Gå til innhold
Arkivverket

Noen som ønsker oppslag i De norske jernbaner og deres personale?


Carsten Schanche

Recommended Posts

  • 2 måneder senere...

Carsten

 

Hvis du fremdeles har mulighet til å gjøre oppslag i jernbanen.

Josef/Joseph Traaseth f.1845 - død mellom 1900-1910.

ved Folketellingen 1900 bodde han i Munkedamsvn.78 i Oslo,

Fuldmektig ved styrelsen for Statsbanerne)

Står det noe om han og familien.

 

Tom

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 5 uker senere...

Hei

 

Eg lurer på om det står noko om Hans Paulsson Valle. Født 22.12.1888 i Nissedal i Telemark, i 1910 jernbanearbeider i Froland i Aust-Agder?

 

For så vidt òg banevokter Hans A. Anthonsen, i 1910 nemnt i Froland.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei Carsten.

Du har hjulpet meg før, så prøver med bestefar denne gangen.

Johan Østby Jernbanemand, Sporskifter i Drammen i 1910.

Lurer også på disse to:

Ketil Bache, stationsmester og sønnen Karl Bache,jernb.arbeider. Begge i Krødsherad herred.

Mvh.Mette

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mette

 

Ingen av disse er omtalt under Drammen distrikt

Er ikke de to på Krøderen med heller? Trodde stasjonsmesterne ville vært nevnt.Uansett takk skal du ha.

Mvh.Mette

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mette

 

Når er de født?

 

Det er ingen Bache i adresseboka for Buskerud under Krødsherad i 1950.

De er født henholdsvis 1840 og 1877. Navnet er senere blitt skrevet Bakke.De er vel for gamle kanskje til å bli nevnt. Fant bilde av Kittil i boka om Krøderbanen, trodde derfor at han var med.

Takk for at du så etter.

Mvh.Mette

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Karin

 

Han er født alt for tidlig til å være omtalt.

 

Har du det som står skrevet om David Kristensen fra BB for Ullensaker?

Takk !

Da var jeg ute på bærtur igjen skjønner jeg, jeg har notert meg på Hans Jacob at han var ingeniør v/jernbanen men jeg sjekket ikke tidsperioden du har for disse ved jernbanen, men jeg har ikke notert meg noe vedr. faren David så har du noe der tar jeg det gjerne.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Karin

 

Nedre Hovin, bruk 3, (også kalt Gata):

 

David Kristensen overtok, såvidt sees gården i 1833. Han var første gang g.m. Karen Hansdtr. Hovineie (f. i Vestengen?). Her kjennes 3 barn: Marthe, døpt 1812, Kirsten og Karen. Karen Hansdtr. døde i 1820 og David giftet seg for annen gang med enken Inge Marthea Olsdtr. (Røgler?). Her er funnet omtalt 2 barn: Ole Kristian, f.1835, lærer, og Hans Jakob, f.1838, ingeniør ved jernbanen. Dessuten hadde Inga Marthea i sitt tidligere ekteskap en sønn Andreas Hovind, f.1831, som blev lærer og kirkesanger i V.Aker.

 

David Kristensen opgav sitt bruk i midten av 1850-årene, og solgte gården til Gullik Rustad på Østre Hovin. David levde siden til 1865 og blev ca. 80 år gammel. Hans annen hustru Marthea døde i 1848 og blev 47 år gammel.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Carsten !

 

Du har hjelp meg før. Denne gangen er det eldste bror til besten min: Endre Jørgenson Sværen f. 23.3.1874 i Balestrand. Død: 26.4.1918 i Oslo. I FT 1910 som stasjonsbetjent i Eidsvoll.

 

Står det nokre opplysningar om Endre i bøkene dine ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Stasjonsbetjenter er kanskje ikke så ofte omtalt, men jeg prøver allikevel:

 

Arne Arnesen f. Solør 1867, http://digitalarkivet.no/cgi-win/WebCens.exe?slag=visbase&sidenr=11&filnamn=f00301&gardpostnr=4835&personpostnr=127217&merk=127217#ovre

Han var også stasjonsbetjent ved en barnefødsel i Oslo 1897. Finner han ikke i FT1910.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei!

Kan du se om du finner (Bernt) Ludvig Larsen, født 18 Okt.1899,og døde 29 Mars.1955,da han ble påkjørt og drept under arbeid på jerbanesporet?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er min oldefar Johan Petter Libak nevnt? Han begynte antagelig som kontorassistent før 1900, ble oppsynsmann i 1913 og hadde den stillingen til han sluttet med pensjon i 1923.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei igjen Carsten!

Takk for tidligere opslag!

Denne gangen gjelder det en kar som muligens er to personer, med mindre han hadde to ulike yrker,

tipper noe har vært registert feil.

Finner du

Petter Otto Hansen Svanaasbakken, senere Svane, kanskje så kort som Petter Svane, født 1883,

konduktør på Vestbanene, Oslo i 1900, overkonduktør bosatt i Hamar 1910.mvh eric

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

Du kan poste nå og registrere deg senere. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Ditt forrige innhold har blitt gjenopprettet .   Tøm tekstverktøy

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.