heritage, er det bedre, eller noe annet som jeg bør bruke for å få alt rettest mulig ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ok, da utelukker jeg det. Hva med My Heritage, er det bedre, eller noe annet som jeg bør bruke for å få alt rettest mulig ?

 

Les originalkilder og bruk dette forumet. Det finnes ingen snarveier.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei Leif Biberg,

 

ja, aller best er det jo her jeg er nå, men om jeg skal legge ut alle anene i ett tre, må jeg jo bruke noe annet, har vært inne på My Heritage, kommer til å se på det mer og kanskje bruke det, men når det gjelder å diskutere slekter er dette forumet aller best. B)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei Leif Biberg,

 

ja, aller best er det jo her jeg er nå, men om jeg skal legge ut alle anene i ett tre, må jeg jo bruke noe annet, har vært inne på My Heritage, kommer til å se på det mer og kanskje bruke det, men når det gjelder å diskutere slekter er dette forumet aller best. B)

 

For ti år siden sto jeg med det samme spørsmålet, og endte opp med å snekre sammen min egen løsning. Det er ingenting av det som har dukket opp siden som har gitt meg lyst til å bytte. Men det er jo ikke noe jeg uten videre vil anbefale andre å gjøre.

 

Det å dele slektstre med andre på nettet blir nesten som å dele matskål med bikkja. Du må alltid regne med at det er noen useriøse som vil legge inn fantasilinjer tilbake til Harald Hårfagre.

 

Jeg ønsker meg et slikt kollektivt slektstre, men da må det legges sterk vekt på kildebelegg, og det må administreres av folk med begge beina på jorda og en solid porsjon fagkunnskap. Det er mulig at HBR vil kunne fylle denne rollen, men jeg er fortsatt ikke overbevist.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den siste aktuelle tråden er kanskje denne (tema 81172): http://da2.uib.no/cgi-win/WebDebatt.exe?slag=listinnlegg&debatt=brukar&temanr=81172

(og så fekk eg òg høve til å prøve dette nye forumet:-).

Ja, det fikk du, Arnfinn!

 

Takk for linken! Det var med vemod jeg tittet innom der og fikk nesten tårer i øynene ved å se det gamle Brukarforumet øverst, som nå er en saga blott ...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei Lars Ove,

 

Ser spennende ut alt der, bare dette idiotiske datatilsynet ikke stopper det. Har du eller noen andre du kjenner vært innom Geni sitt verdenstre, koblet dere på der ?

 

V.h. Svein :rolleyes:

 

Når det gjelder Geni, se spesielt debatt 68937 i det gamle forumet: http://da2.uib.no/cgi-win/WebDebatt.exe?slag=listinnlegg&debatt=brukar&temanr=68937&sok=Geni&nr=3&antinnlegg=131&startnr=&antall=&spraak=n#anker

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 måned senere...

Jeg ble veldig interessert i dette arbeidet med HBR, så jeg klarte å finne wikien og lagde meg en bruker. Men så fant jeg fram til werelate.org som er bygget opp visstnok på samme måte. Så for å "trene" litt på hvordan wikien kan fungere, laget jeg meg en bruker i Werelate. Må si at dette er virkelig spennende. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I Geni.com kan man finne ut hvordan man er i slekt, som eksempel testet jeg det ut på en nabo som også har registrert seg der.

 

NN is your stepfather's wife's first cousin's husband's brother's wife's second cousin twice removed.

 

Sånn etter mitt vokabular så er vi da ikke i slekt, men det handler mer om hvilken relasjon vi har - hvis det går an å se det på den måten. Så selv om Geni er ute etter et verdensslektstre, så ender de bare opp med et verdensrelasjonstre etter min mening.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 

 

NN is your stepfather's wife's first cousin's husband's brother's wife's second cousin twice removed.

 

 

Hoj, den "relasjonen" burde du nesten få framstilt grafisk :-)

Det blir altså "Naboen er din stefars kones søskensbarns ektemanns brors kones besteforelders tremening" (eller noe i den dur?)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

He he....

 

 

Many, many years ago when I was just twenty-three,

I was married to a widow, she was pretty as could be.

This widow had a grown-up daughter who had hair of red

And my father fell in Love with her. Soon they too were wed.

 

 

This made my dad my son-in-law--changed my very life!

My daughter was my mother because she was my father's wife!

To complicate the matter even though it brought me joy,

I soon became the father of a bouncing baby boy.

 

My little baby he then became a brother-in-law to Dad.

Well, that made him my uncle--made me very sad!

Because if he was my uncle then he also was a brother

To the widow's grown-up daughter, who, of course, was my stepmother.

 

CHORUS

My father's wife then had a son who kept them on the run.

And, of course, he became my grandchild because he was my daughter's son.

My wife is now my mother's mother and this makes me blue

Because although she is my wife, she's my grandmother too!

 

CHORUS

Now if my wife is my grandmother, well, then I am her grandchild,

And every time that I think about this, it nearly drives me wild!

Because now I have become the strangest case that you ever saw

As husband of my grandmother, I�m� my own grandpa!

 

CHORUS:

I'm my own grandpa! I'm my own grandpa!

It sounds funny, I know, but it really is so!

Oh, I'm my own grandpa!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sitat fra artikkelen:

 

Motivasjonen bak prosjektet er likevel primært å tilrettelegge en database som skal kunne brukes av forskere på mange ulike fagfelt, så vel medisinsk forskning som historie- og samfunnsforskning.

 

Planen er at forskere også skal kunne søke om å samkjøre slektskapsopplysninger med nyere data, blant annet som nevnt fra dødsårsaksregisteret eller biobankene.

 

Det høres ut som det ikke er helt avklart helt hvordan det skal brukes/hvem som skal ha tilgang. Av den grunn er jeg mer skeptisk til dette en til GENI. Jeg liker GENIs utsende og brukervennlighet, men litt tilbake i tid blir det bare tull. Men det kan jo være litt hyggelig å være i slekt med Harald Hårfagre også da. ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kven som skal ha tilgang til nyare materiale (enn 100 år) går for så vidt fram av klippet: forskarar. I denne samanhengen er det personar med formell akademisk forskarkompetanse. Dei må skrive under på ei fråsegn der dei forpliktar seg til ikkje å offentleggjere noko frå primærmaterialet som kan koplast til personar som elles kan identifiserast. Materialet dei får vil òg vere anonymisert viss ikkje viktige problemstillingar krev at dei får namn på personar i materialet. Slik er det i dag òg, når det gjeld materiale frå Statistisk sentralbyrå og folkeregisteret.

 

Det som blir nytt i HBR er at dette nyare materialet vil kunne koplast til eldre materiale gjennom wikien, slik at ein kan få relasjonar lenger bakover i tid.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er klar over kva forskarane må forholde seg til, har sjølv vore i kommuniksasjon med NSD i Bergen fleire gongar. ;) Synes likevel det hadde vore greit å klarlegge på førehand kva dei skulle bruke materialet til. Er mest skeptisk i forhold til medisinsk forskning.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 9 måneder senere...

Den wikisida Ken viser til er visst lagt på is, men det er oppretta ei ny her.

 

Elles kan det kort opplysast at søknaden som vart innsendt til Forskingsrådet i oktober 2010 slapp igjennom første evaluering i mai 2011, men ikkje i siste runde i oktober 2011. Det kjem ny utlysing i år der ny søknad blir innsendt.

 

I mellomtida er utviklinga av wikiløysinga til HBR kopla saman med prosjektet Det norsk folk i 1814.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

Du kan poste nå og registrere deg senere. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Ditt forrige innhold har blitt gjenopprettet .   Tøm tekstverktøy

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.