Gå til innhold
Arkivverket

Noen som ønsker oppslag i De norske jernbaner og deres personale?


Carsten Schanche

Recommended Posts

Er det fortsatt mulig å finne opplysninger?

Da har jeg tre personer:

Enok Haugen, f 1848

Alf Haugen, f 1888

Thorleiv Haugen, f 1911

Dette er tre generasjoner.

 

Mvh

Torgeir

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Torgeir

 

Siden bøkene ikke har navneregister vil jeg gjerne vite hvor disse virket i vårt langstrakte land. Enok er født alt for tidlig til å være omtalt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Enok skal i følge folketellingen for Fredrikshald 1910 ha vært Banemester ved Smaalensbanen. Det er alt jeg har om ham.

Alf skal i følge folketellingen for Eidskog 1910 være telegrafist.

 

Thorleiv var stasjonsmester på Nesbyen og Lillestrøm. Her har jeg ganske mye, da hans tre barn (mine søskenbarn) fortsatt lever. Så han kan du gjerne glemme.

Ingen av disse tre vet noe om sine beste- og oldefedres yrkesliv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Torgeir

 

Nei her var det ikke mye å hente. Det eneste som står under adm.tjenesten og innvendig stasjonspersonale i Oslo distrikt er Thorleif Haugen, jernbanefullmektig II. Født 1-1-11. Antatt 1929, jernbanefullmektig II 1956.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk skal du ha Carsten.

Nei, det hadde vært en overraskelse om jeg skulle vært så heldig å finne noe på en lettvint måte.

 

Thorleif hadde forøvrig en interessant krigshistorie bak seg. Han var en av de som holdt på i motstandsbevegelsen i Østfold. Endte etter hvert opp i England, tilhørighet til kompani Linge. Hans kone (min fars søster) ble forøvrig første kvinnelige fange under Gestapo i Fredrikstad.

 

I alle fall, tusen takk for forsøket!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arne

 

Georg K.H.Digerud, jernbaneekspeditør. Født 1-4-06 i Vinger. Gift med Guldborg Rud, f. 8-2-11 i Oslo. Beg. som bud 1924, tr.elev 1925, togfører 1934, j.eksp. 1946. Middelskole, jernbaneskole 1931-32. Tilsynsmann for Jernb.funksj. brannkasse, tidl. styremedl. i Østb. Forbruksforen. Tidl. medlem av ligningsrådet i Kongsvinger. Hobby: Hagestell, fotografering, bridge. Faren var lokfører.

 

Så du forøvrig svaret mitt ang. Christian Roy Kaldager?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for svar, og ja jeg så svaret om C.R. Kaldager..... Litt opptatt så fikk ikke svart på tilsvaret...:-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Carsten, kunne du se hva du har om stasjonsmester Joachim Henrik Marinius Printz?

Jeg vet mye om ham fra før, men det som opptar meg er hans ansettelsesforhold. Han drev som handelsmann i Tistedalen like før han ble ansatt - før 1865 - i Den norske jernbanen, først på Grorud stasjon og deretter på Årnes stasjon. I boken "Det norske jernbanepersonale 1854-1914" v/ Aage Lunde beskrives de tekniske kvalitetskravene for overordnet personale, noe som jeg ikke får til å stemme med Printz' utdannelse og erfaring som handelsmann. Tvert imot, han fikk det ikke til i Tistedalen og skifteretten i Halden måtte ta seg av konkursbehandlingen i 1862.

 

Vennlig hilsen

JanM

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 5 uker senere...

Hei Carsten.

 

Finner du noe om disse?

 

Martinius Rostad, født 1851, overingeniør i NSB, bosatt i Kristiania.

Ole Løntjern, født 1892, stasjonsbetjent Eidsvoll.

Kristian Løntjern, født 1901, stasjonsbetjent Eidsvoll.

Amund Milledahl, født 1888, stasjonsbetjent Oslo.

Arvid Fredrik Østby, født 1897, jobbet i jernbanen, trolig i Hamar.

Marius Amundsen Østbye, født 1890, konduktør, bosatt i Hamar.

Sven Edvin Pedersen, født 1909, overkonduktør, bosatt i Stange.

Mortinus Kristiansen Barkhald, født 1874, jernbanearbeider, bosatt i Sparbu eller Steinkjer.

Hermann Weiseth, født 1921, jernbaneinspektør, bosatt i Levanger.

 

Hilsen Tore

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Herman Weiseth, jernbaneekspeditør i Trondheim distrikt. Født 27-9-1921 i Meråker. Gift med Aasta Forberg, f. 28-7-1922 i Verdal. 2 barn. Beg. som bud 1941, togfører 1944, j.eksp. 1950. Framh.skole, middelskole, jernbaneskole 1944. Hobby: Birkøkt, fri-idrett. Oldefaren var anl.arb., farfaren banearb., faren form. i særkl., en bror overkond.

 

Arvid Fredrik Østby, bestyrer evd Jernbanemuseet. Født 7-10-1897 i Elverum. Gift med Solvor Bang, f. 30-1-1899 i Hamar. 3 barn. Beg. som bud 1914, ass. 1916, j.eksp. 1926, j.fullm. 1946, sekr. II 1949, bestyrer ved Jernb.museet (meterialforv. II) 1953. Form. i feriehjemmets styre i noen år, bibliotekar ved Jernb.biblioteket fra 1925, form. i Hamar distr. innskudds- og lånef. fra 1949. Hbby: Litteratur, historisk forskning, språk, speiderbevegelsen. Faren var st.mester. To av hans brødre er j.fullm., en er leder av statsb. reisebyråvirksomhet og en er o.kond. En søster og en svigerdatter er k.ass., en sønn togf.asp.

 

Marius Østby, pensj. overkond. Født 18-9-1890 i Ø.Rendal. Gift med Olga Larsen Myhre, f. 17-5-1888 i Nes, Hedmark. 4 barn. Beg. som ekstrabetj. 1911, st.betj. 1913, kond. 1917, o.kond. 1935. Pens. 1948. Framh.skole, Jernbaneskole 1915. Kass. i kond.foren. 4 år. Uts. til landsm. 1936 og 1939. Hobby: Fiske.

 

Ole O. Løntjern, pensj. skiftekonduktør. Født 24-1-1892 i Eidsvoll. Gift med Anne Strand, f. 11-9-1894 i Eidsvoll. 4 barn. Beg. som ekstramann 1913, st.betj. 1915, sposk. 1940, sk.kond. 1946. Pensj. 1952. Varamann til herredsstyret i Eidsvoll. Hobby: Jakt, fiske og idrett. Broren Kristian var st.form., sønne Arve er sk.kond, brorsønnen Borger er st.betj.

 

Amund Milledahl, pensj. vaktmann. Født 28-4-1888 i Eidsvoll. Gift med Marta Lovise Larsen, f. 23-9-1888 i Eidsvoll. 3 barn. Beg. som ekstramann 1917, ans. st.betj. 1918, vaktmann 1945. Pensj. 1952. Hobby: Fiske.

 

Svein Edvin Pedersen, overkonduktør. Født 6-11-1909. Ant. 1936, o.kond. 1948.

 

Det var det jeg fant i denne omgang.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei Carsten, har ikke noen spørsmål nå, men takker for dette tilbudet og alle andre du har gjort. Dette er verdifullt for alle som lurer på noe, og ikke har tilgjengelig materiale selv :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei Carsten:

 

Det gjelder:

AUGUST (Anderson) STRØM. Svenskfødt i 1860-årene

HARALD STRØM (Sønn av August)

Event. andre med etternavnet STRØM, boende i eller nær Hamar.

 

IM

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei Iver !

 

Finner en Harald Strøm, linjearbeider i Hamar distrikt. Født 24-10-1917 i Tynset. Beg. som linjearb. 1939. Faren Halvor sesongarb., broren Sverre (f. 10-10-30 på Auma) er banevokterasp., onklene Johan Strøm og Olaf Strømshoved hhv st.form. og baneform.

 

Det var de eneste Strøm jeg fant under Hamar distrikt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kari

 

Utv. stasjonspersonale i Bergen distrikt:

 

Peter Mathisen, pensj. stasjonsformann i særklasse. Født 23-2-1887 i Eidsvoll. Gift med Bertha Aakre, f. 27-10-1885 i Sogn. Beg. som ekstram. 1908, st.betj. 1908, vg.skr. 1912, st.form. 1943, st.form. i særkl. 1945. Pensj. 1950. Sekr. i Bergen distr. st.p. foren. i 3år, styremedl. en rekke år. En av foreningens stiftere. Hobby: Fiske og friluftsliv.

 

Faren Hans var baneform., broren Ludvig var st.mester, broren Harald håndv. ved jernbanen i USA.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kari

 

Utv. stasjonspersonale i Bergen distrikt:

 

Peter Mathisen, pensj. stasjonsformann i særklasse. Født 23-2-1887 i Eidsvoll. Gift med Bertha Aakre, f. 27-10-1885 i Sogn. Beg. som ekstram. 1908, st.betj. 1908, vg.skr. 1912, st.form. 1943, st.form. i særkl. 1945. Pensj. 1950. Sekr. i Bergen distr. st.p. foren. i 3år, styremedl. en rekke år. En av foreningens stiftere. Hobby: Fiske og friluftsliv.

 

Faren Hans var baneform., broren Ludvig var st.mester, broren Harald håndv. ved jernbanen i USA.

 

Hjertelig takk for hjelpen !

 

Hilsen Kari Sandberg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei Carsten

 

Kan du ha noen opplysninger om

Ole Olsen Tveit. Født , Hornnes i Aust Agder 1/3-1876

Har register han var i Flekkefjord og han har vært jernbanearbeider og overkonduktør,

Han hadde fler søsken som også jobbet innen jernbanen, det var en ved navn

Torbjørn Olsen Tveit og Åsmund Espeland han var gift med Mari Olsen Tveit søster til Ole.

 

Mvh

Jan Rosseland

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jan

 

Ingen av disse er omtalt, men det er omtalt en Vilhelm Espeland, pensj. stasjonsmester i Kristiansand distrikt. Født 26-6-1879 i Hægeland. Gift med Jenny Elisa Nilsen, f. 16-3-1888 i Arendal. Barn: Anne Mathilde. Beg. som ekstramann 1899, st.betj. 1905, togfører 1908, kontorist 1913, st.mester 1922. Pensj. 1944. Jenb.skole 1905.

 

Tidl. form. i kontorp.foren. i 2 år og styremedlem en rekke år. Var også landsstyremelem i en årrekke. Ansatt som poståpner ved Grovane 1926. Broren Åsmund er pensj. st.mester i Larvik og broren Anders er pensj. j.fullm. i Bergen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ørnulf

 

LKAB.

 

Karl Akselsen, stillverksbetjent. Født 19-6-1891 i Bodø. Gift med Anna Amundsen, f. 3-7-1891 i Ankenes. Barn: Hans, Arvid, Liv, Jenny og Alma. Beg. som sporsk. 1910, ans. kond. 1922, stillv.betj. 1947. Hobby: Jakt, fiske og friluftsliv. Sønnen Arvid er sporsk.

 

Utv. stasjonspersonale i Narvik distrikt:

 

Arvid Akselsen, sporskifter. Født 25-12-1915 i Ankenes. Gift med Aslaug Bjørhusdal, f. 22-3-1920 i Namsskogan. 2 barn. Beg. som ekstrabetj. 1940, ans. st.betj. 1941, malmveier 1951, sporsk. 1953. Tidl. tj.gjort i Trondheim distr. Hobby: Fiske og friluftsliv, lesning.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

Du kan poste nå og registrere deg senere. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Ditt forrige innhold har blitt gjenopprettet .   Tøm tekstverktøy

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.